محمدمهدی شهریاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کشورها به سادگی نمی توانند از کنار ایران عبور کنند زیرا بسیاری از مشکلات آنان از طریق رایزنی با ایران حل می شود.
وی با اشاره به اینکه با خروج آمریکا از برجام برخی از کشورها تلاش کردند تا جنگ روانی به راه بیاندازند و اوضاع داخلی ایران را نابسامان جلوه بدهند، افزود: در چنین شرایطی رییس جمهوری به کشورهای سوییس و اتریش که بیشتر سازمان های بین المللی در این کشورها مستقر هستند، سفر کرد.
وی با تاکید بر اینکه این سفر از نظر بین المللی بسیار مهم بوده است، افزود: رییس جمهوری در این سفر سیاست خارجی ایران را اعلام کرد و این اعلام موضع با پوشش خبری مناسبی نیز همراه بود.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: اروپایی ها پیشنهادهای خوبی هم برای حفظ برجام ارایه کرده اند ولی تحقق این امر نیاز به برداشتن گام‌های عملی و اتخاذ تصمیم های اجرایی مشخص دارد.
به گزارش ایرنا رییس جمهوری آمریکا چندی پیش با وجود مخالفت های جهانی، کشورش را از برجام خارج و اعلام کرد که تحریم های یک جانبه تعلیق شده کشورش علیه ایران را در فرصتی 90 تا 180 روزه باز می گرداند و این تصمیم با موضع گیری ها و مخالفت های متعددی از سوی کشورهای مختلف بویژه اتحادیه اروپا همراه شد.
مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که خریداران نفت خام از ایران باید تا چهارم نوامبر(13 آبان 1397) واردات نفتی خود را به صفر برسانند؛ در غیر این صورت مشمول تحریم ثانویه آمریکا خواهند شد اما این تهدید اکنون با تغییر موضع مقامات آمریکایی مواجه شده است.
تحریم های ثانویه آمریکا علیه طرف های خریدار نفت خام از ایران که مغایر قوانین تجارت بین المللی است، موجب واکنش منفی کشورهای مختلف شده به طوری که تعدادی از کشورها در صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی کشورها نیز اعلام کرده اند که آن را اجرا نخواهند کرد.
آمریکا در حالی همچنان به دنبال اعمال فشار به کشورهای منطقه آفریقا و آسیا برای کاهش واردات نفت از ایران است که برخی کشورها از جمله هند، ژاپن و ترکیه همچنان در برابر درخواست های آمریکا برای کاهش واردات نفت ایران مقاومت می کنند.
این در حالی است که مقام های آمریکایی هنوز با چین و هند که بزرگترین وارد کننده نفت ایران هستند و همچنین با ترکیه و عراق، مذاکراتی در این زمینه انجام نداده اند.
3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.