رئیس اداره عمران وبهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته 11درصد از مساحت شهرهای آذربایجان غربی جزو بافت های فرسوده شهری است.

رسول عطایی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی ناپایداری، ریزدانگی و کم عرضی معابر(فشردگی) را سه شاخص بافت های فرسوده شهری اعلام کرد و گفت: از اوایل دهه ٨٠ بر اساس این سه شاخص و معیار سه هزار هکتار بافت فرسوده در 40شهر استان شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: شاخص ریزدانگی به بلوکهایی که بیش از50% آنها مساحتی کمتر از 200 مترمربع داشته باشد اطلاق می شود همچنین بلوکهایی که بیش از50% بناهای آن در مقابل حوادث طبیعی از جمله زلزله ناپایدار باشد به عنوان بلوک ناپایداری و نفوذناپذیری شاخصی است که بلوکهایی که بیش از50% معابرآن عرض کمتر از ٦متر  باشند اشاره دارد که اگر این سه شاخصه در یک بلوک شهری باشد آن قسمت شهر بافت فرسوده شناخته می شود.

وی با اشاره به اینکه به ترتیب ارومیه، خوی، سردشت، بوکان، میاندوآب و مهاباد بیشترین بافت های فرسوده استان را دارند افزود: بافت فرسوده شهرهای مذکور عمدتا در هسته مرکزی این شهرها واقع شده از جمله در شهر ارومیه محله های یورد شاهی، یددی درمان، بازارباش،عسگرآبادی، دلگشا، جارچی باشی، خیابان امام ومیدان مطهری، باکری، حافظ، امینی و قسمتی از خیابان کاشانی محدوده بافت فرسوده ارومیه محسوب می شوند.

عطایی گفت: دهه ٨٠ در شهر ارومیه ۴۱۷ هکتار بافت فرسوده شناسایی شده و در این مدت زمان نیز نوسازی و بهسازی در این بخش ها صورت گرفته ولی ما آمار دقیقی در این خصوص نداریم.

رئیس اداره عمران وبهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی،وظیفه بخش عمران و بهسازی شهری این اداره کل را تهیه طرحهای بهسازی و نوسازی شهری وکنترل و نظارت بر اجرای طرح های بهسازی، نوسازی و توانمندسازی سکونت های غیررسمی در راستای طرحهای مصوب،بررسی و ایجادهماهنگی بین بخشی با دستگاههای ذیربط،پیگیری و ترویج امر بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری در سطوح شهرداری ها- حمایتها و تشویقهای لازم ازساکنین، مالکین و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی وحمایت مالی از پایان نامه ها و پژوهشی دانشگاهی وتسهیلات بانکی عنوان کرد.

وی درادامه گفت: با توجه به وجود سه هزار هکتار بافت فرسوده در استان بهسازی و نوسازی این محدوده ها نیازمند تعامل، همکاری جدی  تمامی دستگاه های اجرایی ذیربط با شهرداریهای محل و جلب مشارکت مردمی است.

وی گفت: یکی از دلایل عمده عدم موفقیت اقدامات بهسازی، عدم وجود سیاستهای جامع و کلی در سطح ملی و جلب مشارکت ساکنان محله های بافت فرسوده است که در این رابطه به ناتوانی مالی ﺳﺎﮐﻨﯿﻦ، رکود ساخت و ساز در حال حاضر و عدم حمایتهای مالی جدی وﻋﺪم اﻃﻼع رﺳﺎﻧﯽ کافی می توان اشاره کرد.

رئیس اداره عمران وبهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی تدوین برنامه‌های تشویقی در بافت‌های فرسوده را یکی از راهکارهای مهم در این بخش دانست و گفت: دولت می‌تواند از طریق نظام بانکی امکان اعطای تسهیلات با سود پایین را به مردم فراهم سازد و خود نقش حمایتی و هدایتی ایفا کند.

عطایی اظهار کرد: در حال حاضر نرخ سود تسهیلات بافت فرسوده زیر18 درصد بوده که می توان عامل عدم استقبال مردم و مشکل فراروی نوسازی بافت های فرسوده بشمار آید لذا نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده باید کاهش یابد.

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به منابع مالی محدود دولت باید تلاش شود تا زمینه ورود و مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه های بافت فرسوده افزایش داد.

وی گفت: روند نوسازی و بهسازی بافت فرسوده در ارومیه رو به بهبود است اما اگر دستگاههای اجرایی مرتبط به صورت جزیره ای و براساس اولویت های خودشان فعالیت کنند روند نوسازی و بهسازی به صورت لاک پشتی پیش خواهد رفت.

عطایی اظهار کرد: فعالیت در حوزه نوسازی بافت فرسوده شهری از پیچیدگیهای خاصی در زمینه های اجتماعی،اقتصادی،جمعیتی،کالبدی و...داشته لذا فعالیت در این زمینه مستلزم مشارکت افراد و گروه های ذی نفع و ذی مسئولیت برای تحقق اهداف نوسازی است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.