به گزارش ایرنا، قربانعلی سعادت روز سه شنبه در جلسه انجمن کتابخانه های آذربایجان غربی افزود: باید زمینه و ابزار مشارکت مردمی را در امر توسعه کتاب خوانی فراهم کنیم زیرا این امر موجب جلب جوانان و کودکان به محیط های فرهنگی می شود و انتظار ما را از گرایش کودکان و نوجوانان به سمت مطالعه برآورده می کند.
وی ادامه داد: ساکنان مناطق حاشیه نشین نیز تمایل بسیاری به امر کتاب خوانی و مطالعه دارند و باید قرائت خانه های مجهز به کتاب را در این محیط ها راه اندازی کنیم.
وی اضافه کرد: شهرداری موظف است تا فرهنگسراها و قرانت خانه های خود را در نقاط مختلف شهری به کتابخانه مجهز کند تا نقش خود را در ارتقای فرهنگ مطالعه ایفا کرده باشد.
استاندار آذربایجان غربی گفت: مناطق روستایی نیز که از محیط شهری و امکانات گسترده آن دور هستند باید دارای امکانات مناسبی شوند که استفاده از ظرفیت اتوبوس های سیار مجهز به کتابخانه در این راستا می تواند کارگشا باشد.
حجت الاسلام محمدباقر کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در بخش روستاهای دوستدار کتاب جزو 10 استان برتر کشور است، اظهار کرد: با حمایت های دولت تدبیر و امید از بخش فرهنگ، این استان پیشرفت چشمگیری را در توسعه فرهنگی داشته به طوری که در سال گذشته 206 عنوان کتاب مجوز انتشار گرفته و 170 عنوان نیز به چاپ رسیده است.
وی ادامه داد: 870 نویسنده در استان شناسایی شده که 158 نفر از آنها در خانه کتاب کشور عضو هستند و این نشان از پیشرفت بالای آذربایجان غربی در پرورش و حمایت از ناشران و نویسندگان و به تبع آن حمایت از فرهنگ است.
وی افزود: آذربایجان غربی ظرفیت بالایی را در تبدیل شدن به پایتخت کتاب دارد و رسیدن به این هدف نیازمند انسجام و اتحاد مدیران و مسئولان ارشد استانی است.
علی فیروز مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی نیز با اشاره به وجود 68 کتابخانه عمومی در استان گفت: 14 مورد از کتابخانه ها در شهرستان ارومیه واقع شده است.
وی ادامه داد: محل احداث 25 کتابخانه جدید نیز در تمامی شهرستان های استان مشخص شده است و نیاز داریم تا اعتباراتی به این بخش ها اختصاص یابد و با برآوردهای اولیه حدود 180 میلیارد ریال اعتبار برای احداث این کتابخانه ها لازم است.
گفتنی است تسریع در روند احداث و تخصیص اعتبارات لازم برای 25 کتابخانه در آذربایجان غربی، تامین اعتبارات لازم برای خرید آثار مولفان و خرید دستگاه آفت زدا و راه اندازی انجمن خیرین کتابخانه ساز در استان از مصوبات این جلسه بود.
*** برگزاری مراسم تجلیل از ناشران و اهالی قلم آذربایجان غربی در ارومیه
صابر رضایی یکی از اهالی قلم و نویسنده استانی در این مراسم گفت: توجه به نویسندگان و حمایت از آثار آنها یکی از مطالبات اصلی فعالان این حوزه است که نیازمند توجه مسئولان استانی و کشوری در این خصوص هستیم.
علی خلخالی یکی دیگر از نویسندگان این استان حمایت از نشریات و روزنامه های فعال این استان را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: باید بتوانیم با حمایت از ناشران ، تولید، چاپ و توسعه نشریات استانی را در اولویت برنامه های مسئولین قرار دهیم تا هم ناشر و هم نویسنده جذب این فرهنگ و حوزه شود.
بهرام اسدی نویسنده آذری زبان در این جلسه با اشاره به اهمیت تاریخ آذربایجان بیان کرد: نویسندگان بسیاری در رابطه با تاریخ آذربایجان و فرهنگ اصیل آذری فعالیت می کنند و باید با حمایت از بنیاد ملی فرهنگ و هنر و ادب آذربایجان از فعالان این بخش حمایت کنیم.
استاندار آذربایجان غربی در پاسخ به این درخواست ها اظهار کرد: کسانی که در مورد تاریخ آذربایجان و دفاع مقدس و هر بخش فرهنگی در این استان فعالیت می کنند مورد حمایت دولت هستند تا بتوانیم فرهنگ اصیل کتاب و کتاب خوانی را در بین جوانان و جامعه رواج دهیم.
قربانعلی سعادت ادامه داد: باید کتاب خوانی را از همان آغاز در بین کودکان رواج دهیم تا این امر به یک فرهنگ جدا نشدنی در بین جوانان و آینده سازان این مملکت تبدیل شود.
به گزارش ایرنا در پایان این مراسم از 30 نویسنده و ناشر نمونه استانی تجلیل شد.
آذربایجان غربی دارای 68 کتابخانه عمومی است که 14 مورد از آنها در شهرستان ارومیه واقع است.
کتابخانه مرکزی ارومیه با 9 هزار و 200 نفر که 15.5 درصد کل اعضای کتابخانه های عمومی استان را شامل می شود، رکورددار بیشترین عضو در کتابخانه های عمومی استان است.
8135/ 2093 ** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.