به گزارش ایرنا علی مراد اکبری روز دوشنبه در جلسه بررسی مشکلات بخش کشاورزی شهرستان چالدران با اشاره به اینکه اجرای طرح های آبیاری تحت فشار به این میزان در تاریخ کشور بی سابقه است، افزود: 550 هزار هکتار از این زمین‌ها در مناطق خوزستان و ایلام، 400 هزار هکتار در حوزه رودخانه‌های مرکزی و مرزی، 50 هزار هکتار در دشت سیستان و بلوچستان و سایر دشت‌های کشور در حال اجراست.
وی ادامه داد: تجهیز شبکه های نوین آبیاری تحت فشار در سال جاری با اعتباری بالغ بر 24 میلیارد ریال در بیش از ۲۲۰ هزار هکتار زمین کشاورزی آغاز شده که این عملیات با پیشرفت فیزیکی 27 درصدی در حال انجام ‌است.
وی اضافه کرد: در چهار سال مدیریت دولت تدبیر و امید، سالانه بیش از ۴۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده است.
معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: بیش از 62 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی نیز در حال تجهیز به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار است که جهت اجرای این طرح ها بیش از 15 هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده ایم.
اکبری اضافه کرد: تاکنون بیش از سه هزار و 400 میلیارد ریال از کل این اعتبار جذب شده است.
وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید با برنامه ریزی و تخصیص به موقع اعتبارات گام های مهمی در صرفه جویی آب کشاورزی در کشور برداشته است.
معاون امور مجلس وزارت جهادکشاورزی نیز در این جلسه گفت: دولت تدبیر و امید با انجام برنامه‌ریزی دقیق و اتکا به توان داخلی کشور توانست با رشد مثبت بیش از 50 هزار میلیارد ریالی در تراز تجاری بخش کشاورزی موفقیت ارزنده ای کسب کند.
وی افزود: در دولت تدبیر و امید جهت توانمندسازی مراکز دهستان سراسر کشور بیش از 10 هزار کارشناس ناظر ‌در پهنه های کشاورزی کشور جذب و به کارگیری شده است.
وی اضافه کرد: بیش از 50 هزار میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات بانکی جهت تجهیز مکانیزاسیون کشاورزی به کشاورزان تخصیص یافته و محدویتی در خرید ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی وجود ندارد.
به گزارش ایرنا اجرای سامانه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی پس از انقلاب اسلامی شروع شد اما روند اجرایی آن با تخصیص اعتبارات خاص در دولت یازدهم سرعت پیدا کرد.
در هر هکتار از اراضی کشاورزی که از سامانه های نوین آبیاری استفاده شود می توان شاهد صرفه جویی چهار هزار و 700 متر مکعبی در مصرف آب بود و در زمین هایی که از آب های زیرزمینی استفاده می شود با اجرایی شدن سامانه های نوین آبیاری حدود 25 درصد کاهش مصرف انرژی رخ می دهد.
طبق تصمیم مجلس و وزارت جهاد کشاورزی در 10 سال آینده باید سالانه 400 هزار هکتار از اراضی آبی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شوند.
آذربایجان غربی دارای 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که 90 درصد منابع آبی استان در این اراضی مصرف می شود و شهرستان چالدران یکی از شهرستان های محروم آذربایجان غربی است که 50 هزار نفر جمعیت دارد.
8135/ 2093** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.