محمد مهدی شهریاری روز پنجشنبه در اولین مجمع خیران سلامت آذربایجان غربی افزود: سلامت بحثی ملی است و شاخص توسعه کشورها با میزان توسعه شاخصه های سلامت آن سنجید می شود.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی از نظر شاخصه های تخت و تجهیزات بیمارستانی هنوز با میانگین کشور فاصله دارد، اظهار کرد: به دلیل برخی معضلات اجتماعی امروز بخش سلامت با چالش جدی مواجه است.
شهریاری بیان کرد: ورود تکنولوژی ها به زندگی بشر بیماری ها و الزامات جدیدی را می طلبد و باید با شناسایی آنها بتوان راهکارهایی را ارائه کرد.
وی گفت: مشکلات محیط زیست یکی از مهمترین این چالش های موجود در حوزه سلامت در ایران است.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به چالش های مهم در این حوزه اظهار کرد: بحث خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها و از جمله دریاچه ارومیه از مهمترین این مشکلات است که اگر این روند استمرار داشته باشد باید طی آن ۲۰ میلیون نفر جابجا شوند.
وی با بیان اینکه 80 درصد علت آلودگی هوا، ریزگردهای داخلی است، اظهار کرد: وقتی حق آبه محیط زیست داده نشود به خصوص دریاچه ارومیه بروز بحران آب و مشکلات زیست محیطی بعید نیست.
شهریاری با بیان اینکه سدهای زیادی در حوضه دریاچه ارومیه احداث شده است، اظهار کرد: اگر حق آبه دریاچه ارومیه داده نمی شود، باید همه حق آبه ها کاهش یابد و نقش جهاد کشاورزی در بحث سلامت در این موضوع مهم است.
وی اظهار کرد: فرهنگ سازی در زمینه اطلاع رسانی به کشاورزان در زمینه مشکلات خشکی دریاچه و عواقب آن انجام نشده است.
شهریاری اضافه کرد: تهدیدها در زمینه مواد غذایی بسیار جدی است و خیلی اوقات اگر مردم بدانند در حال خوردن چه چیزی هستند، حاضر به خوردن آن نمی شوند.
وی با تاکید بر اینکه بحث های بیوتکنولوژی مورد غفلت قرار گرفته است، افزود: تنها متولی سلامت کشور وزارت بهداشت نیست و همه سازمان ها در این زمینه نقش دارند.
شهریاری اظهار کرد: بار میکروبی شیر سنتی در استان در حالی که نباید بیشتر از 20 هزار باشد، بالای یک میلیون است و باید اقدامات اساسی در این زمینه انجام شود تا هم ایجاد اشتغال شود و هم سلامت مردم به خطر نیافتد.
وی اضافه کرد: استفاده از سموم کشاورزی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و برخی مسایل در کشاورزی حتی ژنتیک مردم را تحت تاثیر قرار داده است.
شهریاری با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش در بحث سلامت، اظهار کرد: مهمترین نهادی که می تواند در بخش سلامت موثر باشد، آموزش و پرورش است.
وی تقویت حمایت های درون بخشی را از وظایف استانداری عنوان کرد و اضافه کرد: آموزش و اختصاص بخشی از محتوای درسی به سلامت در این نهاد ضروری است و باید توجه ویژه به این موضوع شود.
وی با انتقاد از محتوای برنامه مجمع خیران سلامت استان، گفت: از جلسات استانی نتیجه ای گرفته نمی شود و فقط شامل سخنرانی استاندار، امام جمعه و فرماندار است.
شهریاری بیان کرد: تمام ادارات می توانند در این زمینه وارد عمل شوند ولی خود مردم و سازمان های مردم نهاد مهمترین عامل در این زمینه به شمار می روند و دولت دوازدهم نیز به مشارکت مردم توجه خاصی دارد.
استاندار آذربایجان غربی فقر فرهنگی را از مشکلات مهم کشور عنوان کرد و اظهار کرد: با وجود دارا بودن فرهنگ غنی هنوز در برخی مسایل کوچک و رفع آنها مشکلاتی وجود دارد و خود دولت مقصر اصلی این موضوع است.
وی با بیان اینکه مسائل حاشیه ای باعث شده است تا مسایل اصلی فراموش شود، اظهار کرد: مساله تغذیه در مبحث سلامت بسیار ارزشمند و مهم است ولی مورد غفلت واقع شده است.
شهریاری با اشاره به اینکه وزارتخانه ها مسایل اصلی را فراموش کرده اند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی وظیفه مهمی در امین امنیت غذایی بر عهده دارد و باید در بخش سموم و واردات آن دقت جدی داشته باشد.
وی اظهار کرد: مباحث سیاسی و جناحی به قدری به این کشور آسیب زده که باعث شده است تا مباحث اولیه سلامت مغفول شود و باید به این موضوع توجه شود.
استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: بحث نظارت بر فرمانداری ها در جلب مشارکت های مردمی در بخش سلامت استان باید مورد توجه دانشگاه علوم پزشکی باشد تا کاهش استرس های اجتماعی و بیماری ها را شاهد بود.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی جزو استان های دارای مجمع خیرین سلامت برای استفاده از مشارکت های مردمی در عرصه سلامت است.
بر اساس اظهارات مسئولان شاخصه های سلامت این استان از رتبه 28 کشور هم اکنون به رتبه هفتم ارتقا یاقته است.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.