رسول روشنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آمار مراجعان به این مرکز به علت نزاع نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود سه درصد و نزدیک به 500 نفر بیشتر است.
وی اظهار کرد: بیش از سه چهارم مراجعان به خاطر نزاع به پزشکی قانونی را مردان تشکیل می دهند و امسال نیز شاهد رشد مراجعه مردان به پزشکی قانونی هستیم.
وی با ارائه توصیه هایی به شهروندان اضافه کرد: ظاهر خون آلود تاثیری در صدور نظریه کارشناسی توسط پزشکی قانونی ندارد و مبنای صدور نظریه کارشناسی در خصوص جراحات، نوع جراحت و عمق آن بوده و معاینه دقیق تر ضایعات نیازمند تمیزبودن موضع و بررسی دقیق آن توسط کارشناس پزشکی قانونی است.
وی بیان کرد: چیزی به نام طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی شود و این هم یکی دیگر از باورهای نادرست به یادگار مانده از گذشته است.
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی گفت: برای صدور نظریه کارشناسی در خصوص صدمات ناشی از نزاع توسط سازمان پزشکی قانونی ارائه معرفی نامه از مراجع قضایی و یا کلانتری الزامی است.
وی ادامه داد: در بعضی مواقع برای بررسی دقیق تر جراحات و یا عوارض صدمات نیازمند اخذ مشاوره و یا تصویربرداری و یا سایر اقدامات پاراکلینیکی هستیم که در این موارد از مراجعان انتظار داریم با صبر و شکیبایی کارشناسان پزشکی قانونی را برای اظهار نظر دقیق در خصوص صدمات یاری کنند.
روشنی گفت: همچنین امسال چهار نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن و 29 نفر بر اثر سوختگی جان خود را در استان از دست داده اند.
روشنی افزود: تعداد فوتی های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است.
به گزارش ایرنا، منوکسید کربن گازی است که در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و ذغال چوب حاصل می شود و چون گازی بی رنگ، بی بو، بی مزه و غیرمحرک است مسمومیت با آن به سادگی رخ می دهد.
میل ترکیبی منوکسید کربن با هموگلوبین بسیار بیشتر از اکسی‍ژن بوده و در خون با هموگلوبین ترکیب پایداری تشکیل می دهد و به تدریج با بالا رفتن میزان مونوکسیدکربن در خون، میزان هموگلوبین آزاد و در دسترس برای انتقال اکسیژن کاهش می یابد؛ در نتیجه اکسیژن رسانی به بافت های بدن از جمله مغز را کاهش می دهد و سبب بروز مسمومیت شده و سیستم عصبی دچار اختلال می شود و قدرت هرگونه اقدامی از فرد مسموم سلب می شود.
هموگلوبین که بخشی از سلول‌های قرمز خون و حامل اکسیژن به بافت های بدن است با مونوکسید کربن (CO) بسیار سریع تر از اکسیژن ممزوج شده و بنابراین هیچ مکانی برای حمل اکسیژن توسط هموگلوبین باقی نمی‌ماند.
منـوکسیـد کربـن گازی سمی و خطرناک بوده و چون بدون بو و مزه و غیرقابل دیدن است، اغلب آن را قاتل خاموش می نامند.
استنشاق هوای آلوده به گاز منوکسیدکربن مانع از اکسیژن رسانی به بافت های بدن می شود و می تواند موجب آسیب های مغزی شود.
در محیط های بسته نظیر خانه، دفتر کار، کلاس درس، خودرو کاروان و قایق تفریحی، تجمع حتی مقدار کمی از گاز CO می تواند خطرناک باشد.
8137/2093 ** خبر: سیده فاطمه سجادی ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.