به گزارش ایرنا امیدها برای حل این مشکل با تدبیر منحصر به فرد دولت تدبیر و امید افزایش یافته است تا این مشکل در آینده ای نه چندان دور بازآفرینی شهری، ساماندهی، اجرای طرح های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی از شهرهای بزرگ استان رخت بربندد.
سابقه سکونتگاه های غیررسمی در کشور به سال ها و حتی دهه ها پیش بر می گردد که در آن سال ها مردم برای شهروند شدن در شهرهای بزرگ، به حواشی این شهرها مراجعه می کردند و با وجود کاهش قابل توجه استانداردهای زندگی خود حضور در این حاشیه را ترجیح می دادند.
با گسترش شهرهای متوسط و افزایش جمعیت آنان به تدریج شهرهایی نظیر ارومیه نیز به جمع دارندگان سکونتگاه های غیررسمی در کشور تبدیل و جمعیت مشمول این سکونتگاه ها هر روز بزرگ و بزرگ تر شد تا اینکه در حال حاضر به حدود یک سوم جمعیت شهر ارومیه رسیده است.
طبق تعاریف اسکان غیر رسمی یکی از چهره های بارز فقر شهری است که در درون یا مجاور شهرها (به ویژه شهرهای بزرگ) به شکلی خودرو، فاقد مجوز ساختمان و برنامه ریزی رسمی شهرسازی با تجمعی از اقشار کم درآمد و سطح نازلی از کمیت و کیفیت زندگی شکل می گیرد و با عناوینی همچون حاشیه نشینی، اسکان غیر رسمی، سکونتگاه های خود رو و نابسامان نامیده می شود.
سکونتگاه های غیررسمی انواع مختلفی دارد که محله های فقیرنشین و اغلب پرجمعیت، سکونتگاه های غصبی و فاقد طراحی از پیش تعیین و اندیشیده شده و سکونتگاهه ای با تفکیک غیر قانونی را شامل می شود که ارومیه و شهرهای بزرگ این استان از جمله بوکان، میاندوآب و خوی از همه انواع این مشکل برخوردار هستند!
با فعالیت دولت تدبیر و امید و بر اساس موارد قانونی مصوب، طرح بازآفرینی پایدار شهری در سراسر کشور و در شهرهایی با معضل سکونتگاه های غیررسمی در دست اجراست که در قالب این طرح سالانه محلاتی از شهرهای بزرگ بهسازی و ساماندهی می شود.
مقدمات اجرای این طرح در آذربایجان غربی نیز فراهم شده و در مرحله نخست 98 محله در 23 شهر کوچک و بزرگ برای ساماندهی، شناسایی و طرح های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی مربوط به آن تدوین شده است.
به گفته معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ارتقای کیفیت زندگی در این مناطق از تاکیدات مهم مقام معظم رهبری و از اهداف و برنامه های جدی دولت است و دستگاه های اجرایی نیز باید بخشی از اعتبارات تملک دارایی های خود را برای اجرایی این برنامه ها اختصاص دهند.
تقی کهوریان با تاکید بر اینکه بخشی از مطالبه های مردم از مسئولان در این حوزه ها متمرکز است، افزود: طبق قانون هر ساله باید 270 محله در قالب برنامه های ملّی بازآفرینی پایدار شهری، بهسازی و ساماندهی شود که از این میزان در آذربایجان غربی در 23 شهر 98 محلّه برای اجرای طرح های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی شناسایی شده است.
وی تاکید کرد: دستگاه های اجرایی عضو ستاد بازآفرینی بر اساس نص صریح قانون مکلف به مشارکت در قالب اقدام مشترک برای اجرایی کردن برنامه هستند.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه، این مناطق در یک دوره 10 ساله ساماندهی می شود، بیان کرد: در قالب این برنامه، ساماندهی و بهسازی بافت های ناکارآمد میانی، سکونتگاه های غیررسمی و بافت های تاریخی شهرها مورد هدف است که باید در اقدامی مشترک برنامه هایی که برای تمام اعضای ستاد تکلیف شده با تخصیص منابع اعتباری عملیاتی شود.
معاون امور عمرانی استاندار گفت: بر اساس مطالعاتی که در استان انجام شده 30 درصد جمعیت شهری در این مناطق زندگی می کنند که باید با الگو قرار دادن برنامه ملّی ستاد مجموعه اقدامات مورد نیاز در این محلات تصویب و اجرایی شود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در این خصوص اظهار کرد: توانمند‌سازی سکونتگاه‌های غیررسمی در استان با جدیت ادامه دارد.
ابراهیم مبارک قدم در خصوص جزئیات طرح های مربوط به بازآفرینی شهری و توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی در آذربایجان غربی بیان کرد: ساخت مدرسه 12 کلاسه و بهسازی معابر سکونتگاه‌های غیررسمی کشتارگاه ارومیه، احداث سالن ورزشی، خانه محله بوکان، تامین روشنایی معابر محلات هدف و احداث خانه محله ارومیه، بهسازی معابر محله جمشیدآباد خوی، سالن ورزشی خوی، مدرسه 12 کلاسه مهاباد، خانه سلامت محله قره ‌ورن میاندوآب، بهسازی شبکه معابر محله اکبرنژاد میاندوآب و بهسازی شبکه معابر مارغان سردشت از جمله طرح های بازآفرینی پایدار شهری است.
وی اضافه کرد: این طرح ها براساس نیازهای مناطق حاشیه شهر و با هم اندیشی اعضای ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان با اعتبار 304 میلیارد ریال در دست اجراست.
فرماندار ارومیه نیز با ارائه گزارشی از برنامه های ستاد شهرستانی از رشد محلات حاشیه نشین در شهر ارومیه خبر داد و گفت: حاشیه نشینی در شهر ارومیه در مقایسه با سال 1382 روند رو به رشدی داشته به طوری که این مناطق از 11 محله در سال 82 با جمعیت برابر با 90 هزار نفر به 31 محله با جمعیت 240 هزار نفر در سال 96 افزایش یافته است.
عباس حسن خانی مهاجرت بی رویه از روستاها و شهرستان ها به مرکز استان را از عوامل رشد این مناطق دانست و افزود: وسعت سکونتگاه های غیر رسمی در شهر ارومیه با یکهزار و 140 هکتار معادل 10 درصد از مساحت شهر را به خود اختصاص داده و در حال حاضر 33 درصد جمعیت شهر نیز دراین مناطق ساکن هستند.
وی ادامه داد: سکونتگاه های غیر رسمی خارج از محدوده شهر در مرکز استان شامل 21 محله با 125 هکتار است که قابل توجه بوده و به لحاظ قوانین جاری کشور ارائه خدمات به ساکنان این مناطق غیرقانونی بوده و نیازمند تدبیر مسئولان ارشد استانی و ملّی است.
وی مجموع اقداماتی که از سال 134 تاکنون برای ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی در شهر ارومیه انجام شده را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: توجه به آسیب های اجتماعی و برنامه ریزی برای کاهش آن در مناطق حاشیه ای شهر از برنامه های جدی دولت بوده است و بر همین اساس در شهر ارومیه نیز در 2 منطقه کوی لاله و محله کشتارگاه و اسلام آباد به صورت پایلوت مطالعات و برنامه ریزی ها در حوزه های مختلف انجام گرفت و طرح های احداث فضاهای آموزشی، بهداشتی، ورزشی و اجرای طرح های عمرانی در ستاد شهرستانی نیز تصویب شد.
فرماندار خوی نیز در خصوص مشکل سکونتگاه های غیررسمی این شهرستان اظهار کرد: چهار محله حاشیه نشین در شهر خوی 2 هزار و 100 هکتار وسعت دارد که 15 هزار و 310 نفر جمعیت شهررا در خود اسکان داده است.
سیدمحمد عبادی افزود: 32 طرح برای توانمندسازی این محلات تصویب شده که تعدادی از آنها در مرحله نهایی و آماده بهره برداری است.
شجاعی فرماندار مهاباد نیز بیان کرد: 50 هزار نفر از جمعیت 160 هزار نفری شهر مهاباد در 11 سکونتگاه غیررسمی با 342 هکتار مساحت سکونت دارند.
وی افزود: مساحت بافت فرسوده شهر مهاباد نیز 151 هکتار در قالب هفت محله است که 20 هزار نفر از ساکنان شهر مهاباد در این محلات زندگی می کنند.
به گزارش ایرنا علاوه بر این شهرستان ها در حال حاضر640 هکتار از شهر بوکان و 470 هکتار از شهر میاندوآب نیز به عنوان سکونتگاه غیررسمی شناسایی شده که این شهرها نیز با توجه به روند مهاجرتی روز افزون، نیازمند فعالیت بیشتر در ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و اجرای سریع طرح های بازآفرینی شهری است.
آذربایجان غربی مشکلات بسیاری در حوزه سکونتگاه های غیررسمی دارد که می توان با اختصاص اعتبار بیشتر و همچنین با توسعه مناطق روستایی، اجرای طرح های سرمایه گذاری کم هزینه و توسعه ای در شهرهای کوچک و روستاها و همچنین اشتغال آفرینی روستایی بخشی از روند فزاینده توسعه سکونتگاه های غیررسمی آن را کنترل کرد.
2093/3072
** گزارش از: صابر چهرقانی ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.