باقر بهرامی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اطلاع رسانی برای خودداری مردم از مصرف قارچ های طبیعی از سوی مسوولان و کارشناسان بهداشت و درمان با جدیت دنبال می شود اما برخی از مردم همچنان به خوردن قارچ های رویشی ادامه می دهند.
وی ادامه داد: امسال 117 نفر در این استان به خاطر مسمومیت با قارچ سمی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند و 2 نفر نیز با مصرف این قارچ ها جان خود را از دست داده اند.
وی گفت: از این تعداد بیش از 30 نفر در مراحل مختلف در بیمارستان های آذربایجان غربی به ویژه ارومیه بستری شدند و هزینه های زیادی را برای خانواده ها و نظام درمانی ایجاد کردند.
وی بیان کرد: در 2 ماه گذشته به علت بارش مناسب باران، قارچ های سمی در مراتع، دامنه کوه ها و زمین های کشاورزی رشد کرده اما بخش قابل توجهی از آنها سمی و غیرقابل استفاده است.
وی اضافه کرد: بیشترین تعداد مسمومیت بر اثر استفاده از قارچ های سمی در شهرستان های ارومیه، خوی، نقده و سلماس گزارش شده است.
وی با تاکید بر اینکه امکان تشخیص قارچ سمی از روی ظاهر آنها وجود ندارد، افزود: شهروندان به هیچ وجه نباید از قارچ های رویشی در مزارع، دشت ها و مراتع استفاده کنند.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: مسمومیت با قارچ از شایع ترین مسمومیت هاست که در بعضی موارد منجر به مرگ می شود.
وی با تاکید بر اینکه تشخیص سمی بودن قارچ تنها در آزمایشگاه ممکن است، اضافه کرد: علائم مسمومیت با قارچ همچون سایر مسمومیت ها با مشکلات گوارشی مانند شکم درد، اسهال و استفراغ شدید آغاز شده و با آسیب رساندن به کبد و کلیه ها در مواردی منجر به مرگ می شود.
وی با اشاره به اینکه علائم مسمومیت با قارچ سمی از 20 دقیقه تا چهار ساعت پس از خوردن مشاهده می شود، ادامه داد: حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات، اسهال، کاهش سطح هوشیاری، تنگی نفس، یرقان، تشنج و بی‌حالی یا ضعف از نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی است.
به گزارش ایرنا مسمومیت با قارچ سمی در بهار امسال مشکلات زیادی را برای مردم در سراسر کشور ایجاد کرد به طوری که حدود 20 نفر تاکنون در سطح کشور به این علت جان خود را از دست داده اند.
3072/8137
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.