به گزارش ایرنا، سید ابوالفضل رضوی شامگاه روز جمعه در شورای اداری ماکو از توابع آذربایجان غربی افزود: علت اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها، بیکاری است و مسئولان باید بیش از پیش به آن توجه کنند .
وی افزود: در این راستا با انعقاد تفاهم نامه با بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی، بنیاد برکت و صندوق کارآفرینی امید زمینه را برای اشتغال جوانان روستایی فراهم کرده ایم.
وی ادامه داد: در صورتی که منابع طبیعی زمین ها را به صورت شرکت های سهامی زراعی به مردم روستاها واگذار کند، این شرکت ها در روستاهای مرزی تسهیلات بدون بهره و در بقیه روستا ها تسهیلات با نرخ سه درصد دریافت می کنند.
وی با تاکید بر اینکه این تسهیلات دارای دوره تنفس 2 ساله و بازپرداخت چهار ساله است، افزود: استفاده بهینه از ظرفیت گردشگری، صنایع دستی کشاورزی و دامپروری روستاها ضروری است.
وی تصریح کرد: دستور شخص رئیس جمهوری تسریع در توسعه روستاها به ویزه در مناطق مرزی است زیرا روستائیان مرزبانان و نگهبانان کشور هستند و تقویت این مناطق در حقیقت تقویت نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی است .
فرماندار ماکو نیز در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از میزبانی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و هیئت همراه در این شهرستان افزود: دولت تدبیر و امید با وجود محدودیت های مالی، برنامه های مناسبی را در این منطقه اجرا کرده است .
شاهین علیزاده با اشاره به مشکل آب شرب 41 روستای ماکو اضافه کرد: راه اندازی یک مجتمع جدید برای آبرسانی به 25 روستای این شهرستان با 70 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده می تواند یکهزار و 44 خانوار را تحت پوشش قرار دهد.
وی در ادامه به مشکلات ماکو در حوزه بنیاد مسکن اشاره کرد و افزود: مطالعات طرح هادی در 84 روستا بالای 20 خانوار این شهرستان به اتمام رسیده اما تاکنون در 16 روستا اجرا شده است و در صورت اتمام مابقی روستاها پنج هزار خانوار روستائی از مزایای این طرح بهره مند می شوند.
وی افزود: درصد برخورداری شهرستان از اجرای طرح هادی روستائی کمتر از 20 درصد و بسیار پائین تر از متوسط استانی و ملی است.
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: روستاها در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، نقش محوری خود را در امر توسعه به اثبات رساندند.
عین اله شریف پور اضافه کرد: دولت در اواخر سال 95، لایحه ای تحت عنوان ایجاد اشتغال پایدار در عرصه روستایی با پیشنهاد برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی را به مجلس ارائه کرد که پس از طی فرآیندهای لازم در 14 تیر سال جاری مجلس به این لایحه دولت جواب مثبت داد.
وی با تاکید بر درون زایی و برون گرایی اقتصادی ادامه داد: افزایش تولید داخلی باید با توسعه صادرات غیر نفتی همراه باشد.
وی برای بهره مندی روستاییان از تسهیلات دولتی پیشنهاد کرد تا کارگروه اشتغال روستایی در فرمانداری ها به دبیری معاونت برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار و با حضور مسئولان ادارات تشکیل شود تا برنامه های متناسب با ظرفیت روستاها به عرصه تولید و اشتغال مورد بررسی قرار گیرد.
، امام جمعه ماکو نیز در این جلسه با تقدیر از حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در این خطه از ایران اسلامی افزود: روستاها نبض تبنده تولید و حیات جامعه هستند.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در خصوص اهمیت و جایگاه روستا و روستائیان اضافه کرد: تغییر نگرش حاکم بر اذهان مدیران و مردم نسبت به روستائیان، جذاب سازی فضای زندگی روستائی، نوسازی مناطق آسیب دیده و استفاده از ظرفیت رسانه های در معرفی ظرفیت های بالقوه روستاها از جمله راهکارهای استراتژیک برای توسعه روستاها می باشد .
حجت الاسلام و المسلمین ایوب رنجبری، امام جمعه ماکو نیز با بیان اینکه 32 درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند، اظهار کرد: دولتمردان باید از این ظرفیت بزرگ در راستای پاسخ به مطالبه های رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی بهره مند شوند.
شهرستان ماکو با 124 روستا در شمال آذربایجان غربی واقع شده است.
7132/3072
** خبرنگار: حمید قاسمی ** انتشار دهنده:علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.