به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن خادم عرب باغی روز سه شنبه در نشست اعضای هیات مدیره منطقه آزاد ارس با دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در جلفا گفت: ارس رتبه نخست صادرات در بین مناطق آزاد کشور را دارد.
وی از اشتغال به کار 12 هزار و 600 نفر در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات این منطقه در زمان حاضر خبر داد.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اشاره به ظرفیت های طبیعی و تاریخی منطقه و زیرساخت های تفریحی ایجاد شده در آن گفت: سالانه بیش از هفت میلیون گردشگر ورودی به منطقه داریم.
عرب باغی به فعال شدن چند واحد دانش بنیان در منطقه آزاد ارس نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به تعامل و همدلی موجود، مسیر توسعه منطقه هموار است.
ملکی، مدیر منطقه منفصل آزاد ارس در بخش خداآفرین هم در این نشست با اشاره به ظرفیت های جغرافیایی و اقتصادی منطقه گفت: فلسفه وجودی مناطق آزاد جذب سرمایه است.
وی گفت: از سال 1392 تا 1395 شمسی 56 هزار میلیارد ریال در منطقه سرمایه گذاری داخلی شده که رشد 2 برابری را نسبت به بازه زمانی 4 ساله قبل از آن نشان می دهد.
وی همچنین میزان سرمایه گذاری خارجی انجام شده در منطقه آزاد ارس بین سال های 1392 تا پایان نیمه نخست امسال را چهار هزار و 60 میلیارد ریال اعلام کرد و اضافه کرد: این میزان سرمایه گذاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن 10 برابر شده است.
ملکی، ارزش صادرات منطقه آزاد ارس در چهار سال اخیر را 185 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه قبل از آن رشد 100 درصدی نشان می دهد.
وی درآمد عملیاتی و غیرعملیاتی منطقه در چهار ساله منتهی به امسال را برابر با شش هزار و 620 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این رقم نیز رشد 3 برابری نسبت به دوره چهار ساله 1388 تا 1392 را نشان می دهد.
مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در راستای سفر 2 روزه خود به استان های آذربایجان غربی و شرقی امروز از منطقه آزاد ارس بازدید می کند.
منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس در آذربایجان شرقی (شهرستان‌های جلفا، کلیبر و خداآفرین) و شمال غرب ایران واقع شده ‌است.
بنا بر ارزیابی‌های انجام شده از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران، منطقه آزاد ارس پس از منطقه آزاد کیش، دومین منطقه آزاد توسعه یافته و در حال رشد کشور است.
این منطقه در مجاورت دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان قرار گرفته است.
شهر جلفا به عنوان مرکز این ناحیه صنعتی-تجاری، در زمینه تجاری و گمرکی دارای پیشینه‌ای 100 ساله بوده و مرز مشترک ایران و جمهوری خودمختار نخجوان در جلفا به عنوان پرترددترین مرز مسافری ایران پس از فرودگاه‌های تهران مطرح است.
خبرنگار: پرویز انصاری**انتشار: عزیزی راد
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.