استاندار آذربایجان غربی، اجرای طرح اسکان عشایر را در راستای افزایش کیفیت زندگی و رفاه خانوار عشایری ضروری عنوان کرد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، قربانعلی  سعادت در دومین جلسه شورای عشایری استان، با تاکید بر لزوم اجرای طرح اسکان عشایر گفت: طرح اسکان عشایر در دستور کار است؛ با اجرای این طرح که شامل اقدامات عمرانی و زیربنایی اسکان در کانون های توسعه عشایری و تجهیز این کانون ها به خدماتی از قبیل راه، آب، برق و آماده‌سازی سایت اسکان در مناطق عشایری است، وضعیت زندگی عشایر بهتر می شود و یک آرامش خاطر بیشتری در میان عشایر بوجود می آید.

سعادت با اشاره به کمبود فضاهای آموزشی در استان، گفت: با وجود اینکه هم اکنون 5 هزار کلاس درس در استان نیاز است ولی طرح احداث مدارس شبانه روزی برای دانش آموزان عشایر در شورای آموزش وپرورش استان بررسی خواهد شد.

وی  با تشریح اقدامات دولت در حوزه بهداشت، خاطرنشان کرد: 100 مرکز جامع سلامت در استان مصوب شده که عملیات اجرایی بخشی از آنها شروع شده است، 180 پایگاه سلامت نیز در سفر ریاست محترم جمهور به استان افتتاح شد که این اقدامات بیشتر در راستای ارتقای سطح  خدمات رسانی در مناطق حاشیه ای و کم برخوردار بوده است.

سعادت با اشاره به شغل دامپروری عشایر، افزود: دامپروری سنتی توجیه اقتصادی ندارد و باید در نحوه تولید و پروش دام تجدید نظر و همچنین در خصوص خرید محصولات دامی عشایر برنامه ای مدون طراحی شود.

استاندار آذربایجان غربی در رابطه با گازرسانی به مناطق روستایی و روستاهای عشایرنشین استان نیز گفت: طرح گازرسانی در استان در دولت یازدهم با سرعت و شتاب زیادی دنبال می شود بطوریکه در استان، امسال 200 کیلومتر راه روستایی آسفالت شده است و برنامه ریزی لازم برای ادامه و تکمیل پروژه های گازرسانی به مناطق فاقد گاز در استان انجام گرفته است.

زینال زاده مدیر کل جمعیت عشایر استان نیز در این جلسه از اهتمام ویژه دولت برای رسیدگی به امور عشایر سخن گفت و افزود: در سال 95، پنج میلیارد تومان تسهیلات کم بهره و 15 هزار تن نهاده های دامی به صورت یارانه در اختیار عشایر استان قرار گرفته است.

در این جلسه نمایندگان عشایر استان، تخریب مراتع، اجاره مراتع به افراد غیر بومی، مشکلات تامین آب شرب سالم، نبود امکانات فرهنگی، کمبود فضای آموزشی و مدرسه و تخریب ایل راه ها را از مهمترین مشکلات عشایر بیان کردند.

آذربایجان غربی سومین جمعیت عشایری کشور را دارد که سه و چهار دهم جمعیت استان را تشکیل شامل می شوند.

عشایر آذربایجان غربی 25درصد محصولات دامی استان را تولید می کنند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.