حسن ملکی نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انواع مختلف واکسن آنفلوآنزا از اواسط شهریورماه در شرکت های دارویی موجود بوده و در تمامی داروخانه های سطح شهر توزیع شده و در حال حاضر هیچ گونه کمبودی در خصوص این دارو وجود ندارد.
وی اظهار کرد: موثرترین راه پیشگیری از این بیماری رعایت نکات بهداشتی از جمله شستشوی دستهاست.
وی ادامه داد: یکی دیگر از راههای پیشگیری از این بیماری استفاده از واکسن آنفلوانزاست که در سال های اخیر رواج بیشتری در کشور و آذربایجان غربی به ویژه شهر ارومیه پیدا کرده است.
وی در خصوص اینکه چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند، افزود: افراد با سن 65 سال و بالاتر بدون در نظر گرفتن شرایط جسمانی آنها، بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری های مزمن ریوی یا قلبی شامل آسم، افرادی که دیابت یا بیماری های کلیوی دارند، افرادی که مبتلا به HIV بوده و یا پیوند عضو و یا سلول بنیادی داشته اند و یا از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند کورتیکواستروئیدها استفاده می کنند، کودکان و نوجوانان ( 6 ماهه تا 18 ساله) که نیاز به درمان طولانی مدت با آسپیرین دارند و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی واجد دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند.
وی اظهار کرد: این واکسن در کودکان زیر 36 ماه به میزان 2 دوز به فاصله 45 روز، تزریق می‌شود که هر دوز مصرفی برای این کودکان، نصف دوز بزرگسالان است.
وی اضافه کرد: همچنین برای کودکان 36 ماه تا 12 سال که برای نخستین بار این واکسن را دریافت می کنند، طی 2 مرحله و با دوز کامل تزریق می‌شود اما برای افراد بالای 12 سال فقط یک ‌بار تزریق می‎ شود.
وی افزود: ایمنی سرمی معمولا بین 2 تا 3 هفته ایجاد می شود و 2 هفته پیش از شروع فصل سرما این واکسن باید دریافت شود.
وی گفت:این واکسن به صورت عضلانی و یا زیرجلدی عمیق تزریق می شود.
ملکی نژاد گفت: شیوع آنفلوآنزا معمولا از مهر تا اردیبهشت به طول می ‌انجامد و بهترین زمان برای واکسیناسیون آنفلوآنزا مهر و آبان است، اما بعد از این زمان هم می ‌توان واکسن دریافت کرد.
وی تاکید کرد: بیماران مبتلا به تب یا عفونت حاد، افرادی که به ترکیبات تخم مرغ حساسیت دارند، افرادی که به داروی جنتامایسین حساسیت دارند، شیرخواران زیر 6 ماه و بیماران مبتلا به سندرم گیلن باره نباید این واکسن را تزریق کنند.
ملکی نژاد افزود: این واکسن لازم است در دمایی بین 2 تا هشت درجه سانتیگراد و به دور از نور و انجماد نگهداری شود و پیش از تزریق واکسن به آرامی به حدود 25 درجه سانتی گراد برسانید و سرنگ را قبل از مصرف تکان دهید.
آنفلوانزا یک بیماری ویروسی مسری است که هر فردی در هر سنی ممکن است به آن مبتلا شود.
شیوع بیشتر این بیماری در فصول سرد سال است و علت آن حضور طولانی مدت افراد در فضاهای بسته و تماس نزدیک افراد با یکدیگر محسوب می شود.
مصرف آنتی بیوتیک ها به دلیل ویروسی بودن این بیماری، جایگاه درمانی ندارد و نباید از آنها در زمان ابتلا استفاده کرد.
تب، علائم گوارشی نظیر اسهال و استفراغ ، سرفه و گلودرد، خستگی و سردرد و درد عضلانی از علایم مهم این بیماری است.

8137/2093خبرنگار: سیده فاطمه سجادی انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.