عبدالحمید سرتیبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون تنها در هشت درصد از این استان عملیات اکتشافی معدن صورت گرفته و این اکتشافات نیز بیشتر به صورت سطحی انجام شده و منجر به کشف یک میلیارد و 300 میلیون تن ذخیره معدنی شده است.
وی با اشاره به اینکه از این تعداد 20 نوع در مرحله اکتشاف و 31 نوع در مرحله بهره‌برداری است، بیان کرد: این استان از لحاظ تنوع مواد معدنی رتبه سوم کشوری را داراست و از نظر تولید برخی از مواد معدنی از جمله طلا، باریت، میکا و انواع سنگ‌های تزئینی مستعدترین استان در سطح کشور به شمار می رود.
سرتیبی ابراز امیدواری کرد تا با رفع موانع توسعه‌ بخش معدن شامل راه‌اندازی معادن بزرگ مقیاس و ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری و تبدیلی مواد معدنی متناسب با کمیت و کیفیت ذخایر معدنی استان در آینده نزدیک شاهد شکوفائی هر چه بیشتر این بخش و به موازات آن توسعه واحدهای فرآوری و تبدیلی و صادرات آن باشیم.
به گفته وی رفع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های استفاده از املاح دریاچه ارومیه، منتج شدن عملیات اکتشافی انجام شده بر روی مواد معدنی فلزی از جمله مس، آهن، تیتان، پلی متال و طلا و بهره‌برداری و استخراج آنها از دیگر راهکارهای توسعه بخش معدن در این استان است.
سرتیپی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور بخش معدن و صنایع معدنی است، گفت: نقش معدن در اقتصاد کشورهای جهان منحصر به مشارکت در افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی نشده و این بخش سهم معناداری در ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش فقر در کشورها داراست.
وی افزود: بخش معدن بدون شک می‌تواند یکی از کلیدهای اصلی برای دستیابی به آینده امیدبخش باشد و مشارکت موثر معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشورها می‌تواند به تامین اهداف توسعه پایدار کمک کند.
وی اظهار کرد: توازن نداشتن میزان و تنوع تولیدات معدنی این استان با نوع و ظرفیت واحدهای فرآوری مواد معدنی موجود سبب شده است تا علاوه بر اینکه استان از ارزش افزوده حاصل از فرآوری مواد معدنی بهره اندکی داشته باشد، بلکه تبعاتی نیز از قبیل تضییع مواد معدنی، تخریب منابع طبیعی به دلیل انباشت ضایعات، استفاده مطلوب از ذخیره و محرومیت از اشتغال حاصله داشته است.
سرتیبی با اشاره به اینکه جهت جلوگیری از تداوم این خسارت ها، ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری و تبدیلی مواد معدنی جزو اولویت‌های اصلی فعالیت‌های این معاونت است، گفت: با تلاش و پیگیری‌های انجام شده در سه سال اخیر اقداماتی جهت احداث اینگونه واحدها در سر معادن از قبیل احداث سنگبری در سر معادن مرمریت بسطام چایپاره، مرمریت بادکی چایپاره، تراورتن گنبد تکاب، مرمر آج واج سلماس، تراورتن قزل قشلاق تکاب و نیز احداث واحد دانه‌بندی و تولید پودر سیلیس در سر معدن قوپی باباعلی سلماس و تولید کنسانتره آهن در سر معدن آهن اسکندیان سلماس انجام شده است.
به گزارش ایرنا در آذربایجان‌غربی 805 واحد صنایع معدنی با اشتغال‌زایی 21 هزار و 737 نفر وجود دارد و عمده صنایع معدنی بزرگ موجود در این استان شامل صنایع استحصال طلا، نقره، جیوه و سیانور سدیم، صنایع سیمان، صنایع تولید آجر، صنایع تولید سفال، واحدهای شستشو و دانه بندی شن و ماسه، تولید آسفالت، تولید انواع محصولات بتنی و سیمانی و صنایع دانه‌بندی و فرآوری سیلیس است.
برخی از صنایع معدنی کوچک اما مهم نیز شامل صنایع فرآوری گچ، سیلیس، میکا و باریت در این استان مرزی و کوهستانی فعال است.
6009/3072 ** خبرنگار: یوسف رحیمی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.