به گزارش ایرنا مدیرعامل جمعیت زیست محیطی خوی روز یکشنبه و همزمان با مراسم عاشورای حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیش از 25 نفر از اعضای این سمن 45 کیسه زباله که شامل ظروف یکبار مصرف نذری بود را جمع‌آوری کردند.
' سالار کرلو' با اشاره به اینکه این سومین سالی است که این سازمان مردم نهاد در ماه محرم اقدام به پاکسازی در سطح شهر خوی کرده است، افزود: اعضای سمن 'یارپاق' اربعین سال1394 و تاسوعا و عاشورای سال گذشته نیز حرکت مشابهی را انجام دادند.
وی با اشاره به اینکه هدف از این اقدام فرهنگی انتقال پیام بحران های زیست محیطی به عموم مردم است، اضافه کرد: سال گذشته وقتی 2 روز پشت سر هم پاکسازی را انجام دادیم و روز دوم /عاشورا/ وضعیت خیابان ها بهتر شد، احساس کردیم که پیام این سمن به مردم منتقل شده است.
وی 'گؤزل یوردوم /گؤزل ائویم (سرزمین زیبا/ خانه زیبا)' را شعار نوشته شده بر پشت لباس فرم اعضای این سمن خواند و گفت: شعار 'شهر ما/ خانه ما' از کودکی با فرهنگ جامعه گره خورده و استفاده از معادل آن به ترکی آذری برای ساکنان منطقه ملموس تر بوده و نشان دهنده عزم جدی این سازمان مردم نهاد برای عملی کردن آن است.
به گزارش ایرنا سازمان مردم نهاد 'جمعیت زیست محیطی یارپاق' از مرداد سال 1393 شمسی راه افتاده و تاکنون بیش از 35 برنامه فرهنگی را اجرا کرده است.
این سمن بیش از 200 عضو دارد که از این تعداد نزدیک به 30 نفر عضو فعال هستند؛ فعالیت های زیست محیطی همچون پاکسازی مکان های طبیعی، طبیعت گردی، درختکاری و کمک به ارتقا و نهادینه کردن رفتارهای فرهنگی از مهمترین برنامه های این سمن به شمار می رود.
لایروبی تالابی در روستای قریس خوی به منظور جلوگیری از خشک شدن این زیستگاه، کمک به ترویج فرهنگ ورزش و تندرستی در قالب برنامه های کوهنوردی، دانه پاشی در تالاب های اطراف خوی، پاکسازی طبیعت از جمله تپه های اطراف، راهنمایی مسئولان شهری برای دفن اصولی زباله و پاکسازی شهر در مناسبت های فرهنگی مختلف از مهم ترین اقدام های جمعیت حمایت از حیات طبیعی و زیستی یارپاق خوی بوده است.
خوی یکی ازشهرهای مهم آذربایجان غربی بوده و جمعیت آن طبق سرشماری سال 1395برابر با 198٬845نفر است؛ این شهرستان در شمال غربی‌ترین نقطه ایران و آذربایجان و در مرز کشور ترکیه واقع شده‌است.
آرامگاه شمس تبریزی یکی از نمادهای شهر عشق مرید مولاناست و وجود آن جمعی از اهالی فرهنگ و ادب را در این شهرستان گرد هم آورده است.
7129/3072
** خبرنگار: توحید محمودپور ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.