به گزارش ایرنا، برجام یکی از راهبردهای جمهوری اسلامی و دستاورد مهم سیاست خارجی دولت تدبیر و امید است که بنا به اظهارات صاحبنظران علوم سیاسی و اقتصادی ، تاکنون با وجود کارشکنی های برخی از کشورها، نقشی مهمی در ثبات اقتصادی کشور داشته است.
با نزدیک شدن 12 ماه می (22 اردیبهشت) موعد اعلام نظر دولت آمریکا درباره برجام و تمدید تعلیق تحریمها ، دور جدیدی از رایزنی ها و فشارهای بین المللی بر دولت آمریکا و شخص ترامپ رییس جمهوری این کشور برای پایبندی به توافق هسته ای جامعه بین المللی با ایران آغاز شده است.
جامعه جهانی و متحدان غربی واشنگتن درخواستها از آمریکا برای خارج نشدن از برجام را افزایش داده اند و درهمین حال، جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده که آمریکا علاوه بر ماندن در برجام باید اجرای کامل تعهدات خود در برجام را با حسن نیت آغاز کند.
نقطه آغازین دور جدید این تلاشها نامه 500 نماینده پارلمان کشورهای فرانسه ، انگلیس و آلمان خطاب به کنگره آمریکا بود که در آن تلاش برای حفظ برجام به عنوان یک دستاورد مهم دیپلماتیک را خواستار شدند.
نمایندگان پارلمان های سه کشور اروپایی در این نامه که اواخر هفته گذشته در چند روزنامه معتبر اروپایی و آمریکایی منتشر شد با بیان این که مسایل دیگر باید جدا از برجام رسیدگی شوند، بر لزوم جلوگیری از اشاعه هسته ای در منطقه آشفته (خاورمیانه) و حفظ مشارکت فرا آتلانتیک تاکید کردند و هشدار دادند: اگر برجام از بین برود ، ایجاد یک ائتلاف بزرگ دیگر حول تحریمها علیه ایران ناممکن خواهد بود بنابراین ما باید توافقی که یک دهه طول کشید تا به آن دست یافتیم و موثر هم هست را حفظ کنیم.
پیش از این نیز ، 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه هفته گذشته در حاشیه نشست وزیران امور خارجه اروپایی در لوکزامبورگ، توافق هسته ای با ایران را یک عنصر استراتژیک برای امنیت اروپا و منطقه نامید و گفت: از تلاش های سه کشور اروپایی'برای پرداختن به برخی نگرانی های رئیس جمهوری آمریکا در چهارچوب برجام' حمایت می کنیم.
در کشور ایران هم مردم، مسوولان و احزاب سیاسی با روحیه وصف ناشدنی از برجام و دستاورد دولت تدبیر وامید حمایت می کنند و معتقدند که تحرکات اخیر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، اتحاد مردم ایران را بیشتر می کند.

**زیرسوال بردن برجام به معنی ندیدن مشکلات گذشته است
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا گفت : زیر سوال بردن برجام به معنی عقب گرد سیاسی و ندیدن مشکلات اقتصادی و تورم بیش از 35 درصد گذشته کشور است.
احمد همتی افزود : در چهار سال گذشته در مسیر پیشرفت علمی برنامه های هسته ای، شاهد جهش خوبی در کشور بوده ایم و بعد از برجام ، برنامه صلح آمیز هسته ای ایران به رسمیت شناخته شد.
وی اظهار داشت : ظرفیت اقتصادی و تجاری ایران برای افزایش همکاری های 2 جانبه و چند جانبه با کشورهای مختلف جهان قبل از برجام رو به افول بود و برجام راه رونق اقتصادی در کشور را فراهم کرده است.
وی خاطرنشان کرد: برجام قطعنامه های ناجوانمردانه تنظیم شده علیه ملت ایران را باطل کرد و آحاد جامعه و مسوولان باید نسبت به عملکرد سیاست خارجه دولت تدبیر و امید افتخار کنند.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکلاتی که در چند سال تحریم و سیاست های نادرست بعضی از مسوولان در گذشته ایجاد شد به هیچ عنوان در یک شب حل نمی شود و عجله برای رفع یک مشکل می تواند ،چالش جدیدی را برای کشور ایجاد کند.
همتی یادآور شد : برجام تنها مختص به دولت و جریان خاصی نیست و همه مردم در این موفقیت ملی سهیم هستند و آیندگان باید از این دستاورد مهم دولت تدبیر و امید به نیکی یاد کنند.

**ترامپ نمی تواند اتحاد مردم ایران را نادیده بگیرد
استاندار سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت: ملت وفادار ایران اسلامی همواره پای ارزش های نظام جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کرده اند و ترامپ نمی تواند در انجام برنامه های ناجوانمردانه خود و خروج از برجام برای علیه ملت ایران، اتحاد مردمان این دیار را نادیده بگیرد.
سید شهاب الدین چاوشی به ایرنا افزود : چهره واقعی دونالد ترامپ و آمریکا باردیگر بر جهانیان نمایان شد و استکبار جهانی به هیچ عنوان در دوره های مختلف تاریخی بر سرعهد و پیمان خود نبوده است.
وی با بیان این که دشمنان نظام همواره درصدد تخریب ایران اسلامی هستند، گفت: باید با باور و اعتقاد قلبی برای موفقیت روزافزون نظام جمهوری اسلامی در عرصه های جهانی و منطقه ای تلاش کنیم.
وی اضافه کرد : مشکلات اقتصادی با تفرقه برطرف نمی شود و باید با توجه به منویات رهبر انقلاب اسلامی و با تلاش مضاعف برای آبادانی و رونق کسب و کار در کشور تلاش کرد.
چاوشی بیان داشت: در چند سال گذشته برای افزایش رونق اقتصادی و افزایش اشتغال در کشور اقدامات مثبتی انجام گرفته است اما برای رفع همه مشکلات جامعه باید برنامه های گسترده تری از سوی مسوولان نظام جمهوری اسلامی تبیین و اجرا شود.
استاندار سمنان افزود : آرامش در نظام جمهوری اسلامی نباید با رویکرد اشتباه بعضی از گروه های سیاسی در کشور از بین برود بنابراین مشکلات را می توان با افزایش وحدت و همدلی برطرف کرد.

**برجام باعث ثبات اقتصادی و رونق کسب و کار شد
رییس شورای اسلامی شهر سمنان گفت : برجام ، ثبات اقتصادی، رونق کسب و کار و افزایش رفاه اجتماعی را به کشور و استان سمنان بازگرداند.
سید مسعود سیادتی افزود : دولت تدبیر و امید در شرایط سخت روی کار آمد و امروز پس از پنج سال تلاش بی وقفه سیاست خارجی و موفقیت در مذاکرات، با اجرایی شدن برجام سیاست های اقتصادی نیز شتاب گرفته است.
وی اظهار داشت : در شرایطی که قیمت کالاها در بازارایران ساعتی تغییر می کرد و شرایط بازار داخلی نا آرام و بی ثباتی در همه عرصه ها به خصوص در بازار موج می زد و در سرازیری شدید اقتصادی قرار داشته ایم، دولت را تحویل گرفتیم.
وی اظهارداشت : گستاخی های ترامپ همدلی و اتحاد مردم ایران را بیشتر می کند و باید با خرد جمعی برای رفع مشکلاتی که استکبار جهانی به ملت ایران تحمیل می کند اقدام کرد.
سیادتی تصریح کرد : مردم همواره پای ارزش های ملی و اسلامی خود ایستاده اند و برجام نشان دهنده صلح پذیری ایرانیان بود اما رییس جمهور آمریکا با گستاخی به صلح و آرامش در منطقه اعتقاد ندارد.

**ماهیت برجام با گستاخی ترامپ زیرسوال ‌نمی‌رود
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی گفت: ماهیت برجام، به عنوان دستاورد مهم سیاست خارجی دولت تدبیر و امید، با گستاخی ترامپ و نقض یک کشور زیرسوال نمی رود.
غلامرضا کاتب در گفت و گو با ایرنا افزود : گستاخی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به ایران اسلامی نشان‌دهنده شکست راهبردهای استکبار جهانی در خاورمیانه است.
وی اظهارداشت : گستاخی های آمریکا با روی کارآمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری بیش از پیش آشکار شد و شیطان بزرگ چهره واقعی و رویکرد ایران‌ستیزی خود را به جهانیان نشان داد.
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان اظهارداشت: ایران اسلامی با اقتدار و اتحاد در مسیر حقانیت و اقتدار برای افزایش روزافزون رونق اقتصادی گام برمی دارد و تحرکات هیچ کشور بیگانه ای نمی تواند به عزت و سربلندی ایران اسلامی خدشه وارد کند.
کاتب تصریح کرد : برای آنکه تحریم های ناجوانمردانه آمریکا علیه ایران اسلامی بی‌تاثیر باشد، باید منویات رهبر انقلاب را در بحث اقتصاد مقاومتی هرچه زودتر در کشور عملیاتی کرد.

**خروج ترامپ از برجام وحدت ملت را افزایش می دهد
امام جمعه سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت : خروج آمریکا از برجام ، وحدت و بصیرت ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی را افزایش می دهد.
آیت الله سیدمحمد شاهچراغی افزود : تحرکات و عوام فریبی های زشت دونالد ترامپ، بیانات رهبر انقلاب در رابطه با این که آمریکا قابل اعتماد نیست را جهانی کرد.
وی اظهارداشت: مذاکره کنندگان ایران در برجام امین مردم و نظام جمهوری اسلامی بودند اما باید درک کرد که آمریکا قابل اطمینان نیست.
وی خاطرنشان کرد : لفاظی های اخیر رییس جمهور آمریکا در رابطه با برجام ، نشان از غیرقابل اعتماد بودن این کشور است.
امام جمعه سمنان تصریح کرد : باید با اتحاد و وحدت، شر آمریکا را به خودش بازگرداند و با همدلی مردم و مسوولان می توان توطئه دشمنان نظام را خنثی کرد.
شاهچراغی اضافه کرد : باید با اجرای دقیق برنامه اقتصاد مقاومتی، ایران اسلامی را در برابر توطئه های آمریکای ملعون و تحریم های احتمالی مصون سازی کرد.
وی تصریح کرد : دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا در آینده نزدیکی تاوان گستاخی های خود را نسبت به ایران اسلامی خواهد داد.

**مجلس به یاوه گویی های ترامپ پاسخ می دهد
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: لفاظی های ترامپ مبنی بر خروج از برجام ،وحدت ملی در ایران را افزایش می شود و ایرانیان را متحدتر از گذشته می کند.
ابوالفضل حسن بیگی افزود: هر کجا پای منافع ملی ایران در میان باشد، همه مردم با هر گرایش سیاسی از آن دفاع خواهند کرد و در این مساله با هم متحد می شوند.
وی اظهارداشت: در کارزار رسانه ای ترامپ، دوباره ملت ایران به یک اتحاد و همدلی رسید و مجلس شورای اسلامی در آینده ای نزدیک پاسخ قاطعی به سخنان ضد ایرانی ترامپ و سیاستمداران آمریکا خواهد داد.
وی تصریح کرد: حقانیت ایران در برجام برای همه کشورهای جهان مشخص شده است از این رو کشورهای اروپایی حاضر به تایید سخنان ترامپ نشدند و این نشان می دهد ایران به دستاوردهای مهم بین المللی دست یافته است.
به گفته وی، برجام یک قرارداد دو جانبه نیست که هر گاه آمریکا دلش خواست بتواند از آن خارج شود، برجام یک توافق جهانی است و آمریکا نمی تواند یک تنه آن را نقض کند.
6026/7339/1352
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.