علت اصلی فوت نوزاد تازه متولد شده در یک از بیمارستان های خصوصی ارومیه بررسی می شود.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، هفته گذشته تصاویری از نوزاد تازه متولد شده درفضای مجازی پخش شد که علت فوت این نوزاد متولد شده در یکی از بیمارستان های خصوصی ارومیه، اصرار پزشک مربوطه به زایمان طبیعی و عدم تشخیص به موقع وی برای انجام عمل سزارین گزارش شده بود.

مادر این نوزاد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: تاریخ چهارم اسفند ماه ساعت 3 بامداد به علت درد زایمان در بستری شدم و پس از چندین ساعت تحمل درد و بی هوشی چند باره و البته پس از اینکه ضربان قلب نوزاد پایین آمد، مجبورا پزشکان زایمان سزارین را انجام دادند.

وی اظهار کرد: با وجود اصرار و التماس، پزشک با توجیح ممنوع بودن سزارین، از انجام این کار خودداری کرد و حتی با کتک و بداخلاقی از طرف کادر درمانی اتاق زایمان مواجه شدم.

وی گفت: علت فوت نوزاد من عدم تشخیص به موقع پزشک برای جراحی بود و به همین دلیل، نوزاد مرده به دنیا آمده بود که توسط کادر درمانی احیا شده و به بیمارستان مطهری منتقل شد و به علت مشکل تنفسی ناشی از اصرار پزشک پس از چهار روز فوت کرد.

شرق مدیر امور بیمارستان های آذربایجان غربی در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: دانشگاه در اسرع وقت نسبت به بررسی موضوع  اقدام کرد و پس از جمع بندی پرونده ها مشخص شد که علت فوت نوزاد پایین بودن نمره آپگاری  ( آپگار نوزاد ٬ روشی سریع و مطمئن در ارزیابی سلامت  نوزاد  در لحظه‌های ابتدایی تولد است)  بوده است و البته مادر نوزاد خود متقاضی زایمان طبیعی بدون درد بوده است.

وی تصریح کرد: بلافاصله بعد از تشخیص پایین بودن نمره آپگاری، نوزاد به بیمارستان مطهری انتقال داده شده که متاسفانه پس از 4 روز به علت عفونت و مشکلات تنفسی فوت کرده است.

 شرق خاطر نشان کرد: این معاونت به دنبال بررسی دقیق فوت نوزاد است و به این منظور کمیته خطای پزشکی به زودی تشکیل خواهد شد و تمام پرونده ها بررسی خواهد شد تا هیچ حقی از بیماران و شاکیان ضایع نگردد.

مدیر امور بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: پزشکان در مواقع اورژانسی و لازم باید نسبت  به انجام عمل سزارین اقدام کنند و هیچ پزشکی حق ندارد در صورت لزوم نسبت به انجام زایمان طبیعی اصرار کند.

وی در رابطه با موافقت پزشکان برای انجام سزارین درقبال دریافت هزینه های بالا گفت: سهم پزشکان در انجام زایمان طبیعی 50 درصد و در انجام زایمان سزارین 40 درصد است، بنابراین این قشر نباید با انگیزه مالی نسبت به انجام کار غیر قانونی اقدام کنند.

 شرق گفت: گرفتن حق چاقو و مبالغ اضافی دیگری با این عناوین کاملا غیر قانونی است و افراد در صورت مشاهده هرگونه تخلف از طریق تماس با شماره تلفن گویای 1690اطلاع رسانی کنند تا شاهد هیچگونه مشکل در خدمات رسانی به بیماران نباشیم.

به گزارش ایسنا  محدودیت یا ممنوعیت زایمان سزارین از‌جمله راهکار‌های کاهش آمار سزارین دانسته شده و تا دوسال پیش آمار انجام سزارین در دنیا ۱۰ درصد و در ایران حدود ۵۰ درصد اعلام شده بود.

یکی از علل گرایش به سمت سزارین، ترس از درد زایمان طبیعی برای زنان دانسته شده است و با توجه به اینکه در حال حاضر سن ازدواج در کشور بالا رفته و زنان نیز در سن بالاتری باردار می‌شوند که بر این اساس، به سمت زایمان سزارین سوق داده می‌شوند و قانون منع سزارین برای جلوگیری از عوارض و خطرات آن در ایران اجرا می شود که خوشبختانه اجرای این برنامه با رایگان کردن زایمان طبیعی با موفقیت همراه بوده است.

امید است اجرای این برنامه با کم توجهی و کم کاری پزشکان و دیگر کادر بیمارستان مشکلاتی برای بیماران وجود نیاورد اما در صورت ایجاد و در صورت مشاهده تخلف مراجع ذیربط به صورت جدی موضوع را پیگیری کنند.

گزارش از معصومه پوراحمد، خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.