مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: 726هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد و سالانه پنج هزار و 700 تن گیاه دارویی از این اراضی برداشت می شود.

عزیز امانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی افزود: این اراضی شامل 77 هکتار گل محمدی، 30 هکتار بیدمشک، هفت هکتار زعفران، 170 هکتار بادرنجبویه و نعنای فلفلی و 410 هکتار نیز سماق است.

وی بیان کرد: در برخی نقاط نیز کدوی تخم کاغذی، رازیانه، پونه، شوید، گشنیز و گل گاو زبان نیز کشت می شود.

امانی گفت: آذربایجان غربی به سبب برخورداری از اوضاع جغرافیایی و تنوع آب و هوایی و بارش های مناسب به ویترینی از انواع گیاهان دارویی و منابع طب سنتی تبدیل شده و این استان که یکی از مهمترین رویشگاه های گیاهان دارویی در کشور است از نظر تنوع گیاهان دارویی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

امانی با بیان اینکه بیش از 20 هزار گونه گیاه دارویی در کشور شناسایی شده که 8000 از آنها در این استان می روید اظهارکرد: گیاهان دارویی عمدتا در آذربایجان غربی مصرف شده اما بخشی از عرقیات آن به برخی از استانها و کشورهای همسایه نیز صادر می شود.

وی تصریح کرد: اغلب مردم آذربایجان غربی از گیاه دارویی برای درمان انواع بیماری ها استفاده می کنند و رواج این نوع داروهای سنتی جایگاه خاصی در میان مردم به ویژه روستاییان دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: گیاهان دارویی که عمدتا در دشت ها ، ارتفاعات ، کوهپایه ها ، حاشیه رودها و دره ها می رویند در طب سنتی برای درمان پرفشاری خون ، سرفه ، بیماری های گوارشی ، بیماری های قلبی ، سرما خوردگی ، تسکین اعصاب ، رفع نفخ معده ، بیماری های پوستی و قندخون کاربرد دارند.

وی ادامه داد: قسمت های مختلف آن از جمله ساقه ، ریشه ، میوه ، پیازچه ، برگ ، دانه ، برگ های تازه ، غده زیرزمینی ، اندام های هوایی و سرشاخه ها به مصرف می رسند و کاربردهای مختلفی از نظر درمانی دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: اغلب بومیان استان این گیاهان را در تابستان جمع آوری کرده و پس از خشک کردن در زمستان و سایر ایام سال در غذاها و یا به صورت دم نوش مصرف می کنند.

امانی اظهار کرد:جدای از فواید پزشکی و درمانی این گیاهان ، کارآفرینی و اشتغالزایی مهم‌ترین جنبه مورد توجه این در کشت و پرورش این گیاهان است به طوری که از کشت این گیاهان تا فرآوری و تبدیل آنها به داروهای گیاهی زمینه مساعدی برای ایجاد شغل فراهم می‌شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.