هر چه بیشتر از دوره ریاست جمهوری ترامپ می گذرد، جهان و آمریکا بیشتر با موضع گیری های منفی او مواجه می شوند: از قانون ضد اسلامی و خروج آمریکا از قراردادهای متعدد بین المللی (نفتا، معاهده پاریس، یونسکو) گرفته تا تنش با کره شمالی، چین، روسیه و ترکیه و دو روز پیش نیز سخنرانی تند و ضد ایرانی. همه اینها نشان دهنده رویکرد جنگ طلبانه و تند رئیس جمهور آمریکاست که قصد دارد هر چه «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق رشته است را پنبه کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، موضع گیری های  تند، مبهم و خام ترامپ در برابر معاهدات بین المللی و رهبران جهانی نشان می دهد وی طرف قابل اعتمادی نیست و سیاست هایی که از زمان روی کار آمدنش به عنوان رئیس جمهور آمریکا در پیش گرفته حکایت از بی تجربگی، دمدمی مزاجی و هیجانی بودنش دارد؛ رئیس جمهوری که قصد بازگرداندن عظمت آمریکا به این کشور است اما راهی که در پیش گرفته نه فقط این عظمتی که وی دنبالش است به آمریکا باز نمی گرداند بلکه منجر به منزوی کردن این کشور در جهان می شود.

اکنون جا دارد در نهمین ماه ریاست جمهوری دونالد ترامپ به فهرست شماری از اقدامات تنش آلود و کارشکنی های وی در این مدت بپردازیم:

1.برجام

سرانجام پس از روزها گمانه‌ زنی و تهدید به خروج از برجام توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شامگاه جمعه موضع 90 روز آینده دولتش در قبال ایران و توافق هسته ‌ای را اعلام کرد؛ راهبردی که سبب ناراحتی و انتقاد جامعه جهانی شده است.ترامپ توافق هسته ‌ای ایران را بدترین توافقی خوانده بود که تاکنون آمریکا با کشوری امضا کرده است و در ماه مارس سال 2016 در نشست آیپک (کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل) گفت که اولویت اول او برچیدن این«توافق فاجعه‌ بار» با ایران خواهد بود. او همچنین گفته بود که با چند برابر کردن تحریم‌ های ایران، برای توافقی مذاکره خواهد کرد که مثل اولی «مایه شرمساری» نباشد.

 

_92499424_034040173-1

 

او حتی در جاهایی هم از پاره کردن این توافق سخن گفته بود.

اما او پس از روی کار آمدن، با دیدن حمایت بین المللی و حتی داخلی از برجام و ادامه تعهد ایران به مفاد این توافق نامه چاره ای جز تایید آن در گزارش خود به کنگره نداشت.

 

14Iranreax1-master768

 

اما در نهایت پس از دو دور تایید برجام، ولی باز هم بدون هیچ شواهدی، در سومین گزارش اش عدم پایبندی ایران را به کنگره گزارش داد؛ گزارشی که انتظار نمی رود در کنگره آمریکا با حمایت چشمگیری مواجه شود.

 

2.خروج از یونسکو

دونالد ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که هزینه های پرداختی به سازمان ملل را کاهش خواهد داد؛ این در حالی است که آمریکا از بدهکارترین کشورها به سازمان ملل متحد و یونسکو است.

 

1

 

چند روز پیش آمریکا اعلام کرد در پایان سال 2017 از سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی وابسته به سازمان ملل (یونسکو) خارج می شود و این تصمیم به دو دلیل است: عدم تمایل واشنگتن برای پرداخت بدهی خود به این ساختار و این واقعیت که یونسکو مخالف سرسخت اسرائیل است.

نکته جالب این است که آمریکا یکی از بنیانگذاران اصلی یونسکو پس از جنگ جهانی دوم بود که دسترسی بیشتر به آموزش و تضمین جریان آزاد عقاید و نظرات را دنبال می کرد.

 

3.تنش با آنکارا

در حالی که به نظر می رسید روابط میان ترکیه و آمریکا در دوره ترامپ از دوره تنش آلود زمان ریاست جمهوری اوباما خارج شود، شواهد اکنون چیز دیگری را نشان می دهد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس ‌جمهور ترکیه یکی از بزرگ ترین حامیان و طرفداران دونالد ترامپ بود. او جزو نخستین رهبرانی بود که با ترامپ تلفنی صحبت کرد و پیروزی وی را تبریک گفت و درباره آغاز یک دوره جدید مناسبات دو کشور اظهار امیدواری کرد. خود ترامپ هم قبلا از نقش اردوغان در مقابله با کودتای نافرجام در ترکیه تجلیل کرده بود.

 

2

 

این در حالی است که اردوغان یکی از منتقدان جدی سیاست های دولت اوباما در قبال سوریه بود. اردوغان از عملکرد اوباما به دلیل اتحاد با کردهای سوریه که آنها را تروریست می داند، به شدت ناراحت بود. با این حال مقام های آمریکایی پس از روی کار آمدن ترامپ هم اعلام کردند که تصمیم ارسال سلاح برای کردهای سوریه گرفته شده است.

در همین حال، وزیر دادگستری ترکیه نیز شواهد و اسناد جدیدی را به مقام های آمریکایی ارائه کرد و بر اساس آن خواستار استرداد «فتح الله گولن» شد. ولی وزارت دادگستری آمریکا از وی تشکر کرده و او را دست خالی به آنکارا بازگرداند.

در تازه ترین مورد تنش، بحران روادید بین آمریکا و ترکیه در واکنش به بازداشت «متین توپوز» کارمند سرکنسولگری آمریکا در استانبول آغاز شد. ‌سفارت آمریکا صدور ویزا برای شهروندان ترکیه را به حالت تعلیق درآورد. ترکیه نیز اقدامی مشابه انجام داد. توپوز به اتهام همکاری با جنبش فتح الله گولن بازداشت شد.

 

4.ساخت دیوار در مرز مکزیک و لغو برنامه داکا

وعده کشیدن دیوار در مرز آمریکا با مکزیک یکی جنجال برانگیزترین وعده ‌های دونالد ترامپ پیش از پیروزی بود. او در سخنان خود بر این نکته تاکید کرده بود که دولت مکزیک را وادار به پرداخت هزینه‌ های احداث دیوار خواهد کرد.

اما بعد از انتخابات، وی با یک عقب نشینی پیشنهاد کرد بخش ‌هایی از مرز دو کشور به جای دیوار، «حصار کشی» شوند.

در نهایت ترامپ روز یکشنبه 8 اکتبر (16 مهر) تقاضای دریافت بودجه برای احداث دیوار مرزی را مطرح کرد. وی از اوایل سال جدید میلادی، کنگره را برای تصویب بودجه دیوار مرزی تحت فشار قرار داده بود. در همین راستا، ساخت و ساز بر روی نمونه اولیه از دیوار مرزی آغاز شده است.

اخراج مهاجران غیرقانونی و لغو برنامه داکا نیز از اولویت‌ های وی در زمینه برنامه‌ های مهاجرتی است. داکا قانونی بود که در سال 2012 و در دوره ریاست جمهوی باراک اوباما به تصویب رسید و به موجب آن کسانی که در زمان مهاجرت غیرقانونی به آمریکا زیر سن قانونی قرار داشتند، می ‌توانند در این کشور به طور قانونی مشغول به تحصیل و کار شوند.

 

_92474334_gettyimages-612321344

 

لغو برنامه داکا می ‌تواند بر شرایط زندگی حدود 800 هزار نفر اثر بگذارد. پیشتر دونالد ترامپ و رهبران دموکرات کنگره آمریکا توافق کرده بودند تا برنامه داکا را غیرقانونی اعلام کنند.

ترامپ دوشنبه هفته گذشته طرح اجرایی مهاجرت را که 70 بند دارد به کنگره فرستاده است.

 

5.انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس

ترامپ شنبه هفته گذشته بر خلاف وعده های مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد سفارت آمریکا در سرزمینی های اشغالی را پیش از آغاز روند صلح میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها از تل آویو به بیت المقدس انتقال نخواهد داد.

این بار دوم است که دولت ترامپ انتقال سفارت آمریکا به بیت ‌المقدس را به تاخیر می ‌اندازد؛ این در حالی است که ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی‌ اش وعده داده بود که در اولین روز آغاز کارش، سفارت آمریکا را به بیت ‌المقدس انتقال دهد تا به این ترتیب حمایت آمریکا را از اسرائیل نشان دهد.

 

3

 

کاخ سفید در آغاز ماه ژوئن اعلام کرده بود دونالد ترامپ که بارها متعهد شده است سفارت آمریکا را به شهر بیت المقدس انتقال خواهد داد، سرانجام تصمیم خود را دست کم تا شش ماه دیگر به عقب انداخت.

این پرونده مانند بسیاری از پرونده های دیگر به «جارد کوشنر» داماد ترامپ که در 36 سالگی به یکی از قدرتمندترین مردان واشنگتن تبدیل شده است، واگذار شد. روند صلح یا همان سازش از بهار 2014 به بن بست رسیده است.

 

6.منع ورود مسلمانان به آمریکا

دونالد ترامپ در ابتدا گفته بود ورود مسلمانان را به آمریکا ممنوع می‌ کند اما پس از انتخاب رسمی او به عنوان نامزد حزب جمهوری ‌خواه، از زیر ذره بین بردن شدید مهاجران سخن گفت.

اما بعد از انتخابات، بخش مهاجرت سایت ترامپ این وعده را حذف کرد. در عوض این سایت، سیاست «تعلیق ویزای آمریکا» در مناطق فاقد امکانات کافی برای رصد کردن متقاضیان دریافت ویزا را جایگزین آن کرد.

 

_92474332_gettyimages-513903382

 

دولت ترامپ دستکم چند بار برای منع ورود مسافرانی از کشورهای عمدتا مسلمان و پذیرش پناهندگان سعی کرده فرمان اجرایی صادر کند، در حالی که هربار این فرامین توسط قضات نقض شده ‌اند. چند هفته پیش بار دیگر دولت آمریکا طرح جنجالی منع سفر از شش کشور عمدتا مسلمان(ایران،لیبی، یمن، سوریه، سومالی، سودان) را گسترش داد؛ به ‌طوری که اکنون شامل کره شمالی و چاد هم خواهد شد اما سودان که در دستور اولیه جای داشت حذف شده است.

دیوان عالی آمریکا قرار است اواخر این ماه (اکتبر) بار دیگر این محدودیت‌ ها را که مورد اعتراض شدید جامعه جهانی و نهادهای حقوق‌ بشر قرار دارد، بررسی کند و این احتمال داده می‌شود تا در شکستی دیگر بار دیگر این طرح لغو شود.

 

7. تنش با روسیه

ترامپ در یکی از آخرین سخنرانی های انتخاباتی خود گفت در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، روابط بهتری با روسیه برقرار خواهد کرد. وی با اشاره به روابط واشنگتن و مسکو که بر سر برخی موضوعات از جمله بحران اوکراین و سوریه تیره شده بود، اظهار داشت: کاهش تنش با مسکو از موضع قدرت امکان پذیر است.

وی همچنین افزود ارتباط های خوبی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و این کشور خواهیم داشت.

 

00

 

ترامپ که ابتدا قصد داشت روابط با روسیه را سرو سامان دهد، نه تنها موفق نشد، بلکه اوضاع را بدتر از قبل نموده و خود نیز درگیر یک جنجال داخلی شد. اکنون تنش در مناسبات غرب با روسیه و چین در زمینه بحران اوکراین و سوریه و دریای چین به حدی رسیده است که برخی صاحب نظران درباره محتمل شدن آغاز جنگ سرد یا حتی جنگ جهانی سوم هشدار داده اند.

جستجو برای یافتن «ردپای روسیه» در انتخابات آمریکا و به طور کلی در سیاست دولت جدید ترامپ ادامه خواهد داشت و ترامپ که ظاهرا می خواهد از این جنجال بگریزد و نشان دهد که مستقل عمل کرده و کاری به کار مسکو ندارد، نتوانسته به این قضیه خاتمه دهد و هر روز که می گذرد، بیش از پیش درگیر این جنجال می شود و این در حالی است که روابط دو کشور هم هیچ بهبودی نیافته است. حتی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز پیشرفتی در دورنمای روابط با آمریکا نمی بیند. وی اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی اذعان کرد: «باید گفت که سطح اعتماد در روابط دو کشور، به خصوص در عرصه نظامی به پایین ترین سطح آن بعد از پایان جنگ سرد رسیده است.»

 

8.تنش با چین

ترامپ در سخنرانی انتخاباتی خود گفت در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، روابط بهتری با چین برقرار خواهد کرد.

ترامپ از همان ابتدا سیاست های خصمانه ای نسبت به چین داشت که از جمله آنها، افزایش تعرفه واردات از چین بود.

 

0

 

کره شمالی هم به موضوع مورد اختلافی برای دو کشور تبدیل شد. رویکرد دونالد ترامپ در قبال پیونگ یانگ تهاجمی است و به جنگ و گزینه نظامی متمایل است؛ حال آنکه چین نمی‌ خواهد نظام سیاسی آن کشور دچار فروپاشی شود چرا که با سیل پناهجویان در طول مرزهای خود مواجه خواهد بود. از سوی دیگر پکن علاقه‌ ای به حمایت از نظام کره شمالی و رفتارهای تهاجمی آن ندارد. 

در تاریخ سوم دسامبر 2016 یعنی دو هفته پس از روی کار آمدن، ترامپ در اقدامی تحریک آمیز با رئیس جمهور تایوان تلفنی صحبت کرد. وزیر خارجه چین به این امر واکنش نشان داد و گفت که شکایت ‌نامه‌ ای را در این خصوص به طرف آمریکایی تسلیم کرده و خواستار احتیاط آمریکا در ارتباط با موضوع تایوان شده است.این نخستین تماس تلفنی در نوع خود از سال 1979 به این‌ سو است.

چین جدایی تایوان را به رسمیت نمی ‌شناسد و آن را یک استان خود قلمداد کرده و به هرگونه اقدامی که به نوعی حمایت از استقلال تایوان تلقی شود واکنش منفی نشان می‌ دهد.

در اقدام تحریک کننده دیگری در تاریخ سوم ژوئیه امسال، یک ناو نیروی دریایی آمریکا به یکی از جزایر متعلق به چین در دریایی جنوبی نزدیک شد. پکن با هشدار شدید نسبت به این اقدام، آن را نقض آشکار قوانین بین المللی دانست و یادداشت اعتراضی را تسلیم آمریکا کرد.

وزارت خارجه چین در سخنانی این اقدام آمریکا را تحریک آمیز خواند و تاکید کرد که این کشور باید به سرعت به چنین اقدامات تحریک ‌آمیزی که تمامیت ارضی چین و امنیت این کشور را نقض می ‌کند، پایان دهد.

 

 

9.لغو توافق با کوبا

پس از گذشت سه سال از اعلام روند بهبود روابط آمریکا- کوبا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تدابیر عجولانه و غیرقابل قبولی را در قبال کوبا تایید کرد. از جمله این اقدامات اخراج دیپلمات های کوبا از واشنگتن با ادعای مشکلاتی نظیر حوادث مشکوک که بر سلامت چند دیپلمات آمریکایی در هاوانا تاثیر گذاشته، بوده است.

 

000

 

با بررسی سیاست های سال های اخیر دولت های آمریکا مشخص می شود که دیگر دولتهای واشنگتن به بهانه های مختلف تلاش کردند تا روابط اندک را با کوبا حفظ کنند. اما دونالد ترامپ با در پیش گرفتن سیاست هایی علیه کوبا عملا به وعده هایش در مورد کوبا در رقابت های انتخاباتی سال 2016 عمل کرد. ترامپ پس از روی کار آمدن سیاست اوباما برای بهبود روابط با کوبا را لغو کرد. کارشناسان معتقدند که سیاست های ترامپ اکنون کوبا را تهدید می کند و رئیس جمهور آمریکا به اکثر شهروندان آمریکایی که موافق بهبود روابط واشنگتن- هاوانا هستند، گوش فرا نمی دهد.

 

10.دخالت در ونزوئلا

ترامپ اخیرا بر تداوم تحریم‌ های این کشور علیه دولت ونزوئلا تاکید کرده است.

ترامپ در سخنانی ادعا کرد که «دولتش در راستای ایجاد آینده ای روشن برای مردم آمریکا، تصمیمات قاطعی را در خصوص برخی کشورها اتخاذ کرده و تصمیم گرفته در کنار مردم ونزوئلا بایستد.»

 

0000

 

به ادعای ترامپ تا زمانی که دولت های این دو کشور به سرکوب مردم و نقض حقوق آنها می پردازند، تحریم های آمریکا علیه آنان نیز پا برجا خواهد بود.

وی گفت: ما در کنار مردم ونزوئلا هستیم که به علت حکومت سوسیالیستی «نیکلاس مادورو» متحمل رنج و عذاب هستند.

دولت ترامپ پشتیبان موج اعتراضات اخیر در ونزوئلا بود و از مخالفان این کشور حمایت می کرد.

 

11.بحران در شبه جزیره کره

برنامه موشکی کره شمالی سابقه ای دیرینه دارد اما از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، تنش در شبه جزیره کره تشدید شده است.

تنش ها در شبه جزیره کره بسیار بالا گرفته و احتمال وقوع جنگ در این منطقه را افزایش داده است.

 

00000

 

اظهارات اخیر دونالد ترامپ درباره پیونگ یانگ و تهدید این کشور، نشان دهنده اتخاذ راهبردهای جدید و البته خطرناک کاخ سفید علیه کره شمالی است.

در حال حاضر دو کشور از بروز جنگ و خطر رویارویی نظامی در شبه جزیره کره سخن به میان می آورند و یکی از اصلی ترین عوامل آن، تهدیدات و تحریکات ترامپ است.

کارشناسان معتقدند که بیان این گونه اظهارات تنش میان دو کشور را وارد ابعاد تازه ای کرده است.

اخیرا ترامپ پا را فراتر از این گذاشته و تقریبا نشان داده است دیگر به کمک های چین برای حل این مساله امیدی ندارد و می گوید که آمریکا اگر بداند که چین تمایلی برای حل مساله نشان نمی دهد خودش دست به کار خواهد شد. این اظهار نظرها حاکی است که این کشور عزم خود را برای حل و فصل مساله شبه جزیره کره جزم کرده است اما شکل حل موضوع احتمالا جنبه های نظامی را در بر می گیرد.

در حال حاضر اوضاع در شبه جزیره کره به هیچ وجه مطلوب نیست و شرایط به شکلی خطرناک به سمت تشدید تنش ها میان بازیگران منطقه ای و برون مرزی پیش می رود.

 

12.بحران خلیج فارس

سرچشمه بحران قطر را می توان مستقیما به اولین سفر خارجی ترامپ به ریاض در 20 ماه می سال جاری ربط داد. ترامپ در این سفر هدف موجی از چاپلوسی و تملق سعودی ها قرار گرفت و به لاف زنی درباره رهبری عربستان سعودی و جانبداری قاطعانه از کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه ایران پرداخت.

 

1024596_899

 

رئیس جمهور آمریکا در این سفر به طور ضمنی و سربسته به پادشاهی سعودی ها چراغ سبز نشان داد تا آنها در مسیر اعتراض علیه همسایه خود قطر قرار بگیرند و زمانی که محاصره قطر توسط کشورهای عربی اعلام شد، ترامپ در توییتر خود این تصمیم را تشویق کرد که این اقدام رئیس جمهور آمریکا، با هشدار و اقدامات جبران سازی پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا در برابر قطر همراه شد.

شکاف گسترده ای میان موضع کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در قبال بحران قطر وجود دارد و برخلاف موضع مداخله جویانه کاخ سفید، وزارت خارجه از میانجی گری سخن می گوید.

 

13.توافق آب و هوایی پاریس

دونالد ترامپ سه ماه پیش رسما اعلام کرد که کشورش قصد خروج از توافق پاریس را دارد مگر آن که شرایط آن به نفع اقتصاد آمریکا تغییر کند.

 

1395091401

 

خروج از پیمان پاریس یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود که مدعی است مشارکت آمریکا در کاهش میزان تولید دی ‌اکسید کربن به اقتصاد کشورش آسیب می ‌زند. این در حالی است که بنا بر مفاد این پیمان جهانی، خروج رسمی آمریکا از این پیمان نمی ‌تواند پیش از چهارم نوامبر سال ۲۰۱۹ آغاز شود و پس از آن هم روند خروج آمریکا از آن حدود یک سال طول خواهد کشید.

بدین ترتیب خروج آمریکا از پیمان پاریس در اجرا نمی تواند پیش از اواسط پاییز سال ۲۰۲۰ روی دهد و این همزمان با آغاز به کار رئیس جمهور بعدی در آمریکاست که ممکن است با انتخاب مجدد ترامپ همراه شود و یا شخص دیگری برنده انتخابات نوامبر سال ۲۰۲۰ باشد، که در این صورت رئیس جمهور جدید قادر خواهد بود دوباره آمریکا را به پیمان اقلیمی پاریس متعهد کند.

 

14. پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی

نفتا یا پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی پیمان دیگری است که ترامپ بارها طی ماه‌ های اخیر برای لغو آن خیز برداشته است.

 

000000

 

از عمر این پیمان سه‌ جانبه، میان آمریکا، کانادا و مکزیک 23 سال می ‌گذرد و ترامپ آن را بارها «بدترین توافق تجاری تاریخ» خوانده است. ترامپ نفتا را «قاتل» مشاغل آمریکایی می ‌داند و معتقد است این پیمان بیشتر به کانادایی‌ ها و مکزیکی ‌ها منفعت می ‌رساند تا مردم آمریکا.

در پی پیگیری ‌های مستمر دولت‌‌‌ های کانادا و مکزیک برای حفظ نفتا، مذاکرات اصلاح این پیمان در جریان است اما این مذاکرات هم مانند بسیاری از مذاکراتی که یک پای آن نمایندگان دولت ترامپ بوده‌ اند، به کندی و پرتنش پیش می ‌رود.

در تازه ‌ترین اتفاق مربوط به نفتا، نماینده آمریکا در مذاکرات خواستار گنجاندن شرط پنج ‌ساله برای طول عمر نفتا شد که با اعتراض جدی طرف‌ های مقابل رو به ‌رو شد. این چهارمین دور از مذاکرات هفتگانه سه کشور عضو نفتاست که به ‌نظر می ‌رسد با خواسته جدید آمریکا بدون نتیجه به پایان برسد.

 

15.اوباماکر

پس از اینکه دوبار سنگ جمهوری ‌خواهان برای لغو اوباماکر به سنگ خورد، دونالد ترامپ تصمیم گرفت از اختیارات خود استفاده و به قانون خدمات درمانی باراک اوباما حمله کند.

در این راستا رئیس ‌جمهور آمریکا پنجشنبه گذشته فرمانی را امضا کرد که براساس آن پرداخت یارانه دولتی به شرکت ‌های بیمه درمانی برای اقشار کم‌ درآمد قطع می ‌شود.

 

5

 

مجلس سنای آمریکا تاکنون در برابر طرح ‌های ترامپ برای لغو قانون بیمه درمانی اوباما مقاومت کرده بود اما ظاهرا این مقاومت ‌نتیجه نداد. دموکرات‌ ها نام «خرابکاری» بر فرمان ترامپ گذاشته ‌اند.

کارشناسان حقوقی پیش ‌بینی می‌ کنند شکایات زیادی علیه این فرمان مطرح شود؛ زیرا از طریق قانون بیمه همگانی اوباما بسیاری از شهروندان آمریکایی این شانس را پیدا کردند که بیمه درمانی داشته باشند؛ اما حال با این فرمان بسیاری از افراد از شمول این قانون خارج می ‌مانند.

 

16. پیمان تجاری اقیانوس آرام

23 ژانویه، یعنی در همان روزهای آغازین ریاست جمهوری، دونالد ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی این کشور را از پیمان تجاری اقیانوس آرام خارج کرد.

 

_92598867_hi036394166

 

موافقتنامه موسوم به شراکت ترانس-پاسیفیک (TPP) در سال ۲۰۱۵ میان ۱۲ کشور که ۴۰ درصد اقتصاد جهان را تشکیل می ‌دهند امضا شده است. به غیر از آمریکا، ژاپن، مالزی، ویتنام، سنگاپور، برونئی، استرالیا، نیوزیلند، کانادا، مکزیک، شیلی و پرو اعضای پیمان تجاری اقیانوس آرام هستند.

ترامپ با یک حرکت قلم آمریکا را از این پیمان خارج کرد؛ این در حالی است که مذاکره در مورد این موافقتنامه که از اولویت ‌های اصلی باراک اوباما بود پنج سال به طول انجامید و سرانجام در آتلانتا در آمریکا امضا شد، اما هیچگاه به تصویب کنگره که بر سر این موضوع دچار اختلاف‌ های عمیقی است، نرسید. به همین دلیل به گفته خبرنگاران این اقدام ترامپ بیشتر جنبه نمادین دارد.

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که در صورت پیروزی، فورا از این پیمان خارج خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.