سعید مینایی مهر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان، مراجعه های زیادی به مراکز درمانی به خاطر مشکلات معده و دستگاه گوارش صورت گرفته که بخش عمده ای از این مراجعات به خاطر رعایت نکردن موارد لازم در موقع افطار بوده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر افطار با چای و خرما، روزه داران می توانند از مواد لبنی نظیر پنیر و گردو در ادامه وعده افطار استفاده کرده و با فاصله زمانی قابل قبول، وعده شام سبک را میل کنند.
وی بیان کرد: پس از افطار باید برای ممانعت از سوزش معده و ترش کردن، بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده و از مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب نظیر زولبیا و بامیه در وعده سحری یا افطار پرهیز شود.
وی ادامه داد: استفاده نکردن از نوشابه های گازدار به علت تحریک معده به ویژه در افراد دارای التهاب این بخش از دستگاه گوارش، استفاده از غذاهای آب پز، کبابی و بخارپز، پرهیز از تغییر اساسی در عادت غذایی روزمره، استفاده از میوه و سبزی به میزان مناسب، پرهیز از پرخوری بین وعده افطار و سحر، خودداری از خوردن آب فراوان و استفاده از پنج گروه اصلی شامل غلات، میوه ها، سبزی ها، گوشت و لبنیات از جمله دیگر مواردی است که در ماه رمضان باید رعایت شود.
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی رعایت موارد بهداشتی در خرید اقلام مورد نیاز ماه رمضان را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: آش، حلیم، زولبیا و بامیه، خرما، حلواشکری و پنیر از جمله موارد پرمصرف در این ماه است که باید از محل های بهداشتی و دارای مجوز خریداری شود.
مینایی مهر افزود: شهروندان در صورت مشاهده، هرگونه تخلف بهداشتی در هنگام خرید و تهیه مواد غذایی از جمله رعایت نکردن بهداشت فردی، نظافت و بهداشت محیط، نگهداری و فروش مواد غذایی غیربهداشتی و تاریخ گذشته و موارد مشابه را از طریق سامانه شکایات مردمی 190 اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا، ماه مبارک رمضان از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده و امروز /چهارشنبه/ روز هفتم این ماه مبارک است.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.