دکتر علی افشانی که پزشک عمومی است، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: شعار روز جهانی قلب در سال جاری 'همه با هم برای سلامتی قلب' تعیین شده است زیرا بیماری های قلبی عروقی نخستین علت مرگ و میر در ایران و دنیا محسوب می شود.
وی با بیان اینکه سالانه مرگ 17.5 میلیون نفر از جمعیت جهان به علت بیماری های قلبی و عروقی است، افزود: طبق بررسی های انجام شده این رقم تا سال 2030 میلادی به 23 میلیون نفر می رسد.
وی با اشاره به هزینه بالای مراقبت از بیماری های قلبی عروقی، اظهار کرد: با کنترل برخی از عوامل خطری مانند مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی، بیماری های قلبی و عروقی قابل پیشگیری است.
دکتر افشانی با اشاره به برخی سیاست های اتحادیه جهانی قلب در اصلاح شیوه زندگی، افزود: این اتحادیه جهانی همه ساله با تکیه بر اصلاح شیوه زندگی، جامعه را نسبت به این بیماری حساس می کند.
وی مصرف غذاهای آماده و فست فودها را که اغلب حاوی شکر، چربی و نمک فراوان است، در بروز بیماری های قلبی و عروقی موثر دانست.
وی با بیان اینکه هر فرد باید روزانه پنج واحد میوه و سبزیجات مصرف کند، گفت: این مواد غذایی سرشار از ویتامین ها، فیبر و ریزمغذی هاست و نقش بسزایی در سلامت قلب دارد.
دکتر افشانی، ترک مصرف دخانیات، پویایی و فعالیت، محدود کردن تماشای تلویزیون، دوچرخه سواری، پیاده روی، کوهپیمایی، انجام معاینات دوره ای و سنجش مقدار فشار خون، کلسترول و قند خون، وزن و نمایه توده بدنی را از جمله مواردی عنوان کرد که با توجه و رعایت آن می توان به سلامت قلب کمک کرد.
وی بیان کرد: بیماری های ناشی از قلب، عروق مغز و عروق خونی به عنوان بیماری قلبی عروقی در نظر گرفته می شود و شایع ترین بیماری های قلبی عروقی شامل بیماری عروق کرونر قلب (مانند حمله های قلبی) و بیماری عروق مغزی (مانند سکته مغزی ) است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی اظهار کرد: اگر چهار عامل خطر مهم رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی، استعمال دخانیات و مصرف الکل کنترل شوند 80 درصد از مرگ های زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی قابل اجتناب است.
وی به شهروندان توصیه کرد که برای برای اطلاع از میزان خطر قلبی عروقی خود به نزدیک ترین مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت و خانه بهداشت محل سکونت خود مراجعه کنند.
به گزارش ایرنا، بیماری های قلبی اولین عامل مرگ و میر در دنیا، ایران و آذربایجان غربی است که به دلیل اهمیت این موضوع، روز 29 سپتامبر (هفتم مهرماه) به عنوان روز جهانی قلب در دنیا شناخته می شود.
8137/3072
** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.