به گزارش ایرنا هوشنگ عطاپور روز یکشنبه در جلسه کارگروه پیشگیری از طلاق در آذربایجان غربی افزود: پس از حاشیه نشینی و اعتیاد، طلاق سومین آسیب اجتماعی مهم در استان به شمار می رود و ما در صدد هستیم که با برنامه ریزی مناسب، روند افزایشی این آسیب اجتماعی را در سریع ترین زمان ممکن متوقف کنیم.
وی اضافه کرد: ایجاد زمینه برای تلاش همگانی در دستگاه های دولتی، بخش خصوصی، سازمان های مردم نهاد و همچنین خانواده ها در راستای افزایش مهارت های زندگی، کاهش طلاق و افزایش میزان ازدواج از جمله بخش های مهم این سند است.
وی اظهار کرد: تا 15 سال گذشته روند افزایشی طلاق را در آذربایجان غربی شاهد نبودیم ولی در 15سال اخیر، وقوع طلاق سال به سال افزایش یافته و روند ازدواج نیز با کاهش مواجه شده است.
وی ادامه داد: این روند تا حدی پیش رفته که در برخی از شهرستان ها، وضع طلاق به صورت بحرانی درآمده است و باید طرح های پیشگیرانه و مقابله ای در استان و شهرستان های مختلف به اجرا درآید.
مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در پژوهش های انجام شده علل رفتاری به ویژه رفتار زوجین و در برخی موارد خانواده طرفین، عامل بروز طلاق است، بیان کرد: این عامل قابل پیشگیری و مقابله از طریق آموزش بوده و در این راستا، آموزش های پیش از ازدواج، دوران نوجوانی و جوانی و همچنین آموزش های دانشگاهی بسیار موثر است.
عطاپور تاکید کرد: همراهی همه دستگاه های عضو کارگروه و دیگر ادارات استانی در راستای اجرای این سند ضروری است و باید با همه توان در راستای کاهش این معضل اجتماعی در استان بکوشیم تا در آینده نزدیک شاهد موفقیت نسبی در این خصوص باشیم.
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی که مسئولیت تدوین اولیه این سند را بر عهده دارد، نیز در این جلسه گفت: سند پیشگیری از طلاق با استناد به قوانین بالادستی و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص تحکیم بنیان خانواده طراحی شده است.
پروین محمدپوری افزود: آموزش، مشاوره، مداخله و فعالیت های پژوهشی در خصوص طلاق، بخش های مختلف این سند را تشکیل می دهد.
وی اضافه کرد: طلاق از عوامل مهم افزایش مددجویان و هزینه های بهزیستی است و ما به دنبال کاهش این آسیب اجتماعی هستیم که امیدواریم همه دستگاه های اجرایی و فرهنگی نیز در این خصوص اهتمام بیشتری داشته باشند.
عباس کاظم زاده، معاون آمار و انفورماتیک ثبت احوال آذربایجان غربی نیز در این جلسه با ارائه آماری در خصوص طلاق در استان اظهار کرد: بین سال های 90 تا 95 تعداد طلاق های ثبت شده از چهار هزار و 854 مورد به 6 هزار و 681 مورد، نرخ طلاق از 1.6 در هر هزار نفر به 2 مورد در هر هزار نفر و تعداد طلاق به ازدواج از یک طلاق به ازای 7.9 به یک طلاق به ازای پنج ازدواج رسیده است.
به گزارش ایرنا، در این جلسه در خصوص مفاد سند پیشگیری از طلاق بحث و تبادل نظر شد.
طلاق از جمله آسیب های اجتماعی در کشور و آذربایجان غربی است که در دهه گذشته با روند افزایش روبرو بوده و در سال گذشته بیش از 6 هزار و 600 مورد طلاق تنها در آذربایجان غربی ثبت شده است.
2093/3072
** خبرنگار: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.