مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: 25 بقعه متبرکه در استان میزبان طرح آرامش بهاری خواهند بود.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، حجت الاسلام ناصرجوانبخت ظهر امروز یکشنبه 27 اسفند در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن کنفرانس اداره کل اوقاف برگزار شد با اشاره به آغاز طرح آرامش بهاری از 25 اسفند سال جاری تا 14فروردین سال 97 با هدف خدمت رسانی به مسافران نوروزی در 25 بقعه استان خاطرنشان کرد: 140 باب زائرسرا با ظرفیت 280 نفر در سطح استان پذیرای میهمانان نوروزی در قالب این طرح خواهند بود.  

حجت الاسلام جوانبخت اجرای برنامه های لحظه تحویل سال، عزاداری روز اول به مناسبت شهادت امام هادی(ع)، اجرای برنامه های قرآنی و برپایی خیمه های مودت به منظور ارائه مشاوره خانواده توسط 27 نفر مبلغین تخصصی اعزامی سازمان به استان را از جمله برنامه های طرح نوروزی آرامش بهاری در استان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در سال جاری 6 هزار و 374 موقوفه در قالب 36 هزار و 623 رقبه به ثبت رسیده است خاطرنشان کرد: تعداد موقوفات استان نسبت به سال گذشته 121 مورد افزایش داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی میزان کل مساحت موقوفات در سال جاری را بیش از 301 میلیون متر مربع عنوان و صریح کرد: از تعداد کل موقوفات استان، بیش از 16 هزار رقبه با کاربری مسکونی، 10 هزار رقبه با کاربری کشاورزی، 4 هزار رقبه با کاربری تجاری و حدود 4 هزار رقبه با کاربری مذهبی به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون، 29 هزار و 900رقبه ارزش گذاری، 3 هزار رقبه تعیین تکلیف مالی، سرمایه گذاری، کاربری و بروزرسانی شده است و اطلاعات پایه 5 هزار و 800 رقبه نیز در سامانه جامع به ثبت رسیده است.  

حجت الاسلام جوانبخت درخصوص تنظیم اسناد اجاره برای موقوفاتی که بدون پرداخت اجاره مورد تصرف قرار گرفته اند اظهار کرد: در سال 96 تعداد 320 سند اجاره با افرادی که بدون پرداخت اجاره بها در موقوفات تصرف داشتند منعقد شد و نیز 2 هزار و 900 سند اجاره نیز که زمان قراردادی آن ها منقضی شده بود به روسانی و تمدید شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به افزایش 10 درصدی عواید کل موقوفات نسبت به برنامه مصوب سال 96 افزود: عواید کل موقوفات استان نسبت به برنامه سال گذشته نیز از رشد 40 درصدی بهره مند بوده است.

وی ادامه داد: درآمد موقوفات استان از محل اجاره بهای اخذ شده از رقبه های استان نیز رشد 15 درصدی داشته است.

حجت الاسلام جوانبخت حجم سرمایه گذاری در عرصه ساخت و ساز و عمران و آبادانی موقوفات را 100 میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: 10 میلیارد تومان از میزان کل سرمایه گذاری ها مربوط به پروژه های سال های قبل بوده که در سال جاری تکمیل و به بهره برداری رسید و 90 میلیارد تومان نیز حجم پروژه های اقتصادی سرمایه گذاری در موقوفات سال جاری بوده است.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه سازمان اوقاف 2 هزار و 500 مترمربع از عرصه و اعیان موقوفات باید در سال جاری مورد بازسازی قرار می گرفت گفت: عملکرد استان در این حوزه بیش از 14 هزار متر مربع بوده که بسیار فراتر از ابلاغ برنامه تامین سازمان اوقاف بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی اجرا و تصویب طرح جامع ساماندهی بقاع امامزادگان را از جمله دیگر فعالیت های اداره کل اوقاف در سال جاری برشمرد و تصریح کرد: تکیه حضرت ابولفضل چایپاره، امامزاده محمد، ابراهیم و بی بی معصومه ارومیه و امام زاده سید تاج الدین  و سید بهلول خوی و امام زاده برگشاد سلماس از جمله بقاع مشمول طرح ساماندهی در سال جاری بودند.

وی با اشاره به انتقادهایی که در حوزه ساخت و ساز مساجد بر اداره کل اوقاف استان می شود با تاکید بر اینکه مساجد با دیدگاه مردمی ساخته می شوند اظهار کرد: ادراه کل اوقاف آذربایجان غربی اجازه هیچ گونه دخل و تصرف در نیات وقف ها ندارد و برای ساخت مساجد باید نیت افراد واقف در این راستا باشد.

حجت الاسلام جوانبخت ادامه داد: تفاهم نامه ای به ارزش 6 میلیارد تومان با دولت و استانداری آذربایجان غربی در راستای ساخت و ساز و نوسازی مساجد منعقد شده است که در صورت تخصیص اعتبارات اقدامات لازم در زمینه عمران و آبادانی مساجد صورت خواهد گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی از سند دار شدن 1 هزار و 426 موقوفه (3 هزار و 765 رقبه) در استان طی سال جاری خبر داد و افزود: همچنان 14 هزار رقبه استان بدون سند هستند که طی برنامه سه ساله تمام رقبات استان سند دار خواهند شد.

وی افزود: شهرستان های تکاب، خوی، سلماس، ارومیه و مهاباد بیشترین میزان اخذ سند را در بین شهرستان های استان داشته اند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.