به گزارش ایرنا و بر اساس گزارش های سازمان برنامه و بودجه، ارزش افزوده حاصل از فعالیت معادن در حال بهره برداری استان در سال 1393، حدود 2008 میلیارد ریال و در حدود 2.1 درصد ارزش افزوده معادن در حال بهره برداری کل کشور بوده است.
در سال 1395 نیز 464 معدن در حال بهره برداری در آذربایجان غربی وجود داشته است که از این نظر نیز استان با داشتن 6.1 درصد از معادن کل کشور رتبه 6 را به خود اختصاص داده و در مجموع پنج هزار و 267 نفر در این معادن مشغول به کار بودند.
کم تحرکی بخش معدن آذربایجان غربی در بین سال های 1395 تا 1397 نیز مشهود بوده و بر اساس گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت طی سال گذشته 43 فقره پروانه بهره برداری معادن در این استان صادر شده و تعداد پروانه های این بخش به 471 مورد (تنها هفت پروانه بیشتر از 1395) و میزان اشتغال نیز به پنج هزار و 350 نفر رسیده است.
این در حالی است که منیزیم، کلر، سدیم، پتاسیم و به ویژه عناصر موجود در املاح دریاچه ارومیه از ظرفیت های معدنی این استان به شمار می رود و تدبیر مسوولان برای توسعه این بخش در سال جاری فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاران به وجود آورده و امیدها را در فعالان این بخش زنده کرده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی با اشاره به راکد بودن تعدادی از معادن موجود در استان، طی روزهای اخیر گفته است که بهره برداری این معادن جهت استفاده بهینه به سرمایه گذاران جدید واگذار می شود.
رضا حسینی معتقد است که معادن از ظرفیت های اقتصادی این استان به شمار می رود و نباید اجازه داد که این منابع به صورت راکد یا نیمه تعطیل باقی بماند و به هدر برود.
وی اضافه کرد: دستگاه های اجرایی مسوول، زمینه خلع ید بهره برداران فعلی این معادن را فراهم کنند و آنها را به عنوان طرح سرمایه گذاری جدید در اختیار متقاضیان قرار دهند.
وی بیان کرد: در حال حاضر 15 درصد درآمد معادن موجود در آذربایجان غربی می تواند در استان مدیریت شود که رقم بسیار بالایی به شمار می رود اما بخشی از این درآمد به علت راکد بودن برخی از معادن، محقق نمی شود.
استاندار آذربایجان غربی نیز معتقد است که این استان در ردیف پنج منطقه مهم کشور در بخش ذخایر معدنی قرار دارد و این بخش می تواند زمینه تا برای اشتغال بخش قابل توجهی از جوانان استان فراهم کند.
محمدمهدی شهریاری که با صدور دستورهای مکرر طی ماه های اخیر توسعه معدنی این استان را به تحرک واداشته است، بر این مهم تاکید دارد که با اکتشاف معادن جدید زمینه سرمایه گذاری کلان در این معادن فراهم خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در سال گذشته 59 فقره پروانه اکتشاف، 19 فقره گواهی کشف و 148 فقره پروانه برداشت موقت در آذربایجان غربی صادر شد.
جعفر صادق اسکندری افزود: میزان ذخیره قطعی معادن در حال بهره برداری آذربایجان غربی 8.5 میلیارد تن و میزان استخراج اسمی معادن نیز 97 میلیون تن بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به استخراج 192 نوع سنگ تزئینی از معادن استان بیان کرد: مرمر، مرمریت، تراورتن، چینی، گرانیت و بازالت از جمله این سنگ ها به شمار می رود و سنگ های تراورتن، چینی، گرانیت، مرمر و مرمریت به خارج از کشور صادر می شود.
به گزارش ایرنا بخش معدن و صنایع پایین دستی آن محور توسعه آذربایجان غربی به شمار می رود و اعطای تسهیلات با بهره بانکی پایین جهت سرمایه در گردش و همچنین نوسازی ماشین آلات معدنی برای بهبود عملکرد معادن این استان ضروری است.
آذربایجان غربی از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است اما هنوز تا بهره برداری مطلوب از ظرفیت های بخش معدن و صنایع معدنی راهی طولانی در پیش دارد که همانا لازمه رسیدن به نقطه مطلوب، تبیین درست وضعیت معدن و صنایع معدنی و جذب سرمایه است.
محدوده آذربایجان غربی تحت پوشش سه زون از زون های بیست گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل ' اشنویه – خوی'، 'مریوان – مهاباد' و شاهین دژ – ماهنشان' قرار گرفته است.
3072/6009
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.