علیرضا رفیع پور روز چها شنبه در دیدار با مدیرعامل منطقه آزاد ماکو افزود: این منطقه به عنوان مهمترین دروازه ارتباطی ایران با اروپا می تواند نویدبخش توسعه صنعت دام در حوزه تولید و صادرات با استفاده از تکنولوژی پیشرفته باشد.
وی بیان کرد: معافیت مالیاتی 20 ساله مناطق آزاد و فرصت های سرمایه گذاری این منطقه در حوزه نهاده های دامی، خوراک دام و طیور، فرآورده های خام دامی و سایر فرآورده های بیولوژیک شامل دارو و واکسن زمینه خوبی برای برقراری ارتباط موثر با کشورهای همسایه از جمله با ترکیه است.
وی همچنین با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب در زمینه بهره گیری از آب های مرزی، بیان کرد: با توجه به مهار آب در نواحی مرزی، این مناطق دارای قابلیت و بستر مناسبی جهت توسعه کشاورزی است.
رفیع پور گفت: تبادلات تجاری در پایانه های مرزی و مناطق آزاد می تواند یکی از شاخص های اصلی در برقراری ارتباط بین کشورهای همسایه، تثبیت جمعیت این نواحی و استمرار معاش جمعیت مرزنشین باشد ضمن اینکه نقش این مناطق در پیشرفت و توسعه پایدار کشور بی بدیل است.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو نیز با اشاره به موقعیت استراتژیک این منطقه گفت: سازمان دامپزشکی کشور به عنوان بهترین حامی و همراه در اعمال سیاست های جدید در جهت تبدیل این منطقه به کریدور دامپروری و صنعت گوشت کشور به شمار می رود.
غلامرضا سلیمانی تسهیل امورات اداری در حوزه های قرنطینه و صدور مجوزها با تفویض اختیارات به ماکو را خواستار شد.
به گزارش ایرنا در این دیدار مقرر شد تا همکاری های 2 جانبه بین سازمان دامپزشکی کشور و سازمان منطقه آزاد ماکو انجام شود.
برنامه دیدار با همتای سازمان دامپزشکی کشور ترکیه در منطقه آزاد ماکو در آینده نزدیک هم پیش بینی شد تا با انعقاد پروتکل های ویژه همسو با سیاست های سازمان دامپزشکی کشور، زمینه فعالیت سرمایه گذاران در صنعت گوشت در منطقه فراهم شود.
همچنین تاسیس کشتارگاه صنعتی به عنوان یکی از نیازهای ضروری منطقه در برنامه کاری این دیدار هدف گذاری شد.
منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.
این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.