به گزارش ایرنا، عزیز امانی روز پنجشنبه در جلسه هم اندیشی توسعه باغ ها در اراضی شیبدار شهرهای شمال استان آذربایجان غربی در خوی گفت: از این مقدار، 50درصد توسط مستثنیات و اشخاص اجرا شود و 50درصد مابقی در اراضی ملی و دولتی همه شهرهای استان آذربایجان غربی به اجرا در می آید.
وی اجرای این طرح را کمک به احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: کشت ارقام مقاوم و کم آب بر و اجرای طرح های آبخوانداری و آبخیزداری علاوه بر حفاظت از بافت خاک و احیای عرصه های طبیعی، نفوذ پذیری بیشتر خاک به آب را افزایش داده و نقش موثری در مصرف بهینه آب در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه دارد.
وی با بیان اینکه اراضی ملی، دولتی و مستثنیات اشخاص از اراضی مشمول این طرح هستند، بیان کرد: یکی ازبرنامه های مهم سازمان در این راستا واگذاری اراضی شیبدار برای توسعه باغات به صورت دیم است که در قالب شیوه نامه واگذاری اراضی شیبدار ابلاغی صورت می پذیرد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به جزئیات تخصیص و واگذاری اراضی برای توسعه باغات در اراضی شیبدار گفت: بر اساس این شیوه نامه در شهرستان هایی که با استعلام از اداره هواشناسی با توجه به میانگین 10 ساله، حداقل 300 میلی متر بارندگی با پراکنش حداقل 5 بار در سال در مناطق دیم داشته باشند، استعداد یابی و تخصیص اراضی صورت می گیرد.
وی گفت: اجرای کامل طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار در شهرهای آذربایجان غربی باعث اشتغال جوانان و دانش آموختگان رشته های کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها خواهد شد.
وی اضافه کرد: باتوجه به کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر در کشور و استان آذربایجان غربی و افزایش تهدیدات خشکسالی، طرح توسعه باغات در اراضی دیم شیب دار در چهارچوب اقتصاد مقاومتی یک طرح قابل توجیه است که باعث حفظ منابع آبی و خاکی و استفاده بهینه از نزولات آسمانی می شود.
در این هم اندیشی، روسای ادارات شهرستانهای شمال استان در این آیین به ارائه نکته نظرات خود در خصوص اجرای موفق این طرح پرداختند.
به گزارش ایرنا، استان آذربایجان غربی با دارا بودن اراضی مستعد باغی و زراعی یکی از استانهای برتر در کشور در بحث فعالیت های کشاورزی و تولید محصولات باغی و زراعی است، این استان هر ساله با تولید محصولات ارگانیک باغی و زراعی به قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور تبدیل شده است.
7133/2093**خبر: سعید فرجی** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.