سید انورحسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در شهرستان اشنویه 300 هکتار باغ گیلاس وجود دارد که 160 هکتار به مرحله بهره برداری اقتصادی رسیده و بقیه در سال های آینده به بهره برداری می رسد.
وی گفت: ارقام گیلاسی که در اشنویه کشت می شود، شامل تکدانه ای مشهد، خوشه ای، زرد دانشکده، سفید ارومیه و نوع محلی به نام (خومالی) است که این نوع گیلاس مزه و کیفیت عالی و خواهان زیادی دارد.
وی گفت: آغاز برداشت گیلاس در خرداد ماه بوده و 35 تا 45 روز طول می کشد.
وی افزود: در فصل برداشت گیلاس بیش از هفت هزار نفر روز به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند و بیش از 120 میلیارد ریال گردش مالی به وسیله گیلاس ایجاد می شود.
مدیر اداره جهاد کشاورزی اشنویه با بیان اینکه کشاورزان اشنویه از کمترین میزان سم استفاده می کنند، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و قدمت طولانی در کشت گیلاس و کیفیت عالی این محصول اشنویه به عنوان پایتخت گیلاس معرفی شده است.
وی گفت: تلاش جهاد کشاورزی و مسوولان این است که از پایه بذری به سمت پایه رویشی برسیم که از نظر مقاومت به افت دما، عملکرد و کیفیت بهتر است.
وی ادامه داد: خوشبختانه باغداران اقدام به خرید نهال یارانه دار از نهالستان های دارای مجوز کرده اند.
حسینی گفت: با توجه به سرمای 28 فروردین امسال متاسفانه باغ های زیادی دچار سرمازدگی شدند و میزان خسارت به باغ های گیلاس در اشنویه بیش از 30 درصد است.
به گزارش ایرنا سومین جشنواره ملی گیلاس، 31 خرداد ماه امسال در شهرستان اشنویه برگزار می شود.
شفافیت رنگ، طعم و عطر مطبوع و کیفیت مطلوب گیلاس اشنویه موجب شده تا این محصول مشتریان زیادی در داخل و خارج از کشور برای خود دست و پا کند.
گیلاس اشنویه طرفداران زیادی در داخل و خارج از کشور دارد که همه ساله علاوه بر تامین بخشی از بازار مصرف داخلی، قسمتی از آن نیز به کشورهای عراق، روسیه و ارمنستان صادر می شود.
شهرستان مرزی اشنویه در جنوب آذربایجان غربی واقع است و بیش از 74 هزار نفر جمعیت دارد.
9870/3093/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.