ناصر حیدری پوری روز یکشنبه در حاشیه بازدید از وضعیت طرح های منابع طبیعی در حوزه احیای دریاچه ارومیه افزود: در این میزان از زمین های حاشیه دریاچه عملیات ساماندهی چرا و قرق با حساسیت بسیار بالایی انجام و از زایش بیابان جلوگیری شد.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن با اجرای طرح های پوشش گیاهی، 6 هزار و 500 هکتار از کانون های تولید ریزگرد در حاشیه دریاچه ارومیه مهار شد که موفقیتی چشمگیر در خصوص حفاظت از آب، هوا و محیط زیست منطقه به شمار می رود.
وی اظهار کرد: ادامه اجرای طرح های احیایی دریاچه ارومیه در حوزه منابع طبیعی مورد توجه جدی این سازمان است و سعی داریم عملکرد خوب سه سال گذشته را تداوم بخشیده و زمینه ایجاد پوشش گیاهی مناسب را در این منطقه فراهم کنیم.
وی با اشاره به اجرای طرح های منابع طبیعی در مناطق جبل کندی و سپرغان ارومیه به عنوان یکی از کانون های اصلی تولید ریزگرد در گذشته بیان کرد: طرح بادشکن غیرزنده با هدف جلوگیری از ایجاد گرد و غبار و مهار کانون های شن خیز در منطقه جبل کندی و طرح قرق و احیای اراضی در منطقه سپرغان در حال انجام است که اقدامات انجام شده راضی کننده به نظر می رسد.
معاون امور بیابان، مراتع و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از تخصیص 75 میلیارد ریال اعتبار طی سال گذشته به طرح های احیایی این سازمان در دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: کل اعتبار اختصاصی این بخش در سال های اخیر برای تثبیت کانون های ریزگرد اطراف دریاچه ارومیه و بیابان زدایی 170 میلیارد ریال بوده و طرح های مهمی نیز با این اعتبار اجرایی شده است.
حیدری پوری اظهار امیدواری کرد که با اختصاص اعتبار مناسب در سال جاری و سال های آینده، موضوع ریزگرد حاشیه دریاچه ارومیه و شن های روان به طور کل برطرف شود.
وی افزود: البته این امر علاوه بر اجرای طرح های دولتی و اختصاص اعتبار ویژه، به همراهی و مشارکت جوامع محلی و مردم منطقه نیز بستگی دارد و بدون این مشارکت، اجرای طرح ها ناقص خواهد ماند.
به گزارش ایرنا، طرح ایجاد پوشش گیاهی، قرق و بیابان زدایی از جمله طرح های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده که در سه منطقه عمده فسندوز نقده، چوپانلوی سلماس و سپرغان ارومیه اجرایی شده است.
به اذعان مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه، سازمان منابع طبیعی از جمله موفق ترین سازمان ها در اجرای طرح هایی احیایی بوده است.
در پی کاهش سطح آب دریاچه ارومیه در اواسط دهه 1380، زمین های اطراف این دریاچه به شوره زار، بیابان و شنزار تبدیل شد.
با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و تصویب و اجرای طرح های 27 گانه احیای دریاچه ارومیه، بیابان زدایی از زمین های حاشیه دریاچه ارومیه نیز در قالب یکی از طرح ها، در دستور کار ستاد احیا قرار گرفت و اقدامات خوبی در این خصوص انجام شد.
دریاچه ارومیه که دومین دریاچه شور جهان و بزرگترین دریاچه داخلی ایران به شمار می رود، در پی 20 سال خشکسالی و کاهش بارش ها به همراه افزایش بی رویه مصرف آب، از اواسط دهه 80 دچار معضل کاهش حجم آبی شد و در شهریور ماه سال 1393 میزان آب آن به حدود نیم میلیارد مترمکعب که کمنرین میزان در تاریخ به شمار می رود، رسید.
با اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه، حجم آن در حال حاضر بیش از سه میلیارد مترمکعب برآورد می شود.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.