آتوسا مولوی:«‌پوپولیسم »واژه ای است که این روزها بسیار میشنویم حتی از خود پوپولیست ها در لغت به معنی عوام گرایانه است اما ساده انگاری است اگر تصور کنیم که کلمه تنها کلمه است و به بار معنایی که در پسش است بی اعتنا باشیم و ساده انگارانه تر این است که فکر کنیم پوپولیسم و ترشحات متعفنش از ما به دورند و خانه ،دوستان،اطرافیان وحتی خود ما در امانیم.
پوپولیسم و پوپولیست ها از ابتدای تاریخ بوده اند حتی وقتی نامی نداشتند. سرعت تکثیرشان با سرعت تکثیر باکتری ها برابری می‌کند و سرعت نفوذشان با سرعت پخش مونو اکسید کربن. کافی است چرخی در کانالهای تلویزیونی و صفحات اینترنت بزنید و ببینید که در همه ی جهان هستند هر جا که قدرت و شبه قدرتی هست نام آنها میدرخشد.
آنها را چگونه بشناسیم؟
۱-وعده های کوتاه مدت سریع بدون هیچ پشتوانه و برنامه ریزی،آنها اعتقاد دارند که هرچه وعده ها بزرگتر و زمان سررسیدشان کوتاه تر در جامعه عوام اثر بخش تر است و اتفاقا درست فکر میکنند.
۲-آنها خود را منجی توده معرفی میکنند و میگویند که آمده اند دست مردم را بگیرند و به حقی که از مردم سالها دریغ شده برسانند.
۳-کلا آنها به برنامه به مدرک به سند به خرد و عقل به هرچیزی که به تفکر و تحقیق و تلاش نیاز دارد اعتقاد ندارند آنها روی هوا و روی اینکه توده چه دوست دارد بشنود صحبت میکنند.
۴-آنها شما را یاد بیل مکانیکی می‌اندازند انرژی عجیبشان برای تخریب و یکسان سازی همه چیز را با خاک یکسان میکند آنها به مردم قول میدهند نخبگان،کارآفرین ها ،تلاشگران عرصه های مختلف،مستضعفین،قشر کم در آمد همه یکی شوند همه به اندازه هم در جامعه سهم داشته باشند و اگر قرار به سهم بیشتر است حق مستضعفین است نظر آنها بر این است که چون قشر کم در آمد هرگز نمی‌تواند در حد نخبه ها و استعدادها در جامعه حاضر شود پس نخبه کشی کنیم تا آب در دل بقیه تکان نخورد.
۵-کنترل هیجانات در پوپولیست ها بسیار پایین است،بسیاری غریزی و دریده عمل میکنند دربین آنها یک مثل رایج است«عربده مرد به از ادب اوست»آنها عربده میکشند،توهین میکنند،آداب صحیح را به اسم مردمی بودن زیر پا می‌گذارند و کوچک‌ترین مسأله ای را تبدیل به جار و جنجال اساسی میکنند و شروع به بی‌ادبی و دریدگی میکنند حتی اطرافیان خودشان را زیر پا میگذارند. بله!کنترل عواطف در این موجودات زیر صفر است.
۶-دو ویژگی عجیب و استعداد ویژه دارند دارند ۱-گل آلود کردن وضعیت موجود۲-بهره برداری از آبهای گل آلود
نگاهی به دوروبرتان کنید هرجا بدبختی،مشکل ،درگیری هست یکی از آنها هم در صحنه حضور دارد
۷-گول ظاهرشان را نخورید آنها خنگ هاب مکارند و با توجه به هر جامعه ای نقاب جدید و مناسب می‌زنند.
۸-نگاهی به سوابقشان کنید در پشت سرشان بسیار خرابی و ویرانی به جا گذاشته اند.
۹-آنها خیلی بیشتر از خود مردم دلواپس مردم اند و همیشه در جیبشان لیستی از دشمنان جدید، قدیم ،واقعی و خیالی و توطئه هایشان محض روز مبادا دارند.
محیط مناسب رشد پوپولیست ها کجاست؟
همه جا!اما فقر اقتصادی،فقر فرهنگی,جامعه ای که بالغ رشد یافته و شناخت و خرد کافی ندارد محیط حاصلخیز آنهاست.
با آنها چه کنیم؟
۱-قبل از هرچیز باور داشته باشیم که همه جا هستند و آنکه یک دستش را به سمت مردم دراز کرده دست دیگر پنهانش آماده دست درازی است.
۲-ساده لوح نباشید! هیچ راه حل سریعی برای رسیدن به مدینه فاضله نیست و حتی اگر باشد روی ویرانی نمیتوان خانه ساخت.
۳-آگاه باشید،تعمق کنید،در هر جایگاه با هر میزان تحصیلات با هر شغلی با بالغ درونیتان منطقی مشورت کنید.

در مقابله با پوپولیست ها همین را بگویم پیشگیری بهتر از درمان است پس خطرشان را خیلی جدی بگیرید آن ها وقتی که می‌آیند دیگر سخت است برگشتن به روزهای ادب و خویشتنداری ،وقتی که در راس امور قرار میگیرند،گستاخی،بی اعتمادی ،نا امنی،تهمت و افترا بیش از همیشه در جامعه رواج می‌گیرد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 644557
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.