فرهاد سرخوش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه وسعت دریاچه ارومیه به 2 هزار و 276 کیلومتر مربع رسیده است، اظهار کرد: وسعت دریاچه نیز نسبت به یکماه گذشته بیش از 57 کیلومترمربع بیشتر شده است.
وی بارش های اخیر را در افزایش وسعت و تراز دریاچه موثر خواند و ادامه داد: ارتفاع دریاچه ارومیه تنها 2 سانتی متر با بیشترین تراز ثبت شده برای آن در پنج سال گذشته فاصله دارد.
وی افزود: اگر اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه و توجه دولت تدبیر و امید نسبت به این دریاچه نبود، تراز و وسعت آن با بارش های اخیر افزایش نمی یافت.
وی ادامه داد: ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح های متعددی چون لایروبی رودخانه ها، انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب به دریاچه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی را در دستور کار قرار داده و برخی از این طرح ها در افزایش تراز و وسعت دریاچه مفید بوده است.
وی با اعلام اینکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسط 21 رودخانه دائمی و 39 رودخانه دوره ای سیراب می شود، گفت: دریاچه ارومیه یک حوزه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها و رودخانه ها تامین می شود.
به گفته وی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های 44 گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، طبق نقشه راه ستاد احیای دریاچه ارومیه، تراز نگین آبی آذربایجان امروز باید به یکهزار و 272 متر می رسید که با ارتفاع فعلی آن در حدود 1.5 متر فاصله دارد.
نگین آبی آذربایجان قرار است تا در سایه اجرای طرح های ستاد احیا دریاچه ارومیه و ظرف مدت 10 سال به تراز اکولوژیک خود برسد.
یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تا سر مزرعه است.
دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی در حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری طی روزهای گذشته به همراه استانداران آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی از این دریاچه بازدید و بر حساسیت دولت نسبت به احیای آن تاکید کرد.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.