به گزارش ایرنا، جمعیت 80 میلیونی ایران اسلامی را می توان در قالب قشرهای مختلف مورد توجه و بررسی قرار داد که در میان آنها، بانوان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین قشرهای جامعه خودنمایی می کند؛ قشر تاثیرگذاری که در بسیاری از کشورهای جهان با وجود دارا بودن دست کم نیمی از جمعیت، زیر سایه نیم دیگر فعالیت کرده اند.
طبق آمار سرشماری سال گذشته، ایران دارای 79 میلیون و 926 هزار نفر جمعیت بوده که از این تعداد 39 میلیون و 428 هزار نفر معادل 49.33 درصد را بانوان تشکیل می دهد اما سهم و اثرگذاری بانوان در جامعه امروز به اندازه سهم جمعیتی آنان نیست.
به منظور بررسی نقش بانوان در تحولات اجتماعی و سیاسی و به ویژه انتخابات و همچنین مطالبه های این قشر از منتخبان انتخابات پیش رو، تعدادی از بانوان فعال شهر ارومیه و صاحب نظران این حوزه در ایرنا آذربایجان غربی حاضر شدند.
مجال گفت و گو با این کارشناسان در میزگردی با عنوان ' نقش زنان در انتخابات پیش رو' فرصتی برای مرور وضعیت فعلی مشارکت های بانوان در عرصه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و رویکرد دولت دکتر روحانی نسبت به زنان را پیش رو می گذارد.

** بانوی فعال اقتصادی: بانوان سهم عمده ای در تصمیم گیری های اجتماعی دارند
فاطمه قنبرپور به عنوان یکی از بانوان فعال در حوزه اقتصادی در این میزگرد با اشاره به اینکه بانوان در جامعه اسلامی همواره نقش های اساسی ایفا کرده اند، گفت: این قشر فعال در پیروزی انقلاب اسلامی، پشتیبانی از رزمندگان در دوران دفاع مقدس، دوران سازندگی و پس از آن همواره نقش خود را به خوبی در راستای اعتلای نظام ایفا کرده اند و همچنان نیز در صحنه هستند.
وی با اشاره به اینکه از مدت ها پیش در خصوص سهم 50 درصدی بانوان در کشور صحبت می شود، افزود: نگاه به تاریخ فعالیت های اجتماعی بانوان و همچنین نقش آنان در خانواده به ویژه در 2 دهه گذشته نشان می دهد که بانوان نقش بیش از 80 درصدی در تحولات اجتماعی و سیاسی دارند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به ارتقای شعور سیاسی بانوان و توجه آنان به مطالبه های مدنی خاص این قشر، نامزدهای انتخاباتی در حوزه های مجلس، شوراها و حتی ریاست جمهوری اهتمام ویژه ای به کسب آرای قشر بانوان دارند و این را می توان نشانه ای برای فعال بودن این قشر دانست.
وی ادامه داد: امروزه بانوان ضمن فعالیت های انتخابات در ستادهای مختلف تبلیغاتی، سخنرانی های تاثیرگذاری نیز انجام می دهند که در برخی اوقات نمی توان از کنار آن به راحتی گذشت.
این فعال اقتصادی یکی از مهمترین مشکلات ایجاد شده برای بانوان را دیده نشدن این قشر توسط مدیران در عرصه های مختلف و واگذار نکردن مسئولیت های مهم کشوری به زنان در کشور دانست و گفت: بانوان ثابت کرده اند که مسئولیت های مختلف را به طور همزمان می توانند پاسخگو باشند ولی تاکنون نتوانسته اند مورد اعتماد مدیران قرار گیرند و امید می رود که این اعتماد در دوره آتی ریاست جمهوری ایجاد شود.
قنبرپور، نبود فعالیت رسانه ای موثر در خصوص تبیین نقش بانوان و نیازهای آنان در جامعه را از مهمترین مشکلات بی توجهی به این قشر در کشور برشمرد و بیان کرد: در حال حاضر بانوان توانمند زیادی در حوزه تولید، تجارت و حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور حضور دارد که به دلیل حضور نیافتن در فضای رسانه ای، ناشناخته مانده اند.
وی با ابراز خرسندی از حضور بیشتر بانوان در مجلس دهم نسبت به گذشته، افزود: شعارهای زیادی در دولت های مختلف در خصوص بانوان داده شده است اما به جز برخی حرکت های موثر در دولت یازدهم، سایر دولت ها بانوان را به سمت ناامیدی سوق داده اند.
وی یادآوری کرد: تنها در دوره های هفتم، هشتم و یازدهم ریاست جمهوری به موضوع مدیریت زنان توجه شد و در دولت های نهم و دهم این امر مورد بی مهری قرار گرفت.
قنبرپور تاکید کرد: با وجود همه کاستی ها وضعیت فعالیت های بانوان در کشور از بسیاری از کشورهای منطقه بهتر است و امیدواریم با توجه بیشتر در سال های آینده، کاستی های این بخش روز به روز کمتر شود.

** مدیرکل امور بانوان استانداری: انگاره های مدیریتی مردانه مانع استفاده از توانمندی بانوان شده است
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه سوگیری های جنسیتی و انگاره های مردانه موجود در جامعه موجب جلوگیری از استفاده کامل و بهینه از ظرفیت بانوان در جامعه امروز شده است، گفت: در حال حاضر شاهد رشد مشارکت سیاسی، حضور بانوان در مجلس و ثبت نام قابل توجه این قشر در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هستیم ولی این روند با ایده آل های لازم در این خصوص فاصله زیادی دارد.
شهلا تاجفر افزود: در حال حاضر تصمیم گیری هایی که در خصوص قشر بانوان در جامعه انجام می گیرد، مردانه است و نمایندگان مجلس، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و بسیاری از مدیریت ها که از اکثریت مردان تشکیل شده، قوانینی را در خصوص نیازهای بانوان و مطالبه های آنان تصویب می کنند که نمی تواند کارساز باشد.
وی اضافه کرد: مهمترین مطالبه بانوان از مسئولان در جامعه امروز کشور، اختصاص مدیریت در بخش های مختلف به ویژه حوزه های مرتبط به بانوان است که می تواند در تصمیم سازی ها و انجام بهتر این تصمیم ها موثر باشد.
وی با اشاره به اینکه در جامعه امروز ایران، بانوان تاثیر کامل و انکارناپذیری در روند فعالیت های اجتماعی و سیاسی کشور دارند، اظهار کرد: جامعه امروز ایران، مردسالار است ولی تاثیرگذاری فکری بانوان در جامعه را نمی توان انکار کرد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه در دین مبین اسلام، سابقه حضور بانوان در فعالیت های اجتماعی و سیاسی بسیار روشن و افتخار آمیز است، ادامه داد: حضرت زهرا (س)، حضرت زینب کبری (س) و حضرت خدیجه (س) از جمله بانوانی بودند که تاثیر بسیار زیادی در جامعه آن روز صدر اسلام داشتند که آوازه این تاثیرات پس از 14 قرن نیز وجود دارد.
تاجفر بیان کرد: حضرت زهرا (س) مدیر سیاسی زمان خود بود و حضرت زینب (س) نیز حضور بارزی در واقعه های صدر اسلام به ویژه حین و پس از واقعه کربلا داشت که در تداوم روند توسعه اسلام در دنیا بسیار موثر بود.
وی گفت: حضرت خدیجه (س) نیز ضمن فعالیت های اقتصادی، در کنار پیامبر بزرگوار اسلام (ص) بود و از اثرگذارترین افراد در تثبیت دین مبین اسلام و ترویج این دین الهی به شمار می رود.
وی افزود: در تاریخ نظام مقدس جمهوری اسلامی و مبارزات پیش از آن نیز بانوان ایرانی اثرگذاری لازم را داشتند به طوری که علاوه بر نقش قابل توجه در نهضت مشروطه، نقش های زیادی نیز در حرکت های انقلابی در مقابل طاغوت قاجار و پهلوی ایفا و زمینه شکست نظام ستمشاهی را فراهم کردند.
وی با تاکید بر اینکه بانوان و دختران در سال های گذشته با حضور موثر خود سهم این قشر را در حوزه های علمی در کشور بالا برده اند، اضافه کرد: با این وجود، هنوز فرصت و ظرفیت کافی برای استفاده از توان علمی و اجرایی بانوان در کشور ایجاد نشده ولی ما امیدوار به بهبود این وضعیت هستیم زیرا با تلاش ویژه دولت، این روند روز به روز بهتر می شود.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی، اقدامات دولت یازدهم در توجه به بانوان را اقداماتی کم نظیر عنوان کرد و ادامه داد: در این دولت برخی از اقداماتی که در دولت های گذشته مغفول مانده بود، به سرانجام رسید که از مهمترین آنان می توان به کمک دولت به بانوان شاغل در راستای رسیدگی به خانواده در کنار انجام وظیفه دولتی، اجرای طرح های پارک بانوان اشاره کرد.

** ناامیدی بانوان از دریافت سهم در حوزه های مدیریتی زمینه ساز بی توجهی این قشر به تحولات اجتماعی است
مدرس دانشگاه نیز در این میزگرد با تاکید بر اینکه بانوان هنوز سهم خود را در حوزه های مدیریتی در کشور دریافت نکرده اند، گفت: با این وجود این قشر پا به پای مردان در جامعه حضور دارند ولی به خاطر دریافت نکردن سهم لازم به تحولات اجتماعی بی توجه شده اند.
نسیم زهرایی اضافه کرد: با وجود سهم 50 درصدی بانوان از جمعیت کشور، میزان تاثیرگذاری این قشر در تحولات اجتماعی به ویژه موضوع انتخابات بسیار کمتر است و آنان در بیشتر موارد از مردان خانواده خود تاثیر می پذیرند.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه مدیران تصمیم ساز و تصمیم گیر باید توجه جدی و عملی به ظرفیت های بانوان باشد و حق زنان و دختران باید در حوزه های مختلف به خوبی ادا شود.
مدرس دانشگاه های ارومیه در رشته علوم ارتباطات اجتماعی یکی از مهمترین ابزارهای ارتقای سهم بانوان در جامعه را رسانه ها عنوان کرد و ادامه داد: رسانه ها باید وظیفه خود را در تبیین ظرفیت و توانمندی بانوان و همچنین نیازهای اساسی این قشر بازگو کنند تا این ظرفیت برای مدیران نیز یادآوری شود.
زهرایی گفت: بانوان با مدیریت فضای خانواده در کنار برخی فعالیت های اجتماعی، درس خود را در حوزه های مدیریتی به خوبی پس داده اند و این امر می تواند مورد توجه مسئولان دستگاه های اجرایی مختلف باشد تا از ظرفیت بالقوه بانوان و تبدیل آن به ظرفیت بالفعل بهره ببرند.
وی توسعه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را یکی از مهمترین زمینه ها برای اثبات توانمندی های بانوان در عرصه های مختلف دانست و افزود: این شبکه ها موجب شده است تا بانوان با راه اندازی کسب و کارهای مختلف، بهتر دیده شوند و توانمندی های آنان بیش از پیش آشکار شود.
وی اضافه کرد: موضوع بانوان و ارائه جایگاه های مدیریتی به آنان در اولویت های پایین مدیران قرار دارد و ارتقای این امر نیز نگاه ویژه مدیران را می طلبد.
به گزارش ایرنا و بر اساس جمع بندی مطالب این میزگرد، هرچند در دولت یازدهم روند مناسبی در توجه به بانوان به ویژه در حوزه های مدیریتی و اجرایی صورت گرفته ولی هنوز مهمترین مطالبه این قشر از مدیران بلندپایه و منتخبان ملت در مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و حتی مدیریت های شهری، کسب سهم بیشتر در مناصب مدیریتی است که باید پس از گذشت چهار دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی محقق شود تا بتوان زمینه های توسعه بیشتر کشور را نیز فراهم کرد.
زمینه حضور زنان در سطوح مدیریتی و مسئولیت‌های مدنی در حالی در دوره اول ریاست جمهوری دکتر روحانی مورد اذعان کارشناسان و مردم قرار گرفته که افزایش 10 درصدی مدیریت زنان در برنامه ششم توسعه کشور پیش بینی شده است.
بر این اساس دکتر روحانی به وعده‌های انتخاباتی خود درباره حضور زنان و ارتقای آنان در پست‌های بالای دولت عمل کرده است اما توجه دولت به زنان در افزایش مسئولیت های اجرایی آنان خلاصه نمی شود و در زمینه های مختلف از جمله حمایت از زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی آنان مورد ارزیابی قرار می گیرد که در دولت یازدهم مورد توجه جدی قرار گرفته است.
2093/3072
** گزارش از: صابر چهرقانی ** انتشاردهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.