پرویز امجدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 71.4 درصد خسارت واردشده به محصولات کشاورزی مربوط به سرما و یخبندان، 23.7 درصد سیل و تگرگ، حدود سه درصد خشکسالی و 2 درصد مربوط به باد و طوفان است.
وی گفت: بیشترین میزان خسارت ناشی از سرمازدگی باغها در فروردین ماه و بیشترین میزان خسارت مربوط به سیل و تگرگ در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری رخ داده است.
وی بیان کرد: بیش از 2 هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از سیل و تگرگ، 6 هزار و 530 میلیارد ریال خسارت ناشی از سرما، یخبندان و برف، حدود 260 میلیارد ریال ناشی از خشکسالی و 180 میلیارد ریال نیز به دلیل وقوع باد و طوفان در سال زراعی به بخش کشاورزی استان بود.
وی با اشاره به پرداخت خسارت به کشاورزانی که بیمه ندارند، گفت: دولت سعی کرده با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و یا استمهال وام‌های کشاورزان، بخشی از خسارت وارد شده به این افراد را جبران کند.
وی ادامه داد: در سطوح بیمه ای مختلف در سال زراعی 95-96 در حدود 218 میلیارد ریال به خسارت دیدگان در بخش کشاورزی غرامت پرداخت شده است.
وی بیان کرد: مبلغ 141 میلیارد ریال نیز در قالب تهاتر به عنوان سهم کشاورزان بیمه گذار جهت بیمه محصول سال جاری پرداخت شده است.
به گزارش ایرنا از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 210 میلیارد ریال مجموع غرامت پیش بینی شده در همه بخش های کشاورزی در سطوح بیمه ای است.
عمده خسارت وارد شده به بخش باغهای استان در حدود 121 میلیارد ریال ناشی از سرما، سیل، تگرگ، عدم تلقیح و باران بی موقع در زمان گل دهی بوده است.
عدم پرداخت به موقع غرامت کشاورزان و مشکلات ناشی از بیمه پایه به علت عدم پوشش خسارت کمتر از 70 درصد یکی از عوامل کم بودن سطح بیمه محصولات زراعی و باغی در آذربایجان غربی است.
این استان دارای 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که کمتر از 20 درصد این اراضی بیمه هستند.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.