کامران حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برای تحقق اهداف سازمانی و ادامه روند آمار برداری دوزیستان و برنامه ریزی برای گونه های سمندرکردستانی استان، منطقه ارتفاعات اشکوتان و قلات شاه را که یکی از زیستگاه های مهم در مهاباد است را مورد پایش و آمار برداری قرار دادند.
وی اضافه کرد: در این پایش و طی مسافت حدود یک کیلومتر از جویبارهای منطقه بیش از 50 سمندر نر و ماده کردستانی سرشماری شد که بعد از جمع‌آوری آمار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت از این سمندرها توسط سازمان مرکزی و اداره نظارت بر حیات وحش استان انجام می گیرد.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در حاشیه پایش سمندر کردستانی به خبرنگار ایرنا، گفت: مستند سمندرها به منظور اطلاع رسانی و آگاه سازی جوامع محلی در این استان ساخته می شود.
امید یوسفی هدف از ساخت مستند سمندرها را آگاه ساختن جوامع بومی از وضع سمندرهای ایران عنوان کرد و افزود: ناآگاهی جوامع بومی و محلی از وضع سمندرهای ایران باعث کاهش جمعیت این گونه جانوری شده و بنابراین آموزش و اطلاع‌رسانی می تواند در حفاظت بیشتر از این گونه های ارزشمند نقش مثبت داشته باشد.
به گزارش ایرنا، سمندر کردستانی از راسته دوزیستان دمدار و خانواده سالاماندریده(سمندرها) بوده که از این جنس Neurergus ' ' سه گونه در ایران وجود دارد که این گونه در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به شدت در معرض خطر انقراض طبقه بندی شده و زیستگاه آن چشمه سارها، جویبارها و آب های روان و زلال است.
در سال های اخیر عمده‌ترین تهدیدها خشکسالی، گرمایش جهانی، آلودگی آب توسط کودهای شیمیایی، سموم کشاورزی ، تخریب و تغییر وضعیت چشمه‌ها، برکه‌هایی است که برای مصارف کشاورزی و دامداری توسط روستائیان، کشاورزان و دامداران صورت می‌گیرد.
برای نخستین بار سمندر کردستانی در مناطق سردشت شناسایی و به دنبال آن زیستگاه های دیگر این گونه جانوری در منطقه ساردکوهستان در شهرستان بوکان شناسایی شد.
این گونه جانوری در مناطق کردستان و کرمانشاه نیز شناسایی شده است.
شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعیت در جنوب استان آذربایجان غربی قرار دارد.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
7510/3093**خبرنگار: محمد ادیب**انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.