رئیس دانشگاه ارومیه گفت: آذربایجان غربی بعلت تنوع قومی و مذهبی می تواند بهترین محل برای نمود حقوق شهروندی در کشور باشد .

رحیم حب نقی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی افزود:آذربایجان غربی بعلت تنوع قومی و مذهبی می تواند بهترین محل برای نمود حقوق شهروندی در کشورباشد چراکه باپرداختن عملی به این موضوعات دراین استان، میتوانیم یک نمونه و الگو از تبیین و رعایت حقوق افراد و شهروندان ایرانی فارغ از قومیت و مذهب به نمایش بگذاریم .

وی افزود:  حقوق شهروندی از موضوعات محلی نیست بلکه یک موضوع کشوری است اگر چه نمود آن دراستان های مختلف می تواند متفاوت باشد  ولی ورود دانشگاهیان به این حوزه می تواند آن را از هیجانات سیاسی معمول بدور نگه داشته و زمینه رابرای بررسی علمی این موضوع فراهم سازد .

رئیس دانشگاه ارومیه با بیان اینکه برای هر اقدامی زمینه و بستر مناسب آن موردنیاز است تا زمانی که این بستر فراهم نشود اجرای هر پروژه فرهنگی به شکست خواهد انجامید تصریح کرد: برگزاری همایش حقوق شهروندی  توسط جهاد دانشگاهی با مشارکت دانشگاههای استانی وکشوری، باعث آشناسازی خواص و عموم از چنین مقوله ای مهم می گردد تا جایی که بعد از مدتی آن را به مطالبه اصلی مردم تبدیل نموده و به شکل اتوماتیک مسئولین راوادار به رعایت بیشتر آن می کند .

وی مهمترین چالش حقوق شهروندی فرهنگ سازی حقوق شهروندی عنوان و خاطر نشان کرد:باید به جامعه و مردم روشن نمود که حق شهروندی امری زینتی نبوده و جز الزامات اولیه زندگی و ضامن پیشرفت یک جامعه به سوی مردم سالاری دینی است .

حب نقی ادامه داد:مشکلات اقتصادی می تواند دراین مسیر مارابه چالش بکشاند و حتی روند را کند ولی باید به این نکته توجه کرد که اکثر مشکلات اقتصادی ما نیز می تواند در پس زمینه حقوق شهروندی مورد بررسی قرارگرفته و برای آنها چاره ای اندیشیده شود .

رئیس دانشگاه ارومیه با تاکید براینکه حقوق شهروندی یک مفهوم غربی نیست ادامه داد: اسلام از پیشروان حقوق شهروندی است و ما عالی ترین الگوی نظری و عملی رادردین اسلام داریم و میتوانیم دراین مورد در سطح بین المللی بدرخشیم .

وی با اشاره به اینکه علوم انسانی زیربنای هرگونه تحول فکری است خاطر نشان کرد:  تا زمانیکه  ما بینش و نگرش مردم راتغییر ندهیم نمی توانیم در زمینه های دیگر علوم و صنعت وارد پیشرفت شویم و برگزاری چنین همایش هایی از سوی نهادهای علمی و دانشگاهی در استان و حضور شخصیتهای برجسته علمی و مشارکت اساتید و دانشجویان دانشگاههای کشور می تواند راه ما را در این مسیر هموار کند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.