کریم حسین زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه با تخصیص این اعتبار بخش قابل توجهی از مشکلات ایل راه های چالدران حل می شود، اضافه کرد: ساماندهی ایل راه ها نقش اساسی در تسهیل عبور و مرور عشایر کوچ رو در چالدران دارد و این مسیرها باید به سرعت ساماندهی شود.
وی اظهار کرد: بیش از 30 هزار نفر از عشایر شمال آذربایجان غربی در پایان بهار به چالدران کوچ می کنند که این میزان نیز نشان دهنده اهمیت این شهرستان در حوزه عشایر است.
فرماندار چالدران بیان کرد: مرمت و بازسازی ایل راه، بهینه سازی چشمه، احداث آبشخور، تامین آب شرب انسان و دام و انتقال آب از جمله مواردی است که برای بهبود شرایط عشایر در این شهرستان اجرایی می شود.
به گزارش ایرنا، ایل‌راه‌ها محورهای ارتباطی میان ییلاق و قشلاق عشایر است و به فراخور شرایط طبیعی هر منطقه شاید از یک یا چند گله‌گاه نیز عبور کند.
عشایر در مسیر ایل ‌راه با گروهی از روستائیان همسایه ارتباط و داد و ستد برقرار می‌کنند و دام‌ها در هر کوچ در جریان پیمایش ایل‌ راه‌ها بخشی از وزن خود را از دست می‌دهند.
حدود 104 هزار نفر عشایر در 16 شهرستان شمالی و جنوبی آذربایجان غربی زندگی می کنند؛ چالدران در شمال و شاهین دژ در جنوب آذربایجان غربی از مراکز اصلی زندگی عشایر به شمار می رود.
3072/8137
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.