مدیرعامل انجمن دیابت آذربایجان غربی گفت: حدود 360 هزار نفر مبتلا به بیماری دیابت در استان وجود دارد.

معصوم اناری در گفت وگو باخبرنگارایسنا منطقه آذربایجان غربی در خصوص تعداد مبتلایان به بیماری دیابت در استان تصریح کرد:طبق آخرین سرشماری که انجام شد در آذربایجان غربی حدود 360 هزار نفر مبتلا به بیماری دیابت هستند که از این تعداد ارومیه به نسبت جمعیت خود با 81هزار نفر بیشترین بیمار مبتلا را داردکه از این تعداد تنها 3 هزار نفر عضو انجمن دیابت استان هستند.

وی ادامه داد: نرخ شیوع در جمعیت شهری 11درصد و در جمعیت روستایی 5 در صد است که این نشان از شیوه غلط زندگی مردم شهری و کم تحرکی آنها می باشد.

مدیرعامل انجمن دیابت آذربایجان غربی گفت:35 در صد از قطع عضو های انجام شده در طی یک سال در استان مربوط به بیماری دیابت است که نیاز به آموزش دارد.

اناری در خصوص عواملی که به باعث بروز بیماری دیابت می شود افزود:رفتارهای فردی ،رژیم غذایی نامناسب و زمینه بیولوژیک افراد از جمله عوامل بروز دیابت است که با آموزش های مناسب می توان از 70 درصد شیوع جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از مبتلایان به بیماری دیابت کشور در دست نیست تصریح کرد:حدود 50 درصد از افراد از دیابت خود با خبر نیستند و ایران جز 19 کشور با حدود 5میلیون بیمار مبتلا به دیابت در بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقاست که امکان افزایش این آمار در سال 97 نیز هست.

مدیر عامل انجمن دیابت آذربایجان غربی عوارض دیابت را غیر قابل برگشت دانست و اظهار کرد:دیابت تمام ارگان های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد که با آموزش صحیح و استاندارد می توان بیماری را کنترل کرد به همین دلیل درمان و پیشگیری خیلی مهم بوده و آموزش اصل اساسی در پیشگیری دیابت است.

وی در خصوص حمایت های دولتی از بیماران مبتلا به دیابت گفت:تاکنون هیچ حمایت دولتی از بیماری دیابت که یک بیماری پر مخاطبی است انجام نشده و این بیماری حتی جز بیماری های خاص هم محسوب نمی شود و فقط در طی سال گذشته تنها انسولین تحت پوشش بیمه قرار گرفته امید است نوار های تست قند خون با کمک دولتی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.