مدیر امور آب و فاضلاب سلماس از کاهش 21میلیون مترمکعبی آب ذخیره مخازن سد‌های این شهرستان خبر داد .

به گزارش خبرگزاری ایسنا منطقه آذربایجان غربی، حسن سیدی مدیر امور آب وفاضلاب سلماس در جلسه شورای حفاظت از آب این شهرستان گفت: میزان آب ذخیره شده در پشت این سدها از 40 میلیون مترمکعب در سال 95 به 19 میلیون مترمکعب در سال 96 کاهش یافته که نشانگر کاهش بیش از50 درصدی ذخیره آب سدهای زولا و دریک این شهرستان است.

سیدی افزود: کاهش بارش ها در سال جاری نسبت به پنج سال اخیر در سلماس موجب کاهش بیش از 75درصدی میانگین آب رودخانه های منتهی به سد های سلماس شده که نتیجه آن کاهش ظرفیت ذخیره سازی این سدها بوده است.

مدیر امور آب و فاضلاب سلماس خاطرنشان کرد: با توجه به این وضعیت بارش ها و قریب الوقوع بودن بحران آب در منطقه،‌ باید در خصوص صرفه جویی و افزایش بهره وری مصرف آب در بخش های صنعت، کشاورزی و مصرف خانگی تدابیر جدی اتخاذ کنیم.

سیدی با اشاره به نقش اساسی 2 سد دریک و زولا در منطقه سلماس در افزایش تولیدات کشاورزی، بر لزوم افزایش اعتبارات آبیاری تحت فشار در این شهرستان تاکید کرد.

وی با اشاره به آبیاری 9 هزار و 272 هکتار از اراضی سلماس و تازه شهر از آب سدهای زولا و دریک، اظهار کرد: از سال 1375 تا ابتدای سال جاری 800 هکتار از اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار مجهز شده است و در سال 96 نیز 300 هکتار از اراضی خرده مالکی و 300 هکتار از پایاب سد دریک با 70 میلیارد ریال هزینه به آبیاری نوین مجهز شده اند.

سیدی خاطرنشان کرد: همچنین 300 هکتار از طرح های راکد یا نیمه تمام آبیاری تحت فشار دیگر نیز به شرط مساعد بودن شرایط جوی و تامین منابع مالی مورد نیاز تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده به بهره برداری می رسد .

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.