مهدی سرخوش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در یک سال گذشته 699 مورد تغییر کاربری غیر مجاز به مساحت 19 هزار و 815 هکتار در آذربایجان غربی شناسایی و برای همه این موارد اخطار توقف عملیات اجرایی صادر شده است.
وی نظارت بر اراضی واگذار شده، حفظ اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری های غیر مجاز را از اهداف راه اندازی سامانه ارتباط مردمی حفاظت از اراضی کشاورزی در استان ذکر کرد و ادامه داد: 9 اکیپ گشت حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی در استان در طول سال مشغول نظارت جهت پیشگیری و برخورد با ساخت و ساز های غیر مجاز در اراضی زراعی و باغی هستند.
وی درباره حصول عوارض و درآمدهای ناشی از صدور مجوز تغییر کاربری و واگذاری اراضی ملی در استان در سال گذشته بیان کرد: در این راستا 25 میلیارد و 468 میلیون ریال با صدور مجوز تغییر کاربری، 6 میلیارد و 106 میلیون ریال با فروش اراضی واگذار شده و پنج میلیارد و 59 میلیون ریال نیز با اجاره اراضی واگذار شده از متقاضیان و بهره برداران به حساب خزانه داری کل کشور واریز شد.
وی اضافه کرد: در سطح 20 هزار و 759 هکتار اطلاعات توصیفی قطعات اراضی کشاورزی نیز در سال گذشته جمع آوری و در سطح 46 هزار و 709 هکتار نیز سوابق اجرایی امور اراضی بررسی و استخراج و نقشه قطعات اراضی کشاورزی، گویا سازی شد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای 800 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که هر روز تغییر کاربری در این باغ ها برای سودجویی رخ می دهد.
از عوامل اصلی تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان غربی و مشکلات حوزه اراضی می توان به قانون گریزی و تغییر کاربری های غیر مجاز اراضی کشاورزی، کم تاثیر بودن قوانین و مقررات، گسترش شهرها و توسعه شهرنشینی، گسترش نا متناسب محدوده شهرها و روستاها در اراضی کشاورزی اشاره کرد.
از سوی دیگر نابودی باغ های واقع در محدوده شهرها به بهانه توسعه شهری، ناهماهنگی بین دستگاه های متولی، تفکیک و خرد شدن اراضی کشاورزی، ورود افراد سودجو به حوزه اراضی کشاورزی، قابلیت تفسیر گسترده قانون مربوط و آرا و رویه های قضایی مخالف با روح قانون از مشکلات حوزه کشاورزی استان است.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.