به گزارش ایرنا نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی، اساتید دانشگاه و کارشناسان آذربایجان غربی نیز استیفای حقوق هسته ای را نماد همگرایی مسوولان و مردم حول محور رهبری در برابر افزون طلبی ترامپ می دانند.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همگرایی مسوولان در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای به عقب نشینی آمریکا منجر می شود.
آیت الله عسگر دیرباز افزود: مسوولان ایرانی چه با برجام و چه بی برجام با حفظ اتحاد خود در جهت دفاع از حقوق هسته ای ملت حرکت می کنند.
رئیس دانشگاه جامع قم اظهار کرد: طرف مقابل به تصور اینکه بتواند زمینه شکاف را در بین مردم و مسوولان ایران به وجود بیاورد، هراز گاهی نقض برجام را مطرح می کند اما از همگرایی ایرانی غافل است.
وی با اشاره به اینکه ایران به فعالیت های صلح آمیز هسته ای نیاز دارد، اظهار داشت: شعور سیاسی و آگاهی مسوولان ایرانی بالاست و به خوبی از حقوق هسته ای ملت دفاع خواهند کرد.
وی نقش شهدای هسته ای در همگرایی ایرانی را انکارناپذیر خواند و گفت: امروزه شهدای هسته ای به الگوی جوانان ایرانی تبدیل شده اند و بسیاری از دانشگاهیان راه آنان را دنبال می کنند.
نماینده آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی نیز وحدت و یکپارچگی قوای سه گانه را موجب اقتدار نظام در استیفای حقوق هسته ای ملت ایران عنوان کرد و گفت: در سایه این همگرایی زمینه برای دفاع از حقوق هسته ای بیش از پیش فراهم شده است.
یوناتن بت کلیا افزود: ایران از فرهنگ غنی و ریشه دار برخوردار بوده و همین فرهنگ به پشتوانه همگرایی مردم و مسوولان تبدیل شده است؛ در سایه این همگرایی هیچ کسی نمی تواند ما را از حق و حقوق خودمان محروم کند.
دبیرکل سابق بین المجالس ایران و نماینده سابق خوی در مجلس شورای اسلامی نیز افزود: فارغ از گرایش ها و جناح بندی های سیاسی، پشتیبانی از اصل نظام دراولویت قرار گرفته و زمینه برای دفاع از حقوق هسته ای فراهم شده است.
موید حسینی صدر ادامه داد: امروزه مسوولان چه اصلاح طلب و چه اصولگرا با یک دشمن واحد روبرو بوده و برای دفاع از حقوق هسته ای ملت ایران به ید واحد تبدیل شده اند.
وی با تاکید بر اینکه فعالان سیاسی و رسانه ها باید مردم را به سمت وحدت و یکپارچگی در خصوص حقوق هسته ای سوق دهند، اظهار داشت: برای دفاع از منافع ملی از جمله حقوق هسته ای تمامی دیدگاه ها حتی دیدگاه های مخالف متحد می شوند.
وی افزود: برجام یک قرارداد بین المللی بوده و مصوبه شورای امنیت است بنابراین نقض برجام از سوی آمریکا و پایبند نبودن این کشور به تعهداتش وجهه عمومی آمریکا را خراب می کند.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح آذربایجان غربی هم گفت: اگر مردم و مسوولان یکصدا شوند دشمنان جسارت زیاده خواهی در برجام را نخواهند داشت.
موسی صمیمی با بیان اینکه دفاع از حق مشروع همانند دفاع از جان، مال و شرف وظیفه هر مسلمانی است، افزود: دفاع از حقوق هسته ای تکلیف شرعی است.
استاد دانشگاه های آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه نباید مشکلات اقتصادی به حقوق هسته ای نسبت داده شود، افزود: یکی از عوامل اصلاح وضعیت اقتصادی همین فناوری هسته ای است که دشمنان می خواهند آن را از ما بگیرند.
وی ادامه داد: منابع نفتی روزی به پایان می رسد و فناوری هسته ای به منبع تولید انرژی پاک تبدیل می شود بنابراین عقب نشینی از حقوق هسته ای هیچ دلیلی ندارد.
به گزارش ایرنا، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توافقی بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران است که در تاریخ 14 ژوئیه 2015 میان ایران و کشورهای گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین صورت گرفت.
مذاکرات طولانی مدت میان ایران و 6 قدرت جهانی برای دستیابی طرفین به 'برجام'، همزمان با 'توافق موقت ژنو' در نوامبر 2013 آغاز شد.
پس از توافق ژنو، دو طرف مذاکرات را به مدت 20 ماه ادامه دادند تا سرانجام در آوریل 2015 به 'تفاهم لوزان' به عنوان چارچوبی برای توافق وین دست یافتند.
بر اساس متن توافق برجام، ایران ذخایر غنی سازی متوسط خود را پاکسازی، ذخیره سازی اورانیوم با غنای کم را تا 98 درصد قطع و همچنین تعداد سانتریفیوژهای خود را تا حدود دو سوم به مدت حداقل 15 سال کاهش خواهد داد.
همچنین بر اساس برجام، ایران غنی سازی بیش از 3,67 درصد را متوقف کرده و هیچ تاسیسات غنی سازی جدید و یا رآکتور آب سنگین نخواهد ساخت.
علاوه بر محدودیت هایی در بخش های فنی و هسته ای تاسیسات هسته ای کشورمان، به منظور بررسی، نظارت و تایید اعمال این محدودیت ها از سوی ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمامی تاسیسات هسته ای کشورمان دسترسی منظم خواهد داشت.
بر اساس برجام و در ازای اجرای تمامی این تعهدات، ایران از ذیل تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا خارج خواهد شد.
متن برجام یا همان توافق وین، توسط فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با حضور رسانه ها به زبان های انگلیسی و فارسی قرائت شده و اعلام شد که طرفین به توافق جامع دست یافته اند.
پس از دستیابی طرفین به برجام، شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه مشهور 2231، رسما از این توافق حمایت کرده و با گنجاندن آن در حقوق بین الملل، عمل به برجام را به صورت قانونی الزام آور کرد.
جمهوری اسلامی ایران تاکنون به تعهدات خود عمل کرده اما طرف مقابل نقض برجام یا بخش هایی از آن را در دستور کار خود قرار داده است.
همچنین با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا دونالد ترامپ تهدیدات علیه ایران روزبه روز گسترش یافته و چه بسا خروج از برجام و زیر پا گذاشتن آن مطرح شده است.
8135 /3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.