نادر صفرزاده عصر دوشنبه در آئین افتتاح جشنواره و نمایشگاه فرش دستباف تکاب افزود: افزایش سقف قالیبافان بیمه شده به ویژه در مناطق محروم و روستاها باید در دستور کار دستگاه های متولی قرار گیرد.
وی بیان کرد: فرش دستباف و صنایع دستی یکی از محورهای توسعه تکاب است که در برنامه های اقتصاد مقاومتی نیز به آن به صورت ویژه توجه شده است.
صفرزاده اظهار کرد: امیدواریم مصوبات کارگروه اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان غربی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب شده تا زمینه توسعه شهرستان تکاب بر این اساس فراهم شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در این جشنواره گفت: برند (نام تجاری) فرش دستباف افشار تکاب ثبت ملی شده و مقدمات ثبت جهانی این نام تجاری نیز فراهم شده است.
جعفرصادق اسکندری افزود: برای حمایت از هنر- صنعت فرش دستباف به زودی انجمن تخصصی و صندوق حمایت از تولیدکنندگان فرش دستباف آذربایجان غربی راه اندازی می شود.
وی همچنین بیان کرد: برای معرفی هرچه بیشتر فرش دستباف افشار تکاب، هفته فرهنگی فرش تکاب با حضور تجار و بازرگانان و فعالان حوزه فرش دستباف امسال در تهران برگزار خواهد شد.
وی اظهار کرد: درحال حاضر از مجموع 17 هزار قالیباف بیمه شده در آذربایجان غربی کمتر از یکهزار نفر در تکاب فعال هستند و تلاش می کنیم تعدا قالیبافان بیمه شده در تکاب امسال افزایش یابد.
فرماندار تکاب نیز در این جشنواره گفت: از ظرفیت ها و استعداد های شهرستان تکاب در زمینه فرش دستباف به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید و اشتغال بیش از پیش استفاده می کنیم.
ایرج ثقفی افزود: با توجه به ویژگی ها و کیفیت منحصر بفرد فرش دستباف افشار تکاب، معرفی این هنر- صنعت لازم و ضروری است.
وی ادامه داد: باید زمینه ای فراهم شود تا فرش دستباف تکاب از رکود خارج شود.
فرماندار تکاب گفت: بهبود وضعیت تولید و صادرات فرش دستباف تکاب می تواند گام بزرگی برای ایجاد اشتغال در تکاب باشد و به این منظور بیمه قالیبافان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
ثقفی اضافه کرد: برگزاری جشنواره ملی فرش دستباف آغازی برای حرکت به سوی توسعه پایدار تکاب بر مبنای ظرفیت های محلی محسوب می شود.
مشاور جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز در این جشنواره گفت: برنامه ریزی های دستگاه های اجرایی برای توسعه صنعت فرش دستباف تکاب باید بر اساس توانمند سازی خرید فرش دستباف توسط اقشار مردم شکل بگیرد.
مجید فرخی افزود: تحول در حوزه فرش دستباف زمینه ساز تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی در تکاب و توسعه این شهرستان بر محور تولید و اشتغال است.
وی ادامه داد: ایجاد بازار های مناسب برای عرضه فرش دستباف تکاب یکی از راهکارهای توسعه و رونق این ظرفیت بالقوه تکاب است و تامین منابع مالی برای توسعه حوزه فرش دستباف تکاب نیز مورد توجه قرار گرفته است.
همچنین در این جشنواره از چند تن از فعالان عرصه فرش دستباف تکاب تجلیل شد.
نخستین جشنواره ملی اقتصاد مقاومتی فرش دستباف افشار تکاب عصر امروز/دوشنبه/ با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری و نمایندگان مجلس آغاز به کار کرد.
نمایشگاه فرش دستباف افشار تکاب نیز با حضور معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی، نمایندگان مجلس و فرماندار تکاب افتتاح شد.
فرش دستباف تکاب با نام محلی فرش 'آهنین افشار' به دلیل استحکام، کیفیت و زیبایی داری شهرت جهانی بوده و فرش دستباف تولید شده در تکاب به بازارهای جهانی از جمله کشورهایی مانند آلمان و دانمارک صادر می شود.
شهرستان تکاب با 78 هزار نفر جمعیت در جنوب استان آذربایجان غربی واقع شده است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
7514/3093**خبرنگار: امیر خالق نژاد **انتشار دهنده: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.