به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، اولین مجمع سلامت استان امروز پنج‌شنبه در ارومیه برگزار شد.

در این مجمع که با حضور سیدمحمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی، همایون هاشمی رییس مجمع نمایندگان استان، جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی استان، جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و جمعی از سمن‌ها برگزار شد با تجلیل از مدیران دستگاه‌های اجرایی حتی غیرمرتبط با حوزه سلامت و بی توجهی به تلاش‌های سمن‌های حوزه سلامت که نقش پررنگی در بهبود وضعیت درمانی و بهداشتی استان دارند به پایان رسید.

بهبود شاخص‌سلامت استان بعد از اجرای طرح تحول سلامت

جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به ساخت ۱۸۳ خانه بهداشت، ۵۳۳ مرکز بهداشتی روستایی و شهری در استان بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و در دولت دوازدهم گفت: در طی این مدت ۴۰۰ بهورز در بخش سلامت بکارگیری شده است ضمن اینکه بالغ بر ۱۶۰هزار مترمربع خانه بهداشت و مراکز جامع سلامت شهری و روستایی تکمیل و یا ساخته شده است.
وی افزود: قبل از طرح تحول سلامت وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌های استان رضایت بخش نبود و امکانات و شرایط موجود پاسخگوی نیاز شهروندان نبود ولی با آغاز طرح تحول سلامت، شاخص های بهداشتی و درمانی استان بهبود یافت.
آقازاده اظهار کرد: با اتمام پروژه‌های حوزه سلامت، شاخص تخت‌های بیمارستانی استان به عدد ۱.۶ خواهد رسید که ارتقای مناسبی است.

تاکید بر سپردن بحث سلامت اجتماعی به مردم

همایون هاشمی رئیس مجمع نمایندگان استان هم با اشاره به اینکه در همه کشورهای توسعه یافته، بحث سلامت اجتماعی به مردم سپرده شده است، گفت: طرح تحول سلامت راهبری هوشمندانه‌ای دارد که در دست مردم است و باید به آنان سپرده شود ضمن اینکه نظارت از دیگر کارهای مهمی است که باید به آن توجه شده و نیاز به رسیدگی دارد چراکه در امر نظارت کوتاهی شده است.
نماینده میاندوآب در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: طب ایرانی طب کم هزینه ای است و در برنامه ششم نیز به آن تاکید شده تا در طب امروزی جایگاهی داشته باشد.

یاس و ناامیدی، آسیب‌های زیادی در پی دارد

محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی هم در این مجمع با اشاره به اینکه سلامت بحثی ملی است گفت: در جامعه‌ای که یاس و نا امیدی وجود داشته باشد آسیب های بسیاری نیز در آن مشاهده می شود که یکی از این موارد بحث خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌هاست که به سلامت آسیب می زند.
وی افزود: ۸۰ درصد از ریزگردها و آلودگی هوا داخل کشور بوده بطوریکه حق آبه استان خود را نمی دهیم به‌عنوان مثال احداث سدهای زیادی در حوضه دریاچه باعث شده بجای دادن حق آبه دریاچه ارومیه، تنها به دادن حث آبه کشاورزی بسنده کنیم و همین اتفاق مشکلات زیادی را در حوضه محیط‌زیست و بهداشت ایجاد کرده است.
استاندار آذربایجان‌غربی اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی باید به روستاها و کشاورزی توجه ویژه‌ای داشته باشد بطوریکه، شیرهای سنتی و محصولات کشاورزی عمدتا به شیوه غیربهداشتی تهیه می شوند که باید در این راستا تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسبی صورت گیرد.
شهریاری با تاکید بر اینکه دولت نیز در عقب‌ماندگی سلامت مقصر است گفت: باید به بحث سلامت با دید دیگری نگاه شود و به صورت عملی برای ارتقا کار شود ضمن اینکه استفاده از مشارکت های مردم و استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد می‌توان پیشرفت بهتری داشت.

باید با آگاه و فرهنگسازی به سمت پیشگیری از بیمار شدن حرکت کنیم

سیدمحمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت گفت: مدیران حوزه سلامت تنها در ۲۵ درصد نقش کمکی به نظام سلامت دارند بطوریکه مدیران سایر دستگاه‌ها و خود مردم بیشترین نقش را در این زمینه دارند.
وی اضافه کرد: وجود بیش از ۳۳۳ هزار مصدوم جاده ای در سال، در کشور یکی از این موضوعات است که وزارت بهداشت نقش ساخت بیمارستان و مراکز درمانی و درمان آنان را دارد.
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت اظهار کرد: باید با آگاهسازی، فرهنگسازی و آموزش به مردم از بیمارشدن آنان جلوگیری کنیم که این کار هزینه کمتری هم بر روی دوش دولت و هم مردم خواهد داشت.
ایازی گفت: امروزه طبق آخرین آمار ۱۲ درصد مردان و ۱۶ درصد زنان ایران افسرده هستند که این موضوع باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
وی افزود: حاکمیت باید اقداماتی را انجام دهد که به سلامت اجتماعی، روان، جسم و معنویت انسان کمک شود و در این راستا نظام سلامت باید به سمت مردم و جامعه حرکت کند و حمایت طلبی از آن ها و با مشارکت مردم برای جامعه سلامت فراهم کند.

در پایان مراسم و در اقدامی عجیب، از برخی دستگاه‌های اجرایی استان درحالی تقدیر به عمل آمد که مهم‌ترین بخش حوزه سلامت، سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد مورد بی‌توجهی قرار گرفتند، در حالی که چندی قبل بزرگترین بیمارستان خیریه کشور نیز در ارومیه به بهره‌برداری رسید و ده‌ها انجمن خیریه در حوزه سلامت از جمله اوتیسم، ام‌اس، دیابت و ... در استان فعالیت‌های مناسبی در زمینه فرهنگسازی و آشناسازی مردم با بیماری‌ها دارند.

گفتنی است، معاون اجتماعی وزارت بهداشت در بخشی از صحبت‌های خود، از عدم ارائه آمارهای مربوط به وضعیت بیماران خاص استان انتقاد کرد ضمن اینکه استاندار آذربایجان‌غربی هم به انتقاد از عدم رسیدگی مدیران و ارگان‌های ذیربط به تولیدات کشاورزی و لبنیاتی پرداخت.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 873599
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.