به گزارش ایرنا این دوره از مسابقات زیر 18 سال آسیا از روز جمعه گذشته /8 تیرماه جاری/ به میزبانی شهر تبریز آغاز شده است تا از نسل جدید والیبالیست های ایران این کارزار آسیایی رونمایی شود.
12 بازیکن تیم ملی ایران از بین صدها والیبالیست کشور و پس از برگزاری دهها مرحله اردوی آمادگی و تدارکاتی گزینش شده اند و چهار والیبالیست ارومیه نیز در میان آنان خوش درخشیده اند.
پس از درخشش مرتضی شریفی، محمدرضا حضرت پور و امیرحسین توخته و میثم صالحی در لیگ ملت های والیبال این بار نوبت به چهار بازیکن دیگر ارومیه ای رسیده است تا در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا شایستگی های خود را به نمایش بگذارند.
حضور سهیل مسعود در پست پاسور، کمیل اکبری و امیرحسین همتی در پست دریافت کننده قدرتی و بردیا سعادت در پست قطر پاسور در ترکیب تیم ملی نوجوانان ایران افتخاری دیگر برای پایتخت والیبال ایران است.
کاریل داداش آده و عرفان حق نظری، 2 بازیکن نوجوان ارومیه ای نیز تا پایان مرحله چهارم در ترکیب تیم ملی قرار داشتند ولی با صلاح دید کادر فنی از لیست نهایی خط خوردند.
در این دوره از مسابقات محمد وکیلی، سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در اقدامی پسندیده «بردیا سعادت» پشت خط زن ارومیه ای و جوانترین بازیکن این تیم /متولد 1381/ را به عنوان کاپیتان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا انتخاب و معرفی کرده است.
همچنین یاشار جوادی، مربی جوان ارومیه ای از سال گذشته در جمع مربیان تیم ملی نوجوانان ایفای نقش می کند و تاثیر بسزایی در موفقیت های ایران در ترکیب کادر مربیگری دارد.
محمد وکیلی سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شناخت نداشتن از تیم ها در رده سنی نوجوانان از مشکلات پیش رو برای تمامی تیم های حاضر است زیرا ترکیب تیم های نوجوانان هرساله عوض می شود و به طور یقین پس از انجام بازی های مقدماتی شناخت تیم ها از همدیگر بیشتر و بازی های جذاب تر می شود.
وی بیان کرد: سال گذشته با قرار گرفتن در جمع چهار تیم آسیا به مسابقات جهانی راه یافته و بر سکوی قهرمانی جهان ایستادیم و به طور یقین امسال نیز ظرفیت جهانی شدن را داریم.
وکیلی گفت: تیم ایران فرصت کمی برای بستن تیم و کسب آمادگی در رقابت های آسیایی داشت ولی خوشحالیم که برای شرکت در مسابقات جهانی زمان زیادی داریم.
وی بیان کرد: آذربایجان غربی و شهر ارومیه ظرفیت بالایی در شناسایی و تربیت ورزشکار در رشته والیبال دارد و حضور بازیکنان این خطه در ترکیب تیم های ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان دلیل این ادعاست.
مربی ارومیه ای تیم ملی والیبال نوجوانان ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون چهار بازیکن از شهر والیبال خیز ارومیه در ترکیب تیم ملی نوجوانان حضور دارند و پا به پای هم تیمی های خود در مسابقات حضور دارند.
یاشار جوادی افزود: تمامی تیم های آسیایی حریفان سرسختی برای ما محسوب می شوند و ما هیچ تیمی را دست کم نمی گیریم و به بازیکنان توصیه کرده ایم که بازی کم اشتباه و به دور از احساسات ادر مقابل حریفان داشته باشند.
جوادی ادامه داد: سال گذشته تیم ملی نوجوانان ایران موفق شد مقام چهارمی آسیا و قهرمانی جهان را به دست آورد که امید می رود امسال با تلاش کادر فنی و بازیکنان هر ۲ کاپ طلایی آسیا و جهان نصیب ملی پوشان کشورمان شود.
پیشکسوت و کاپیتان اسبق تیم ملی ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: درخشش دهها والیبالیست جوان و نوجوانان ارومیه ای در ترکیب تیم های ملی حاصل تلاش مربیان بومی است که تقدیم تیم های ملی کرده اند.
یدالله کارگرپیشه بیان کرد: این جهش روزافزون از چهار سال قبل و پس از قهرمانی تیم ملی نوجوانان آذربایجان غربی در مسابقات قهرمانی ایران در والیبال ارومیه به وجود آمده است و امروز شاهد حضور 11 بازیکن زیر 19 سال در ترکیب تیم های ملی کشور هستیم.
وی گفت: جوانان شهر ارومیه در هر کوی و برزن و روستایی به صورت خودجوش با نصب 2 تیرک و یک تور یا حتی با بستن طناب، والیبال بازی می کنند و این رشته مفرح و فراگیر به نوعی در پوست و گوشت و استخوان آنان ریشه دوانده است.
کارگر پیشه ادامه داد: سال گذشته نیز مرتضی شریفی، محمدرضا حضرت پور، امیرحسین توخته و امیرمحمد فلاحت‌خواه چهار بازیکن ارومیه ای تیم ملی نوجوانان بودند که به همراه تیم ملی پس از قرار گرفتن در جایگاه چهارمی آسیا موفق به کسب مقام قهرمانی جهان در کشور بحرین شدند.
به گزارش ایرنا بر اساس شیوه جدید برگزاری مسابقات در کنفدراسیون والیبال آسیا، تیم های حاضر در این کارزار بر اساس رتبه ای که در دوره گذشته رقابت ها کسب کرده اند، به ترتیب در گروه های مختلف قرار می گیرند؛ به این صورت که تیم های برتر در گروه اول به میدان می روند و سایر تیم ها هم به همین ترتیب با هم مسابقه می دهند.
در پایان مرحله گروهی که جنبه تعیین رتبه تیم ها را هم دارد، تیم های گروه اول به ترتیب رتبه های برتر را به دست می آورند و گروه های بعدی هم به ترتیب در رده های بعدی می ایستند.
سپس در مرحله حذفی تیم ها به صورت ضربدری به مصاف هم می روند، یعنی تیم اول با تیم آخر مسابقه می دهد، تیم دوم به مصاف تیم یکی مانده به آخر می رود و به همین ترتیب تیم ها با هم روبرو می شوند.
در این دوره از مسابقات والیبال نوجوانان آسیا، 9 تیم در سه گروه قرار گرفته اند که در گروه A تیم های ژاپن، کره جنوبی و چین، در گروه B تیم های ایران، چین تایپه و تایلند و در گروه C استرالیا، سریلانکا و هنگ کنگ حضور دارند.
میانگین قدی بازیکنان ایران در این دوره از رقابت ها 198.5 سانتی متر بوده که نسبت به دوره گذشته، 3.5 سانتی متر بیشتر شده است.
تیم والیبال نوجوانان ایران با هفت طلا و یک نقره، پر افتخارترین تیم در تاریخ برگزاری 11 دوره مسابقات نوجوانان آسیا محسوب می شود.
مرتضی شریفی، کاپیتان تیم ملی نوجوانان ایران و بهترین دریافت ‌کننده والیبال نوجوانان 2017 آسیا شناخته شد.
امیرحسین توخته والیبالیست 17 ساله ارومیه ای نیز عنوان بهترین مدافع جهان در سال 2017 را به خود اختصاص داده است و بنا به اعلام محمد وکیلی سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران به عنوان کاپیتان تیم ملی در مسابقات جهانی هنرنمایی خواهد کرد.
والیبال طی نیم قرن گذشته در فرهنگ و زندگی مردمان شهر ارومیه ریشه دوانده و به یکی از مزیت های ورزشی آذربایجان غربی تبدیل شده است.
یدالله کارگرپیشه، ساسان خداپرست، سعید معروف، مرتضی شریفی و بردیا سعادت پنج کاپیتان ملی پوش ارومیه از دهه های 1350 تا 1390 در ترکیب تیم های ملی در ادوار مختلف هستند.
اما نقطه جالب توجه و قابل تامل این است که تیم والیبال ارومیه با قدمتی بیش از نیم قرن به جز قهرمانی جام کوروش در سال 1355 هیچ گاه ایستادن بر سکوی نخست لیگ برتر والیبال را تجربه نکرده است و جای کاپ طلایی لیگ برتر ایران همواره در ویترین افتخارات این شهر والیبال خیز خالی است.
3072/7156
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.