محمد کاظمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برآیند اجراهای نمایشی در شهرستان های مختلف آذربایجان غربی در طول سال جاری به ارسال 17 نمایش به دبیرخانه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی در اواسط شهریور سال جاری منجر شد که از این بین، هشت نمایش برای اجرا در این جشنواره انتخاب شد.
وی افزود: ' بمناسبت ورود اشکان '، ' کافه سایه '، ' شب نامه '، ' آناتومی تنهایی '، ' قاراپاپاق گلینی '، از ارومیه، ' لطفا بیدارشو دکتر' از میاندوآب، ' دامغالی دنیز' از نقده و ' گاوهایی که یک هدف بزرگ داشتند ' از پیرانشهر در این جشنواره به اجرای عمومی درآمدند.
وی با اشاره به اینکه اجرای با کیفیت نمایش های آئینی در ماه محرم از اهداف انجمن هنرهای نمایشی استان است، گفت: 10 تعزیه و شبیه خوانی زیر نظارت 'هیات نظارت و ارزشیابی هنرهای نمایشی ارومیه' مراحل بازبینی را می گذرانند تا با کسب مجوز در این ایام در سطح شهر به فعالیت بپردازند.
وی بیان کرد: برگزاری چندین کارگاه بازیگری و کارگردانی، طراحی گریم، نور و صحنه با در نظر گرفتن نیاز هر شهرستان و ظرفیت فارغ التحصیلان رشته های نمایشی در نیمه نخست امسال از اقدام های مهم این انجمن در سطح استان بوده است.
وی با تاکید بر اینکه مهم ترین نیاز گروه های نمایشی آذربایجان غربی تجهیز و تکمیل ' پلاتو نمایش ' مجتمع فرهنگی ارومیه است، گفت: این پلاتو تاکنون با 15 میلیون ریال هزینه و با ظرفیت 68 نفر قابلیت اجرای نمایش را پیدا کرده است اما برای تجهیز آن از لحاظ نور و صندلی به 50 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد که همکاری همه نهادهای متولی را می طلبد.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی بیان کرد: دفتر مرکزی پنج شهرستان چالدران، شوط، ماکو، پلدشت و بازرگان با همکاری منطقه آزاد ماکو تا پایان مهر سال جاری در شهرستان ماکو راه اندازی می شود.
کاظمی با اشاره به اینکه راه اندازی انجمن هنرهای نمایشی در شهرستان هایی که فعالیت های نمایشی به علت کم بودن گروه های نمایشی در طول سال در آنها کم است هوشمندانه نیست، گفت: دفتر مرکزی شهرستان های اشنویه، سردشت و پیرانشهر برای پیگیری برنامه های نمایشی در شهرستان مهاباد دایر است.
وی اعلام کرد: دفتر تئاتر آئین سنتی و دفتر تئاتر خیابانی با هدف نگاه تخصصی و موضوع محور به هنرهای نمایشی طی سال جاری در آذربایجان غربی راه اندازی شده است.
به گزارش ایرنا انجمن هنرهای نمایشی شهرستان های ارومیه، خوی، میاندوآب، ماکو، نقده، ماکو، تکاب، مهاباد و بوکان در آذربایجان غربی فعالیت می کنند؛21 گروه نمایشی ثبت شده در آذربایجان غربی وجود دارد و ارومیه با 6 گروه و خوی با پنج گروه به ترتیب بیشترین گروه های نمایشی ثبت شده در این استان را به خود اختصاص داده اند.
تئاتر به عنوان دماسنج جامعه به چالش های مختلف اجتماعی حساسیت نشان می دهد و اهمیت وجود آن در جامعه به حدی است که تاثیرگذاری اش گاهی از سخنرانی های تربیتی بیشتر است زیرا از یک سو جوانان به هنرهای نمایشی گرایش دارند و از سوی دیگر تاثیرگذاری تئاتر با فراهم سازی زیرساخت ها افزایش می یابد.
7129/3072
** خبرنگار: توحید محمودپور ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.