به گزارش ایرنا و بر اساس آمار FAO کشورهای ترکیه، آمریکا، ایران، ایتالیا و اسپانیا در صدر تولیدکنندگان گیلاس جهان قرار دارند و سالانه حدود 18 میلیون تن گیلاس در جهان تولید می شود که کشور ما با تولید 200 تا 260 هزار تن در رتبه سوم قرار دارد.
رقابت بین شهرهای کشور برای معرفی این محصولات کشاورزی نیز قابل توجه است تا جایی که اشنویه از توابع آذربایجان غربی طی روزهای اخیر با برگزاری سومین جشنواره کشوری گیلاس علاوه بر معرفی این محصول، رکورد تولید را به نام خود ثبت کرد و دست به یک اشتراک گذاری اقتصادی - فرهنگی زد.
** در انتظار حمایت هستیم
'کاک درویش کنار' در یکی از غرفه های فروش گیلاس جشنواره ایستاده بود و به عابران نگاه می کرد؛ کمی غم با بسیاری شوق و امید در چشمانش رژه می رفت. پرسیدم: «چرا اینقدر در فکرید؟!» گفت: «امسال خسارت دیدیم؛ اول اش سرمازدگی و بعد هم تگرگ و باز هم سرما....
می خندد و ادامه می داد: «ناشکری نمی کنم؛ باز هم برداشت خوبی داشتیم؛ البته قیمت هم نسبت به سال گذشته خوب است. هر چند بیشتر سهم ما نصیب دلال ها می شود. چه کنیم... شکر»!
** در آرزوی جشن ملی گیلاس
بیشتر حاضران در محل جشنواره لباس محلی کردی بر تن داشتند و به زبان های کردی، ترکی و فارسی با هم صحبت می کردند و حال دلشان خوب بود؛ غرفه داران با لبخند بر لب و لباس هایی به رنگ های شاد به پیشواز حاضران می رفتند.
یکی از شرکت کنندگان در جشنواره کشوری گیلاس اشنویه درباره برگزاری آن چنین اظهار نظر کرد: سومین سالی است که برای مراسم افتتاحیه خود را به اشنویه می رسانم و معتقدم نسبت به سال گذشته، افتتاحیه جشنواره با نظم بهتری پیش رفت؛ هر چند سخنرانی ها گاهی طولانی شد اما مسوولان بیشتری نسبت به سال گذشته در جشنواره حضور داشتند و خوشحالی مردم از این بابت مشهود بود.
شهرام رفیعی با اشاره به بیشتر شدن تعداد غرفه ها به فروش خوب امسال نسبت به سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: محل برگزاری و پذیرایی از مهمانان هم بهتر از سال گذشته بود و به لحاظ گردشگری و بازاریابی، من خبر مثبتی را ندیدم. سال گذشته امکانات و دعوت بهتری از خبرنگاران صورت گرفت اما در سال جاری مطلوب نبود.
این بازدیدکننده با اشاره به نام جشنواره که کلمه کشوری را یدک می کشد، اضافه کرد: خیلی دوست دارم چنین جشنی در سطحی گسترده مخاطب ملی و حتی بین المللی داشته باشد اما رسیدن به چنین هدفی، مستلزم آماده کردن زیرساخت هاست. متاسفانه شهرستان اشنویه راه دسترسی مناسبی ندارد و این مانع، راه را بر گردشگران و سرمایه گذاران ناهموار می کند.
** خسارت زدگان رتبه اولی
در سال های گذشته کلماتی مانند «قطب»، «نخستین»، «پایتخت» و... برای معرفی ظرفیت یک شهر یا استان رواج چشمگیری داشته تا جایی که گاه برای در دست گرفتن این رکوردها، جنجال آفرینی های آماری رخ می داد؛ اوایل بهار امسال کشاورزی اشنویه نیز مانند بقیه شهرهای استان آذربایجان غربی مقهور سرمای دیررس بهاره شد و حدود یکهزار میلیارد تومان به کشاورزان، کشاورزی و در واقع به اقتصاد استان لطمه زد اما آنچه طی 2 روز گذشته در اشنویه رخ داد، رکوردی بود که با وجود خسارت های ناشی از سرمای دیررس بهاره به نام این شهرستان در آذربایجان غربی ثبت شده است.
مدیر جهاد کشاورزی اشنویه در حاشیه برگزاری جشنواره با اشاره به وجود 6 رقم گیلاس شامل تکدانه، خوشه ای، مخملی، صورتی، موزی و محلی در این شهرستان، گفت: میانگین تولید این محصول در اشنویه بیش از هشت تن در هکتار است که با وجود سرمازدگی سال جاری پیش بینی می شود حدود یکهزار 200 تن گیلاس از باغ های این شهرستان برداشت شود.
سیدانور حسینی با بیان اینکه رقم تکدانه بیشترین تولید، کیفیت و قیمت را در بازار دارد، قیمت این محصول از اول فصل برداشت تاکنون را 12 تا 20 هزار تومان عنوان کرد و ادامه داد: بقیه ارقام گیلاس اشنویه از چهار تا هشت هزار تومان در بازار خرید و فروش می شود.
وی با اشاره به قیمت تمام شده انواع گیلاس اشنویه، اضافه کرد: قیمت تمام شده به رقم گیلاس بستگی دارد و قیمت تمام شده رقم تکدانه حدود چهار هزار تومان و بقیه ارقام حدود 2 هزار تومان است.
** تولید بیش از 2 هزار تن گیلاس در آذربایجان غربی
آذربایجان غربی با تولید یک پنجم محصولات باغی کشور، حرف های زیادی برای گفتن دارد و ثبت رکورد تولید 6.5 میلیون تن محصول کشاورزی در سال زراعی 96-95 برای استان، خود مهر تأییدی بر این ادعاست.
گیلاس هر چند نسبت به سایر محصولات کشاورزی از نظر تناژ تولید رقم بزرگی را به خود اختصاص نمی دهد اما با توجه به تولید در کل کشور، این رقم قابل توجه است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در سطح استان یکهزار و 650 هکتار سطح باغ گیلاس وجود دارد، گفت: یکهزار و 250 هکتار آن بارور و 400 هکتار غیربارور است.
اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه سالانه 2 هزار و 153 تن گیلاس در استان تولید می شود، ادامه داد: متوسط عملکرد در هر هکتار استان برای محصول گیلاس در سال های گذشته 3.6 تن بود که در سال جاری با توجه به خسارت های وارد شده به 1.7 تن در هکتار رسیده است.
وی هدف از برگزاری این جشنواره و سایر جشنواره های کشاورزی را معرفی قابلیت های این بخش دانست و بیان کرد: برگزاری این جشنواره ها علاوه بر تقویت بعد اقتصادی، تأمین معاش و درآمد مردم، موجب رونق گردشگری نیز می شود.
کریم زاده از ظرفیت های اقتصادی گیلاس در اشنویه هم گفت و ادامه داد: گیلاس به طور متوسط برای هفت هزار نفر در اشنویه زمینه اشتغال فصلی فراهم می کند و گردش مالی این محصول در فصل برداشت حدود 12 میلیارد تومان است اما در کنار همه این فرصت ها، این محصول نیازمند ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: اگر گیلاس اشنویه وارد چرخه صنایع تبدیلی و تکمیلی شود به یقین سودآوری بالاتری خواهد داشت.
** مهمان ویژه؛ پیشنهاد ویژه
کیفیت گیلاس اشنویه همواره مورد توجه بوده تا جایی که مورخانی مانند حمد الله مستوفی، ابن حوقل و یاقوت حموی از گیلاس اشنویه برای مخاطبان خود سخن گفته اند؛ موضوعی که گویا حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس جمهوری نیز از آن اطلاع داشت.
امیری در مراسم افتتاحیه جشنواره از تاریخ و فرهنگ کهن اشنویه چنین گفت: نام اشنویه را مردم ایران به نیکی می شناسند زیرا هم نشانه هایی از تمدن اورارتویی دارد و هم مردمانش در دوران دفاع مقدس به پشتیبانی از میهن برخاستند و پذیرای رزمندگان بودند؛ چنین ویژگی هایی است که از مردم اشنویه، مردمی ملی ساخته است.
امیری اما در ادامه به لزوم برگزاری چنین جشنواره هایی اشاره کرد و افزود: ایجاد نشاط و شادی بین مردم، تقویت بعد اقتصادی تولید محصول گیلاس، رونق گردشگری و سرمایه گذاری و همچنین اشتراک گذاری فرهنگی از ضرورت هایی است که برگزاری جشنواره ها به دنبال آن است.
معاون پارلمانی رییس جمهوری از تقویت تولید داخلی به عنوان یکی از ابعاد اقتصاد مقاومتی یاد کرد و ادامه داد: کسانی که در عرصه اقتصاد مقاومتی سرمایه گذاری می کنند از مجاهدان عرصه جهاد اقتصادی هستند؛ امروز دولت با آغوش باز، دست به سوی کارآفرینان و سرمایه گذاران دراز کرده است و از آنان حمایت می کند.
وی اما در ادامه به لزوم کاهش نقش واسطه ها در بازار گیلاس اشاره کرد و افزود: «این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که سود حاصل از زحمت کشاورزان در جیب خودشان برود؛ نباید گیلاس را در اشنویه از کشاورزان به قیمت های پایین بخرند و در تهران به قیمت 35 هزار تومان بفروشند».
به گزارش ایرنا جشنواره ملی گیلاس اشنویه برای سومین سال پیاپی در حالی پس از سه روز به کار خود پایان داد که جمعی از مسوولان استانی و کشوری در آن حضور داشتند اما ظرفیت های بی بدیل این شهرستان در بخش های گردشگری و کشاورزی همچنان پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.
7132/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.