کامیار داهیم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساماندهی عرضه تخم مرغ از پارسال در استان شروع شده و عمده واردات تخم مرغ از قم و آذربایجان شرقی است.
وی بیان کرد: خرید تخم مرغ از کشورهای پاک از نظر بیماری های طیور انجام می شود و ارزیابی خطر در این زمینه به طور کامل انجام شده است.
داهیم با بیان اینکه کشور ترکیه در سال گذشته و فعلی در زمینه بیماری های طیور مشکلی ندارد، ادامه داد: کنترل مرزها در این زمینه همچنان تداوم دارد و تخم مرغ وارداتی از ترکیه سالم بوده و دارای تغذیه خوب و بهداشت مطلوب است.
داهیم با بیان اینکه نمونه برداری و آزمایش های مختلف در زمینه پاک و بهداشتی بودن تخم مرغ ها در استان و تهران صورت می گیرد، بیان کرد: گرفتن سوابق مزرعه در راستای ارائه محصول پاک و سالم به شهروندان نیز از مهمترین اهداف قابل پیگیری است.
داهیم بیان کرد: تمام مراکزی که تخم مرغ به استان وارد می کنند از دامپزشکی مجوز و پروانه دارند و در ورودی های استان کنترل می شوند.
وی با بیان اینکه عمر ماندگاری تخم مرغ یک ماه در دمای یک تا چهار درجه سانتیگراد است ادامه داد: در برخی استان ها شهروندان تخم مرغ را کیلویی می خرند که یک کیلوگرم تخم مرغ نرمال حدود 15 عدد با وزن 62 تا 65 گرم است.
داهیم با بیان اینکه هرچه تخم مرغ کهنه باشد وزن تخم مرغ کمتر می شود، افزود: اطلاع رسانی های مقطعی در زمینه مصرف تخم مرغ در راستای آگاهی سازی باید مستمر باشد.
وی با اشاره به اینکه کانون های بیماری در رویکرد جدید بیماری، خسارت عمده ای به تولید کنندگان وارد می کند افزود: صنعت مرغ تخم گذار بسیار پر هزینه است و به خاطر جلوگیری از خسارت های احتمالی علاوه بر روش های قدیمی کنترل و پیشگیری، واکسیناسیون حلقه ای در بین مرغداری ها انجام می گیرد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی استانی است که در کریدور مهاجرتی پرندگان واقع شده است و این امر باعث شده تا همیشه در مسیر ورود پرندگان مبتلا به بیماری های طیور واقع شود.
در این راستا پایش و کنترل مداوم مرغداری ها و طیور موجود در روستاها امری اجتناب ناپذیر و مستمر است تا در صورت وجود بیماری به موقع کنترل و اقدامات معدوم سازی صورت بگیرد.
7125/2093
**خبر: طاهره نوید آرین** تنظیم کننده: توحید محمودپور** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.