ناصر آق روز یکشنبه در حاشیه همایش ملی و کارگاه بین المللی غذای زنده آبزیان که در دانشگاه ارومیه در حال برگزاری است به خبرنگار ایرنا افزود: از نظر بنده نصف مساحت پیشین دریاچه ارومیه در 2 فاز قابل احیا بوده و احیای فاز اول به 2 سال زمان نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه تمرکز اصلی این همایش، مطالعه غذاهای زنده و جلبک های تک سلولی با حضور محققان داخلی و خارجی است، ادامه داد: غذای زنده آبزیان از اهمیت زیادی در صنعت آبزی پروری دنیا برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه این همایش به صورت تخصصی در یکی از شاخه های شیلات برگزار می شود، اضافه کرد: 60 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که 12 مقاله به صورت شفاهی و چندین مقاله به صورت پوستر در این همایش ارائه می شود‌.
آق با بیان اینکه هشت مقاله از محققان خارجی به این همایش ارسال شده است، ادامه داد: ترکیه، اسپانیا، بلژیک و ویتنام کشورهای شرکت کننده در این همایش تخصصی است‌.
وی افزود: همایش و کارگاه تخصصی بین المللی با محوریت آرتمیا و کاربرد آن در صنعت آبزی پروری، نخستین بار در سال 2001 میلادی و سپس از سال 2002 تا 2006 و همچنین در سال 2009 در آذربایجان غربی برگزار شد.
وی افرود: تمرکز کنفرانس های قبلی در مورد ژنتیک و اکولوژی آرتمیا، بررسی منابع آرتمیا در کشور و نحوه غنی سازی آرتمیا برای استفاده بهینه در صنعت آبزی پروری بوده است‌.
رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه با بیان اینکه توجه مطالب علمی این کنفرانس به سمت غذاهای زنده گرایش پیدا کرده است، گفت: غذاهای زنده موجودات ریزی هستند که در مرحله اول لاروی ماهی/دوران در تخم بودن ماهی/ و میگو استفاده می شوند و بدون آنها به عنوان زیربنای آبزی پروری، این صنعت فلج می شود.
آق با اشاره به اینکه غذاهای زنده محصول استراتژیک محسوب می شود، گفت: دریاچه ارومیه پیش از این منبع مهم این محصول بود اما این منبع در حال زوال است.
وی با بیان اینکه حدود چهار هزار تن تخم آرتمیا سالانه در دنیا استفاده می شود، افزود: دریاچه ارومیه در دوران پرآبی می توانست نیاز کل دنیا را برآورده کند.
وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت آرتمیای دریاچه ارومیه اولین بار در سال 1376 مطرح شد، افزود: در آن دوره بهره برداری از آرتمیا مورد موافقت قرار نگرفت و بهره برداری آن در سال 1380 برای مدتی کوتاه انجام شد.
وی ادامه داد: در اوایل دهه 1380 هشدارهای لازم درباره از بین رفتن فرصت استفاده از آرتمیا را مطرح کردم که توجه کافی به این مقوله انجام نشد.
عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه گفت: به علت کمبود آب، بارندگی های کم، سدسازی های انجام گرفته و استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی، آب ورودی به دریاچه کم شده است.
به گزارش ایرنا آرتمیا یا میگوی آب شور، موجود ظریف و کوچکی از رده سخت پوستان بوده که به زندگی در آب های شور عادت کرده است اما به دلیل بالا رفتن غلظت نمک دریاچه، این موجود زنده در زمان حاضر امکان حیات در نگین آبی آذربایجان را ندارد.
آرتمیا در شوری حداکثر 220 گرم در لیتر می تواند زیست کند ولی اکنون وضعیت شوری دریاچه ارومیه به دلیل افزایش دما و کاهش بارندگی به 348 گرم بر لیتر رسیده است.
این دریاچه از اواسط دهه 1380 شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی در حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
همایش ملی و کارگاه بین المللی غذای زنده از دیروز/22 اردیبهشت/ در ارومیه آغاز شده است و تا فردا /24 اردیبهشت/ با حضور محققان ملی و بین المللی ادامه می یابد.
3072/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.