جلیل جباری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آوار برداری و ساماندهی فضاهای معماری آثار تاریخی موجود در تپه حسنلو از اصلی ترین اهداف پایگاه این تپه باستانی در سال جاری بود که بیش از 90 درصد برنامه ریزی انجام شده محقق شده است.
وی خوانا سازی بقایای معماری موجود در مجموعه، اجرای کاهگل حفاظتی در سطح آثار معماری مجموعه و نورپردازی محوطه تپه را از اقدام های صورت گرفته عنوان کرد و افزود: نصب دوربین های حفاظتی، تهیه و نصب تابلوهای راهنما و بیلبورد در سه راهی منتهی به مجموعه، تهیه پلان معماری و نقشه سه بعدی از آثار معماری مجموعه ، ساماندهی و تعیین مسیر بازدید در داخل محوطه تپه برای سهولت دسترسی گردشگران و تامین سیستم گرمایشی و سرمایشی در داخل موزه حسنلو از دیگر اقدام های صورت گرفته برای ساماندهی این مجموعه تاریخی به شمار می رود.
وی بیان کرد: 2 هزار و 229 نفر گردشگر در شش ماهه نخست سالجاری از این تپه تاریخی بازدید کرده اند که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، تپه باستانی حسنلو در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی دریاچه ارومیه، و ۹ کیلومتری شمال شرقی شهرستان نقده بین دهکده‌های امین‌لو و حسنلو واقع شده و به دلیل نام دهکده مجاورش، حسنلو نام گرفته‌است.
تپه حسنلو یکی از تپه‌های باستانی ایران است که قدمت آن به بیش از 6 هزار سال قبل از میلاد می‌رسد؛ معروفترین اثر باستانی یافت شده در این محل جام طلای حسنلو است که به عصر آهن تعلق دارد و در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.
8135/2093 **
خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.