به گزارش ایرنا غلامرضا سلیمانی عصر روز یکشنبه در آیین افتتاح نخستین جشنواره گردشگری و بوم گردی این منطقه با عنوان «سفرنگاری ماکوگرام» افزود: برندسازی و معرفی منطقه به صورت هوشمندانه نیز لازمه رسیدن به چشم انداز توسعه ماکو است.
وی ادامه داد: دولت و بخش خصوصی باید هزینه های برندینگ ظرفیت های منطقه را تقبل کنند زیرا سرمایه گذاری در این صنعت نامرئی اگر به بار بنشیند، سال های متمادی مردم منطقه را بهره مند می کند.
وی اظهار داشت: با عنایت به اینکه بیش از 60 درصد مردم منطقه آزاد ماکو عشایری هستند می توان با برنامه ریزی و مطالعه علمی از این ظرفیت بهره برداری کرد.
سلیمانی افزود: افزایش فرهنگ عمومی برای نریختن زباله در طبیعت و حفظ پارک ها و فضای سبز که پاکسازی و بهسازی آنها هزینه های بسیاری برای سازمان دارد، ضروری است و متناسب با توسعه عمرانی باید فرهنگ عمومی نیز رشد یابد.
وی جذب گردشگر و بوم گرد به منطقه را زودبازده ترین اقدام برای کارآفرینی عنوان کرد و گفت: در سه ماهه اول سال جاری 150 هزار نفر از اتباع کشورهای همسایه متقاضی ورود به منطقه آزاد ماکو بودند و بر همین اساس موانع ورود گردشگران خارجی چندی پیش با حضور رییس پلیس اطلاعات و امنیت کشور مرتفع شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه بوم گردی یا 'اکوتوریسم' صنعتی نوپا و زودبازده است، افزود: پیرو مطالعات کارشناسی شده در اندیشکده توسعه ای این سازمان، بوم گردی در منطقه آزاد ماکو علاوه بر اشتغالزایی، توسعه گردشگری با محوریت حفظ طبیعت و احیای فرهنگ بومی منطقه را به همراه خواهد داشت.
وی از تمامی دانش آموختگان، جویندگان کار و کسانی که دارای مهارت هستند خواست تا در سامانه “ثبت نام دانش آموختگان” این منطقه به آدرس makufz.ir ثبت نام کنند تا از توانمندی ها و مهارت های آنان در جهت توسعه پایدار منطقه استفاده شود.
امام جمعه ماکو نیز در این مراسم از مسوولان خواست که برای توسعه بخش گردشگری در منطقه آزاد ماکو اهتمام جدی داشته باشند و افزود: رونق گردشگری همسو با حفظ محیط زیست، توسعه آذربایجان غربی را رقم می زند.
حجت الاسلام ایوب رنجبری با اشاره به آیاتی از قرآن در زمینه سفر کردن با هدف تقویت نگاه توحیدی و عبرت گرفتن از گذشتگان، افزود: ارزش های اسلامی نیز در جریان این رفت و آمدها نباید کمرنگ شود.
به گزارش ایرنا منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیائی شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال غرب کشور واقع شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.
3072/7132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.