به گزارش ایرنا غلامرضا سلیمانی روز دوشنبه در اولین جلسه کارگروه توسعه کشاورزی و دامپروری در عرصه منطقه آزاد ماکو افزود: گردشگری کشاورزی و زیست بومی نیز از اولویت های این منطقه است و با سیاه چادرها و صدها جاذبه زیست بومی می توان گام های اساسی در راستای توسعه این منطقه برداشت.
وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در منطقه آزاد در زمینه کشاورزی توجه به راه اندازی کشت و صنعت ها نیز به عنوان یکی از بخش های زیرساختی لازم است.
وی ادامه داد: توسعه ظرفیت های شیلات، کشت گلخانه ای، زنبورداری و گیاهان دارویی، توجه به ظرفیت های لجستیک و ترانزیت، صنعت و معدن و توسعه کسب و کارهای خانگی از دیگر محورهای اصلی برای توسعه منطقه هستند.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو نیازمند جذب سرمایه است، افزود: مناطق آزاد در جهان بر اساس قانون مشخصی کار می کنند اما استان هم اکنون با مشکلات اداری و بروکراسی مواجه است.
وی 2 شاخص را برای تسهیل سرمایه گذاری خارجی در منطقه لازم دانست و بیان کرد: بعد از اصلاح فرآیندها و پهنه بندی، طراحی و اجرای طرح جامع سیاست گذاری واحد در منطقه برای جذب سرمایه گذار انجام می شود.
سلیمانی گفت: حدود 600 متقاضی سرمایه گذاری در منطقه آزاد اعلام آمادگی کرده اند که تاکنون تنها به 59 درخواست پاسخ داده شده است.
وی با اشاره به جذب فاینانس خارجی در منطقه آزاد ماکو طی یک ماه اخیر، گفت: هم اکنون شاهد اعلام آمادگی بزرگترین برندهای لبنیات کشور برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد هستیم و اجرای قوانین کارگروه رفع موانع تولید می تواند در این راستا مفید باشد.
سلیمانی گفت: با رفع موانع کنونی، منطقه آزاد ماکو می تواند به پیشران توسعه استان و حتی کشور تبدیل شود.
به گزارش ایرنا منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیائی شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال غرب کشور واقع شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.