مهدی نجفی با اشاره به فعالیت 25 موزه تخصصی در فارس افزود: در حال حاضر تقاضا برای ایجاد موزه در شهر شیراز، جهرم، اوز (لارستان) و ایزدخواست (آباده) وجود دارد و به زودی صدور مجوزها صادر خواهد شد.
به گفته وی طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته موزه مردم شناسی جهرم در بنای تاریخی قدمگاه در این شهر
راه اندازی خواهد شد و در حال حاضر نیز مستندنگاری اشیاء و اقلام این موزه در دست اقدام است.
نجفی در ادامه از صدور 8 مجوز مجموعه داری در استان فارس خبر داد و گفت: هم اکنون فارس دارای بیشترین تعداد مجوز مجموعه داران اموال تاریخی بخش خصوصی در کشور است و خوشبختانه مستندنگاری این آثار نیز در حال انجام است.
سرپرست امور موزه های استان فارس اضافه کرد: پس از اینکه مجموعه داران مجوز مجموعه داری را از میراث فرهنگی اخذ کردند می توانند برای دریافت مجوز موزه نیز اقدام نمایند.
نجفی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه موزه های استان با استقبال چشمگیر مخاطبان همراه شده است، تاکید کرد: می طلبد اقلام و اشیاء موزه ای برای حفاظت بیشتر در موزه ها نگهداری گردد تا عموم مردم با این آثار بیشتر آشنا شوند.
وی ادامه داد: بسیاری از اشیاء و اقلام تاریخی به ویژه اسناد ، کتب و بنچاق های متعدد از دوره های مختلف تاریخی در اختیار مردم است و می طلبد که این آثار به درستی حفاظت و نگهداری شود.
سرپرست امور موزه های فارس با بیان اینکه حفاظت و مراقبت از این اقلام و آثار تاریخی یک ضرورت است،گفت: باید این آثار در شرایط مناسب نگهداری گردد تا آسیب نبیند، چرا که از نظر تاریخی از اهمیت ویژه ای برخوردارند و جزیی از هویت مردم فارس محسوب می شوند.نجفی در ادامه این گفت و گو به مزیت های مستندنگاری اشیاء موزه ها نیز اشاره کرد وگفت: مراقبت اصولی، ساماندهی و مرمت اشیاء همچنین تبادل اقلام با دیگر موزه های داخلی ، خارجی و همچنین حضور در نمایشگاه ها از جمله مزایای این مستندنگاریها است.
وی اضافه کرد: تلاش داریم که مجموعه داران را به صورت علمی با نحوه نگهداری ، حفاظت و مراقبت از این اقلام تاریخی ارزشمند آشنا نماییم تا آسیب ها به آثار به حداقل ممکن برسد، چرا که همواره به دلیل عدم آگاهی کافی این اقلام در آستانه تخریب قرار می گیرند.
سرپرست امور موزه های فارس در ادامه تاکید کرد: طبق قوانین موجود هر نهاد یا موسسه دولتی و خصوصی باید هنگام ایجاد موزه از سازمان میراث فرهنگی مجوز بگیرد و بر مبنای این مجوزها نظارت بر فعالیت و شرایط نگهداری اقلام نیز به عهده این سازمان خواهد بود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 757564
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.