'سرهنگ علی ابراهیمی' روز چهارشنبه در نشست مشترک کمیته مقابله با عرضه موادمخدر استان های کردستان و آذربایجان غربی که در سالن شهرداری سردشت برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست تعیین و تبیین راهبردهای اساسی برای مقابله با عرضه مواد مخدر در میان استان هاست.
وی گفت: 5 کمیته تخصصی شامل درمان و حمایت های اجتماعی، مبارزه با عرضه موادمخدر، حقوقی و قضایی، توسعه مشارکت های مردمی و ویژه بانوان در هر 2 استان جهت اجرای وظایف تخصصی، پیگیری و اجرای امورات محوله تشکیل شده است.
وی در خصوص دیگر اقدامات انتظامی استان، گفت: در سال جاری بیش از 120 طرح ارتقای امنیت اجتماعی در سطح استان، 313 مورد پاکسازی نقاط آلوده به مواد مخدر، 212 مورد کنترل محورهای مواصلاتی انجام شده است.
سرهنگ ابراهیمی از تاسیس یک کمپ ترک اعتیاد در جنوب استان خبر داد و گفت: نرخ اعتیاد به موادمخدر در شهرهای جنوب استان پایین است اما بنا به دغدغه های مردمی یک مرکز ترک اعتیاد برای شهرهای سردشت، پیرانشهر و اشنویه به صورت مشترک ایجاد می شود.
وی همچنین پیشنهاد کرد که از لحاظ جغرافیایی روند ورود مواد به کشور آنالیز شود و همچنین تبادل اخبار و اطلاعات در حوزه و بخش های مختلف در دستور کار قرار گیرد.
رئیس کمیته مقابله با عرضه موادمخدر کردستان نیز اظهار کرد: استان های کردستان و آذربایجان غربی در رابطه با تهدیدات مرزی و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر وضعیت مشابهی دارد و مواد پیش ساز مخدر صنعتی در چند سال اخیر موضوع نگران کننده ای برای 2 استان بوده است.
سرهنگ جعفر آژنگ با ارائه عملکرد هشت ماهه انتظامی کردستان، گفت: امسال نسبت به مدت مشابه سال 95 در حوزه مواد شیمیایی حدود 8 برابر و همچنین در مورد پیش سازهای مخدر صنعتی بیش از چهار برابر افزایش کشفیات را شاهد هستیم که نشانه زنگ خطر ورود و خروج این مواد برای استان است.
وی افزود: مجموع دستگیرشدگان در هشت ماهه امسال 37 نفر بوده که با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شده اند.
سرهنگ آژنگ اظهارکرد: امروزه برخورد سنتی با موادمخدر صنعتی جوابگو نیست و برای مقابله جدی نیازمند امکانات، تجهیزات و زیرساخت های مدرن و به روز هستیم.
فرماندار سردشت هم گفت: برخوردهای کلیشه ای و حتی جدی نهادهای نظامی و انتظامی به تنهایی جوابگوی مقابله با سوداگران مرگ نیست بلکه نهادینه و اجتماعی کردن مبارزه فرهنگی با موادمخدر در بین مردم، کم هزینه تر و اثر بخش تر است.
نژاد جهانی اظهار کرد: روزانه بر پیچیدگی های مواد مخدر صنعتی و برخوردهای آن افزوده می شود که ناشی از ارزان شدن روز به روز این مواد، عرضه گسترده و مویرگی آن، زمانبر بودن شناسایی این نوع از مواد در بدنه جامعه با وجود گذشت زمانی از شیوع آنها و غیره است.
وی گفت: برخی از کشورهای استکباری جهان به صورت پنهانی به موادمخدر صنعتی به عنوان یک ابزار ترور و جنگ نرم با کشورمان روی آورده اند مقابله با این امر نیازمند هوشیاری و نگاه جامع شهروندان و خانواده ها به این موضوع خانمانسوز است.
جهانی افزود: اگر ستاد مرکزی مبارزه با موادمخدر کشور می پذیرد که وجود موادمخدر صنعتی نه به خاطر انتخاب مردم، بلکه به علت ویژگی های جغرافیایی و توپوگرافی خاص منطقه ظرفیتی را برای قاچاقچیان فراهم کرده است باید به همین میزان در تزریق منابع و امکانات جهت تقویت حوزه زیرساخت و ترویج بسترهای کار فرهنگی و اجتماعی گام بردارد.
وی با بیان اینکه در گذشته فضای جغرافیایی، توپوگرافی و شرایط مرزی نوعی بستر مناسبی را برای فعالیت قاچاقچیان موادمخدر در این شهرستان فراهم کرده بود، گفت: با عزم جدی بدنه اجتماعی و در کنار مجموعه اداری، امنیتی و انتظامی دستاوردهای خوبی را شاهد هستیم که امیدوارم با فراگیر شدن و اجتماعی کردن آن در گسترش فرهنگی مقابله بیش از پیش موفق باشیم.
موستا سلام امینی، امام جمعه سردشت نیز با تبیین و تشریح آموزه های دینی در راستای مبارزه با موادمخدر و تاکید بر اجرای امر به معروف و نهی از منکر، گفت: همه دستگاه ها در مبارزه و مقابله با موادمخدر دخیل هستند و همه باید دست به دست هم دهند و با فرهنگ سازی و اجرای آموزه های دینی این همت را تعالی بخشند.
در ادامه این نشست هر یک از اعضای ستاد 2 استان با ارایه گزارش و عملکرد، پیشنهادات و نظرات خود را در راستای مقابله با موادمخدر بیان کردند.
در پایان به فرماندار شهرستان سردشت حکم (رئیس شورای هماهنگی با موادمخدر شهرستان) داده شد که توسط وزیرکشور امضا شده بود و همچنین از بیانیه تشکل ها و نهادهای مردمی شهرستان سردشت با شعار ' نه به موادمخدر با افزایش دانش، بینش و مهارت ' رونمایی شد.
7562/3093 /3072
** تنظیم کننده: پیمان پاکزاد ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.